Putnike širom svijeta Uber je osvojio niskim cijenama i jednostavnim plaćanjem, ali i izazvao gnjev onih koji ga smatraju nelojalnom konkurencijom. Ispitali smo nastanak, vrste i prednosti te ‘kontroverzne’ aplikacije.

Prošlo je nešto više od 5 mjeseci otkako je u Zagreb došao Uber. Ova aplikacija za prijevoz u nekoliko je godina dogurala do velikog uspjeha – danas posluje u 360 gradova u 66 zemalja svijeta, no nisu to bile tako lagodne godine. Zapravo, obilježene su i žestokim prosvjedima taksista, pa i zabranama u nekim zemljama.

Što je zapravo Uber? Kako kažu oni sami, riječ je o tehnološkoj platformi koja spaja putnike s vozačima. Uber omogućuje korisnicima da putem aplikacije naruče prijevoz i plate ga negotovinskim putem – karticama, PayPalom i sličnim načinima. Nije riječ o klasičnoj taksi-tvrtki, iako se radi o djelatnostima koje su u praktičnom smislu slične pa time i predstavlja konkurenciju taksistima. Treba naglasiti da postoji više različitih vrsta Ubera, odnosno više različitih usluga koje nude. UberX je uveden u Zagrebu i ta usluga, tvrde u Uberu, pristup platformi trenutačno omogućava samo profesionalnim licenciranim vozačima. Puno je kontroverzniji uberPOP, koji Uber promovira kao platformu za dijeljenje vožnji (ride sharing) koja povezuje vozače i putnike.

Dakle, nešto poput onih stranica ‘tražim prijevoz’ na Facebooku. Neki tvrde da ta razlika postoji samo iz pravnih razloga kako usluga ne bi bila podložna istim regulativama. Klasične taksi-tvrtke diljem svijeta zbog toga tvrde da Uber predstavlja nelojalnu konkurenciju jer rade istu stvar kao i oni, ali bez istih obaveza. Uber su 2009. godine osnovali Garrett Camp, kanadski poduzetnik koji je također suosnivač platforme za pretraživanje sadržaja StumbleUpon, i Amerikanac Travis Kalanick, jedan od osnivača tvrtke za dijeljenje sadržaja RedSwoosh. Prvotno ime projekta bilo je UberCab, no drugi dio imena, cab ili taksi, ispao je iz igre 2011. Te su godine službeno pokrenuli uslugu i mobilnu aplikaciju, i to u San Franciscu, nakon beta pokretanja na ljeto 2010. Uber se potom krenuo širiti u druge gradove – New York, Chicago, Washington… U prosincu iste godine došli su već i u Pariz, koji im je bio prvi grad izvan SAD-a. Nije trebalo proći puno vremena da se Uber nađe na meti taksista koji su zaključili da je nova usluga nezakonita te da im predstavlja nelojalnu konkurenciju. Krenuli su pritisci da se Uber zabrani i prosvjedi koji su negdje bili prilično žestoki. U Parizu je prošlog ljeta bilo i vatre i prevrnutih automobila, a događaj je dodatno dobio na publicitetu nakon što je slavna glazbenica Courtney Love ostala zarobljena u jednom taksiju. U Mexico Cityju taksisti su snimljeni kako kamenjem i palicama razbijaju automobile Uberovih vozača. Umiješale su se i vlasti. U Njemačkoj je tako u ožujku 2015. zabranjen UberPop zbog kršenja prijevoznih propisa, a sličnu sudbinu ta je usluga doživjela i u Francuskoj.

U Južnoj Koreji parlament je prošle godine zabranio nelicenciranim vozačima da pružaju taksi-usluge, što je protumačeno kao izravan udarac na UberX. No Uber je već najavio povratak na to tržište drugim uslugama, a i u drugim zemljama bori se protiv zabrana žalbama višim sudovima, tako da je konačni ishod situacije još neizvjestan. U listopadu 2015. godine Uber je došao i u Hrvatsku. Zasad samo u Zagreb. U dva tjedna od pokretanja ostvarili su, kažu, fantastične rezultate’: aplikacija je u tom razdoblju bila otvorena oko 50.000 puta te su dobili oko 8000 novih korisnika. Nije dugo trebalo čekati na reakciju zagrebačkih taksista, koji su najavili prosvjede i od inspekcije Ministarstva prometa i gradskog Ureda za promet zatražili zabranu rada Ubera zbog, kako tvrde, ilegalnog poslovanja. Ivana Šimundić, voditeljica korporativnih komunikacija u Eko taxiju, otkrila nam je što im smeta kod Ubera.

