Samo 20% prodanih automobila u Europi ima automatski mjenjač. Najveće su prednosti automatskog mjenjača komocija i sigurnost, a mane su im viša cijena i skuplji mehaničarski popravci. No pristalice ručnog mijenjanja brzina ističu da im je to preduvjet za pravu čar vožnje.

Iako pritisak na kvačilo i ručno mijenjanje brzina spada u radnje koje vozači rade više manje nesvjesno, automatski mjenjač nesumnjivo vožnju čini komotnijom. Lijeva noga odmara se jer papučice kvačila uopće nema, baš kao i desna ruka koja za ručicom mjenjača treba posegnuti samo prilikom kretanja i eventualno stajanja, pa vozač ne mora razmišljati o promjenama stupnjeva prijenosa. Povećava se i sigurnost jer umjesto da se vozač bavi promjenama brzina, može se koncentrirati na cestu i događanja u prometu. Najveće prednosti automatskih mjenjača izlaze na vidjelo i u gradskoj kreni-stani vožnji kada je potrebno najčešće mijenjati brzine. Tada vozači automatika imaju pravu komociju jer ne moraju neprestano stiskati kvačilo i posezati za ručicom mjenjača, već samo desnom nogom pritiskati papučice gasa i kočnice. Treba odmah istaknuti da, kada kažemo automatski mjenjač, mislimo na automatike u širem smislu riječi, među koje spada više vrsta automatskih mjenjača od klasičnih automatskih mjenjača s pretvaračem okretnog momenta, automatizirani ručni mjenjači, bezstupanjski kontinuirani (CVT) mjenjači do mjenjača s dvostrukom spojkom.

automatski mjenjac

Ipak, ručni su mjenjači i dalje popularniji kod kupaca novih automobila na hrvatskom tržištu, dok su na nekim tržištima EU automatici po udjelu već dostigli pa i prestigli ručne mjenjače. Razlozi za dominaciju ručnih mjenjača u Hrvatskoj su cijena (i dalje su auti s automatskim mjenjačem osjetno skuplji od onih s ručnim mjenjačem, ali ne više kao prije) te predrasuda da su automatici prespori u mijenjanju brzina što s novim generacijama automatskih mjenjača pada u vodu, te da povećavaju potrošnju. Ni teza o većoj potrošnji automatika nije točna jer neki moderni automatski mjenjači štede gorivo jer prebacuju brzine na okretajima motora koji su idealni za što nižu potrošnju goriva.

Na našem testu usporedili smo dva automobila s ručnim mjenjačima s dva automobila koji dolaze uz automatski mjenjač.

U kompaktnoj klasi novi Volkswagen Golf 1.5 TSI sa 6-stupanjskim ručnim mjenjačem sučelili smo s Hyundaijem i30 koji ima automatski mjenjač s dvostrukom spojkom i sedam brzina. Moderni automatski mjenjač u obnovljenom kompaktnom i30, razvijen je u samom Hyundaiju te prema tvrdnjama tvrtke omogućuje do 20 posto manju potrošnju i emisiju CO2. Mjenjač radi vrlo brzo, glatko i bez izraženih trzaja, a u odnosu na model s ručnim mjenjačem performanse i potrošnja se identični. S obzirom na to da je model s automatikom 30 kilograma teži jasno je da automatski mjenjač radi efikasnije od ručnog. Cijena nadoplate za automatski mjenjač je 13.400 kuna.

U segmentu malih SUV-ova usporedili smo novu Škodu Kamiq s Peugeotom 2008 koji ima jedan od najboljih klasičnih automatskih mjenjača na tržištu u klasi. Ovaj 8-brzinski mjenjač ugrađuje se u niz Citroena, Peugeota i Opela, najčešće u kombinaciji s dizelskim motorom ili s benzincem od 130 KS. Ovaj mjenjač radi neprimjetno glatko i udobno, ali ipak krade jedan mali dio performansa i povećava potrošnju. Konkretno s automatikom 2008 troši 0,4 litara više te do 100 km/h ubrzava za dvije desetinke sporije u odnosu na isti model s ručnim mjenjačem koji ima šest brzina.

