Promjenom navika vozi se bez stresa, štedi 10 posto goriva i produljuje vijek vozila.

Najvažniji element EKO vožnje je čovjek! To je prva stvar koju sam saznao u ORYX Centru za sigurnu vožnju, u koji sam otišao kako bih se upoznao s mogućnostima uštede i produktivnijim načinom vožnje u svakodnevnom životu kroz trening EKO vožnje. Osobno nisam imao konkretnu predodžbu što bi EKO vožnja u praksi trebala predstavljati i na čemu se zapravo temelji, no pristup utemeljen na stručnoj analizi i praktičnim iskustvima dao je naslutiti kako cijela priča ima smisla.

Cijeli trening EKO vožnje koji vozač prolazi sastoji se od nekoliko elemenata. Najprije se upoznajete s pravilima programa, slijede vožnja i snimanje podataka, pa teorijsko predavanje, vožnja po novim napucima i snimanje podataka te u konačnici analiza rezultata. Uvodno sam, dakle, nakon kratkog razgovora s licenciranim instruktorom, sjeo za volan automobila na koji je bilo spojeno računalo što je očitavalo podatke moje vožnje i krenuo, vozeći onako kako inače vozim i kako sam smatrao da je najbolje. Tijekom vožnje instruktor koji sjedi s vama u automobilu ne komentira vaš način vožnje, već se o svemu razgovara za vrijeme teoretskog dijela programa koji slijedi nakon prve vožnje. Već uvodne rečenice polako otkrivaju u kojem smjeru ide EKO vožnja i koji je glavni preduvjet da je vozač počne primjenjivati.

Tehnologija motora u vozilima jako je napredovala, tehnički napredak je golem, a većina ljudi vozi onako kako je naučila u autoškolama prije deset, petnaest, dvadeset i više godina. To je glavni problem. Moramo prvo u svojim glavama promijeniti način na koji pristupamo vožnji i početi koristiti sve mogućnosti koje nam nove tehnologije u automobilima omogućuju – ispričao mi je instruktor na početku teoretskog dijela predavanja, dodavši kako je jedan od glavnih primjera mogućnost motora da radi na nižem broju okretaja, što omogućuje velike uštede. Naravno, prvo pitanje koje se nameće većini ljudi, pa tako i meni, jest gdje se konkretno ta ušteda vidi s obzirom na to da program EKO vožnje nudi prednosti u odnosu na četiri glavna elementa, a to su smanjena potrošnja goriva, smanjeno trošenje mehaničkih dijelova i potrošnog materijala kao što su kočnice, kvačilo, mjenjač, gume, ulje i slično, smanjeni troškovi za premije osiguranja i prometne nesreće te smanjene emisije stakleničkih plinova i buke.

10 %

goriva moguće je uštedjeti ako se vozač pridržava pravila eko vožnje i promijeni navike za volanom

Sve nabrojano ostvaruje se EKO vožnjom, no ono što ljudi traže najbolje se vidi na uštedi goriva. Slijedeći principe EKO vožnje, može se uštedjeti čak deset posto na potrošnji goriva – stigao je odgovor instruktora Damira Blažeka. Drugim riječima, ako puni spremnik goriva stoji petsto kuna, promjenom vozačkih navika uštedjet ćete pedeset kuna. Druge uštede vezane uz potrošni materijal, osiguranje i izbjegavanje plaćanja štete kod nesreća čak su i veće, no, naravno, teže mjerljive. A o čemu se tu zapravo radi? Kao što smo spomenuli na početku, ključ cijele priče je čovjek, vozač koji mora promijeniti svoje vozačke navike. Pokušat ćemo to prikazati na nekoliko jednostavnih primjera. Prije svega, pokretanje vozila. Automobili nove generacije opremljeni su različitim vrstama senzora koji izračunaju i središnjem računalu vozila šalju podatke o situaciji u okolini vozila, kao što su vanjska temperatura i slično, pa tako nije potrebno, na primjer, dodavati gas pri paljenju automobila. Vozilo će samo prilagoditi motor i neće se nepotrebno trošiti drugi resursi automobila. Zatim, višak stvari u vozilu, kao što su bicikli ili role koje vozimo od prošlomjesečnog izleta u prirodu, vrećice iz dućana sa stvarima koje nismo odmah trebali u stanu, i slično. Njih treba izbaciti iz automobila jer lakše vozilo troši manje goriva. Pritisak u gumama, pogotovo ako se ide na duže putovanje, dobro je povećati za 0,2 bara, a trebalo bi upoznati i sve funkcije koje vozačka kabina nudi i otkriti koliko sva ta oprema troši goriva.