Vozači koji se prijavljuju u Uber ne trebaju imati apsolutno ništa osim vozila i kvalifikacije za vozača te samim time krše zakone za obavljanje prijevoza putnika koje propisuje država. To za sobom povlači mnogo kontroverzi te smatramo da takva usluga zapravo najviše dovodi u pitanje sigurnost putnika. Dok su naša vozila obavezna zadovoljiti uvjete za javni prijevoz, ići na periodičke preglede, plaćati dodatno skuplje osiguranje putnika i vozača, te zadovoljiti cijeli niz drugih kriterija, vozači Ubera nisu pod nikakvom regulativom koja se brine o sigurnosti putnika i kvaliteti usluge – objašnjava nam Ivana Šimundić. Direktor Taxi Cammea Zagreb Petar Dragić pak kaže da je svaka konkurencija dobrodošla sve dok radi u okviru zakona i sukladno visokim profesionalnim standardima.

Vjerujem da novi akteri na tržištu uvijek mogu donijeti nešto novo i tako potaknuti postojeće aktere na pozitivne promjene – smatra Dragić. U Uberu pak kažu da surađuju s profesionalnim i licenciranim vozačima koji su registrirani za obavljanje usluga prijevoza u skladu s relevantnom regulativom. Tvrde da su ti vozači većinom taksisti, a mnogi rade dva posla istodobno i koriste Uber jer tako mogu sami sebi određivati radno vrijeme, u skladu s ostalim poslovnim ili privatnim obvezama. Loïc Amadò, koji je zadužen za širenje poslovanja Ubera u središnjoj i istočnoj Europi, kaže da su pokretanjem UberX-a korisnicima dali veće mogućnosti izbora za kretanje gradom.

Izbor je dobar jer osigurava konkurenciju koja zauzvrat krajnjim korisnicima pruža nižu cijenu i bolju kvalitetu usluge. Upra – va prometne inspekcije Ministarstva pomorstva i prometa nakon inspekcije potvrdila je da Uber primjenjuje sve odredbe i propise Europske unije, a regulira se prema Zakonu o elektroničkoj trgovini RH – kaže Amadò, naglašavajući kako su svi partneri-vozači na platformi Uber neovisni operateri, a ne zaposlenici. Uber možda ne obožavaju taksi-tvrtke, no očito se sviđa putnicima. Što ga čini toliko privlačnim? U slučaju naše testne vožnje iskristalizirale su se dvije najveće prednosti – niža cijena i jednostavno plaćanje bezgotovinskim putem. Kako biste naručili vozilo, trebate otvoriti aplikaciju, gdje se prikazuje karta koja vam omogućuje da postavite lokaciju gdje će vas vozač pokupiti. Pokazuje vam se procijenjeno vrijeme dolaska – u našem slučaju 5 minuta – a nakon što naručite vozilo na karti možete vidjeti kako vam se automobil približava. Nama je na kra – ju nakon sedam minuta stigla Fiat Croma bez taksi oznake (Uberovi vozači također ne smiju voziti po žutoj traci, što je taksistima dopušteno).