98 % novih automobila koji se prodaju u SAD-u imaju automatski mjenjač, a samo 2% ručni

Automatski mjenjač – Iskustva korisnika

“Prije 10 godina kupio sam prvi automobil s automatskim mjenjačem i oduševio se. Sada više i ne pomišljam o automobilu s ručnim mjenjačem. I prije toga sam vozio neke automatike, ali su sporo prebacivali brzine i znatno više trošili, dok su moderni automatici znatno napredovali. Moj Volvo V60 lijepo i glatko šalta, a potrošnja nije ništa veća. U autu s automatskim mjenjačem vozač je rasterećeniji, ležerniji i komotniji. Čovjek ima priliku više uživati u vožnji, a pogotovo je lakše u gradskoj vožnji, iako je meni automatik ugodniji i na otvorenoj cesti” – rekao nam je Mladen Tomljanović, autoprijevoznik koji tvrdi da su automatski mjenjači donijeli revoluciju i u teretnom prometu. Već godinama svoju suprugu bezuspješno nagovara da proba njegov automobil s automatskim mjenjačem, a sada je napokon automatike isprobala na našem testu. I oduševila se!

“Suprug me dugo nagovarao da s ručnog mjenjača prijeđem na automatik, opirala sam se godinama i nisam htjela ni sjesti za vozačko mjesto u njegovu automatiku, ali sada mi je jasno da je puno lakše s automatikom i to sve zahvaljujući ovom testu. Postoji samo oduzimanje i davanje gasa i kočenje, ali s ručnim mjenjačem imate više adrenalina i gušta. Ipak, lako bih se naviknula na automatik jer kod ručnog mjenjača treba puno više koncentracije” – kaže Nina Kušan Tomljanović. Svidio joj se i Peugeot 2008.

Mladi taksist Marko Babić iz Jastrebarskog voli automatske mjenjače i do nedavno je i privatno vozio VW Golf V s DSG automatskim mjenjačem s dvostrukom spojkom. “Kao vozač taksija s ručnim mjenjačem svaki dan u gradskoj vožnji provedem po deset sati i mogu vam reći da je to prava katastrofa. S automatskim mjenjačem voziš se gospodski, pogotovo ovim novim modernim mjenjačima kao što je Volkswagenov DSG kakav sam imao u Golfu. Brzine prebacuje brzo i glatko. Komotnije je, nema cukanja i slučajnog promašivanja brzine ili slučajnog gašenja automobila” – kaže Marko Babić.

Njegov prezimenjak Goran Babić, vozač u Zagrebačkim cestama, kaže: “Automatski mjenjači su komforniji i ugodniji za vožnju. Za grad su dušu dali, a posebno su praktičniji neiskusnijim i nesigurnijim vozačima. No ja više volim ručne mjenjače jer sam sigurniji kada automobilu sam zadam snagu. Volim, primjerice, prilikom pretjecanja da sam ja autu gazda, a ne da sam ovisan o računalu”. Kako na poslu vozi kamione, nema baš dobra iskustva s automatskim mjenjačima u teretnim vozilima. Pogotovo je to izraženo kod vožnje uzbrdo kada se, prema njegovu iskustvu, zna dogoditi da automatik ne prepozna situaciju i ostane u krivoj brzini. Ali, ističe, kod osobnih automobila ne bi smjelo biti takvih problema. “Peugeot s automatikom me oduševio, mjenjač je odličan, jako glatko klizi, ali ja bih radije uzeo Škodu jer više volim da ja budem šef pri mijenjanju brzina”   – kaže Goran Babić.

automatski mjenjac mehanicki

Mnogo iskustva s ručnim i automatskim mjenjačima ima trener sigurne vožnje Damir Blažek. “Godinama su ručni mjenjači u vozilima uobičajeni i najveće su im prednosti jeftinija cijena, održavanje i popravak, a uglavnom im je i nešto manja potrošnja. Ali, nisu svi automobili s automatskim mjenjačem rastrošniji nego istovjetni s ručnim mjenjačem. Sve je više i automatika koji su štedljiviji” – priča Damir i nastavlja objašnjavati omjer cijene i kvalitete kod obje vrste mjenjača.