Ljudima je malo poznato da klima-uređaji, grijači stakala, ventilacija ili grijači sjedala također znatno utječu na potrošnju goriva – objašnjava nam instruktor. Važan je segment cijele priče i način mijenjanja brzina. Kako bi se ostvarile uštede, potrebno je u što kraćem vremenu doći do što više brzine i onda u toj brzini – ovisno, naravno, o situaciji u prometu – voziti što jednoličnije na malom broju okretaja. Također je bitno i držati razmak kako bi se mogao ostvariti takav način vožnje te kako bi se moglo pravovremeno reagirati u nepredvidljivim situacijama. Sve što je govorio, instruktor je potkrijepio konkretnim primjerom. U Njemačkoj je obavljeno testiranje na relaciji dugoj 650 km. Vozači su vozili identično vozilo, Volkswagen Passat, ali na dva različita načina. Prvi vozač vozio je maksimalnom brzinom koju automobil može postići, poštujući, naravno ograničenja na cestama, dok je drugi vozač vozio po principima EKO vožnje, brzinom između 120 i 150 km/h. Rezultat je pokazao kako je prvi vozač na cilj stigao samo sedamnaest minuta brže, a potrošio je čak trideset litara goriva više. Još je važnije to što se vozač prvog automobila osjećao puno umornije od vozača drugog automobila.

18 %

u prosjeku se smanjuje emisija CO2 kod osobnih automobila vožnjom koju učite na treningu

Upravo je to jedan od najvažnijih elemenata koje donosi EKO vožnja. Istraživanje je pokazalo kako su vozači puno opušteniji, manje su izloženi stresu i vožnja je udobnija. Ovakav način vožnje zanimljiv je, naravno, svakome tko se odluči promijeniti ponašanje za volanom, no ponajprije bi od njega koristi mogle imati tvrtke koje se bave prijevozom, ali i one koje u svojem vlasništvu imaju veći vozni park, kamione ili autobuse. Tako su u ORYX Centru za sigurnu vožnju trening dosad obavile tvrtke poput Podravke, Konzuma, Plinacroa, CityExa, Autotroleja iz Rijeke, zagrebačke Čistoće, Komunalnog poduzeća iz Križevaca, Agroproteinke, Ralu logistike i Cesta Varaždin. Program se odvija individualno za svakog polaznika, tj. naručitelja, a u obzir se uzima struktura voznog parka i profili vozača. Sam trening odvija se u realnim uvjetima na cesti u vozilu koje je opremljeno tehnikom za mjerenje svih potrebnih parametara prilikom vožnje, a naglašavaju i kako je još na snazi natječaj Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (FZEU), koji traje do 31. prosinca 2015. godine i koji tvrtkama što se odluče proći program EKO vožnje nude bespovratne subvencije u vrijednosti četrdeset posto cijene programa.

U Hrvatskoj još nema pravog interesa

Eko vožnja u zapadnoeuropskim zemljama postala je pravilo, a ne iznimka, dok je kod nas situacija potpuno drugačija. U Švedskoj je, na primjer, propisano koliko dugo motor vozila smije biti upaljen ako se vozilo ne kreće, i ako se pravilo prekrši, vozač plaća kaznu. Kod nas još nisu dovoljno prepoznate uštede ni korist za okoliš koje donosi eko vožnja.

10 savjeta za uštedu i očuvanje vozila pametnom vožnjom

  1. Vozači moraju promijeniti način razmišljanja i dosadašnje vozačke navike. To je prvi i glavni preduvjet za pametnu vožnju.
  2. Automobili su s godinama tehnički napredovali, pa vozači moraju početi koristiti sve mogućnosti koje nam nova tehnologija nudi.
  3. Iz automobila izbacite višak stvari koje nepotrebno vozite. Dodatna težina u vozilu povećava i potrošnju goriva.
  4. Postoje uvjerenja koja su potpuno pogrešna. Otvoreni prozori, na primjer, utječu na potrošnju tek pri brzinama većim od 80 km/h.
  5. Tlak u gumama također utječe na potrošnju goriva, ali i na samo trošenje guma. Poželjno je povećati pritisak za 0,2 bara.
  6. Moderni automobili opremljeni su bogatom dodatnom opremom, poput klime, grijača stakla, ventilacije, ali i oni su potrošači goriva.
  7. Kod paljenja automobila nije potrebno dodavati gas, vozilo će samo izračunati optimalne postavke za uključivanje i pokretanje motora.
  8. Vožnja autocestom ne mora iz vozila izvući maksimum. Pokazalo se kako je optimalno voziti brzinom između 120 i 150 km/h.
  9. Motori u novim automobilima omogućuju vo- žnju u višim brzinama s manjim brojem okretaja. To štedi gorivo, ali i motor vozila.
  10. Nepotrebno nabijanje na zadnji kraj vozila ispred vas izaziva dodatnu nervozu kod vozača, ali i nužnost stalnog kočenja. Ostavite si prostora i vozite opuštenije, a samim time i ekonomičnije.

Odgovori