2009. godine uber su osnovali kanađanin Garrett Camp i Amerikanac Travis Kalanick

Od Sloboštine u Novom Zagrebu do zgrade Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog stigli smo za nešto više od 10 minuta. Vožnja nas je ispala 31,17 kuna koje nismo odmah platili vozaču jer naplata ide naknadno, u našem slučaju karticom. Vani je moguće i plaćanje PayPalom, što u Hrvatskoj još ne funkcionira, iako nam u Uberu kažu da uskoro hoće. Na kraju vam se nudi i mogućnost da u aplikaciji ocijenite vozača. Usporedbe radi, idući dan isprobali smo Eko taxi, također na radni dan i oko podneva. Zbog gužve su nam najavili da ćemo čekati 15 minuta, no automobil je na kra – ju stigao nakon samo osam minuta. Vrijeme putovanja do Lisinskog također je bilo oko deset minuta, a cijena ipak veća – 38,20 kuna. Mišljenja o Uberu očito su podijeljena. Neki smatraju da otima kruh iz usta taksistima, a drugi ga vide kao simbol mogućnosti izbora i borbe protiv monopola. Tko će na kraju biti pobjednik, a tko gubitnik? Mora li uopće biti poraženih? Možda je moguć scenarij u kojemu taksisti i Uber koegzistiraju, na dobrobit korisnika, no to ćemo tek vidjeti

Ako je tržište organizirano, zdrava konkurencija je poželjna

Ivana Šimundić, voditeljica korporativnih komunikacija u Eko taxiju, s jedne strane je kritična prema Uberu, no pozdravlja konkurenciju.

Ako je tržište organizirano i transparentno, zdrava konkurencija je poželjna jer tržište održava živim i svi napori da se pobijedi rezultiraju poboljšanjem kvalitete usluge krajnjem korisniku – naglašava Ivana Šimundić. Na pitanje ima li o Uberu pozitivno ili negativno mišljenje i misli li da će ugroziti konvencionalne taksiste, odgovara da Eko taxi svaku konkurenciju doživljava ozbiljno te joj se suprotstavlja kontinuiranim unapređivanjem usluga i osluškivanjem potreba svojih korisnika.

Najvažnije je pridržavanje zakonskih regulativa čime se postiže transparentnost poslovanja i organizacija taksi tržišta što u konačnici rezultira zaštitom krajnjeg korisnika – odgovara Šimundić. Pitali smo je i koje su najveće prednosti Eko taxija i sličnih tvrtki u odnosu na Uber.

Eko taxi svojim korisnicima nudi pouzdanu, sigurnu i standardiziranu uslugu, a svojim djelatnicima, ugovorom o radu, zdravstveno i mirovinsko osiguranje. Također, Eko taxi je jedini taksi prijevoznik koji je osigurao odgovarajuće dječje sjedalice za prijevoz najmlađih članova obitelji te transportere za siguran prijevoz kućnih ljubimaca – objašnjava. Direktor Taxi Cammea Zagreb Petar Dragić pak odgovarajući na isto pitanje prednosti, naglašava zadovoljstvo njihovih djelatnika.

Uberovi vozači moraju se sami brinuti o uplaćivanju doprinosa za zdravstveno i mirovinsko osiguranje, što je našim vozačima, uz stabilna mjesečna primanja, zajamčeno ugovorom o radu – kaže Dragić, dodaje da od Ubera ne strahuje i poručuje: Smatramo da smo bolji od njih i nema straha.

Odluka Skupštine – udar na Uber ili ne?

Zagrebačka skupština početkom prosinca 2015. izmijenila je i dopunila Odluku o autotaksi prijevozu, što su neki protumačili kao udarac na Uber. U Članku 5. tako stoji da se javni poziv za podnošenje zahtjeva za izdavanje dozvola neće objavljivati do 30. lipnja 2017. godine. Dinko Bilić, pročelnik Gradskog ureda za prostorno uređenje, izgradnju grada, graditeljstvo, komunalne poslove i promet, rekao nam je zašto je tako odlučeno.

Osnovni razlog tome je procjena da bi moglo doći do prezasićenosti tržišta te da je trenutni broj izdanih dozvola optimalan – kaže Bilić. U 3. članku dodano je da cijena za početak vožnje ne smije uključivati pravo za vožnju bez naknade, i to, kaže Bilić, kako bi se jasno razgraničili i primjenjivali elementi ukupne cijene prijevoza. Amadò pak naglašava da Uber svojim korisnicima ne nudi mogućnost naplate početka vožnje koja uključuje pravo na vožnju bez naknade, već daju promotivne kodove i vozačima plaćaju naknadu.

Odgovori