Automatski mjenjači su komforniji i ugodniji za vožnju. Za grad su dušu dali, a posebno su praktičniji neiskusnijim i nesigurnijim vozačima

“Danas gotovo svaki proizvođač u ponudi ima automatski mjenjač u svim segmentima, od malog gradskog vozila preko skupocjene limuzine do terenskog vozila. U premium segmentu ručni mjenjač godinama ne postoji kao opcija. Postoji više vrsta automatskih mjenjača i spojki. Neki sistemi funkcioniraju bolje, neki lošije. Pogađate, opet je u glavnoj ulozi cijena. Najjeftinija varijanta, robotizirani mjenjač, ne ponaša se baš najbolje. Troši više goriva, sporo i neudobno mijenja stupnjeve prijenosa i ubija svaku čar vožnje. Samo ljudi koji stvarno mrze mijenjati stupnjeve prijenosa bit će njime zadovoljeni. CVT mjenjač je interesantna alternativa koja dobro funkcionira, ali kod nje je specifičan neobičan zvuk motora, pa nas može odbiti” – kaže Blažek.

Ipak, prema treneru Blažeku ima i mnogo pozitivnih stvari na strani automatskog mjenjača. “Prednost mu je svakako opuštenija vožnja, pogotovo u gradskom, stani – kreni prometu. Vožnja je i sigurnija jer se bolje i lakše koncentrirati na cestu i događaje. U zadnje vrijeme potrošnja i performanse na razini su ručnih mjenjača, što nije pravilo, tako da i potrošnja i performanse mogu varirati pozitivno ili negativno kod obje vrste mjenjača. Svakako preporučujem da dogovorite probnu vožnju željenog vozila i ako cijena nije zapreka, automatski mjenjač odličan je izbor. Svi smo robovi navika, ali probajte vozilo s automatskim mjenjačem. Nakon privikavanja i tipičnih početničkih problema, nećete ga željeti vratiti” – zaključuje Blažek.

VW Golf 8 1,5 TSI

CIJENA MODELA 180.238 kn
SNAGA MOTORA 130 KS
MAKS. BRZINA 214 km/h
UBRZANJE 9,2 s
PROSJEČNA POTROŠNJA 5,4 L/100 km
PRTLJAŽNIK 381 L

Škoda Kamiq 1.0 TSI

CIJENA MODELA 130.522 kn
SNAGA MOTORA 110 KS
MAKS. BRZINA 199 km/h
UBRZANJE 9.9 s
PROSJEČNA POTROŠNJA 5,4 L/100 km
PRTLJAŽNIK 400 L

Hyundai i30 1.0 7DCT

CIJENA MODELA 148.460 kn
SNAGA MOTORA 120 KS
MAKS. BRZINA 196 km/h
UBRZANJE 11,2 s
PROSJEČNA POTROŠNJA 5,3 L/100 km
PRTLJAŽNIK 395 L

Peugeot 2008 PureTech 130 EAT8

CIJENA MODELA 172.620 kn
SNAGA MOTORA 130 KS
MAKS. BRZINA 198 km/h
UBRZANJE 9,1 s
PROSJEČNA POTROŠNJA 6,2 L/100 km
PRTLJAŽNIK 405 L

RUČNI MJENJAČ

AUTOMATSKI MJENJAČ

(+) Prednosti

Automobili s ručnim mjenjačem jeftiniji su i to je njihova glavna prednost. I u slučaju kvara, popravak je znatno jeftiniji kod ručnog mjenjača nego kod automatika, čiji popravci znaju biti papreni. Prednost pred sporijim automaticima im je što vozač sam odlučuje kada će prebaciti u određeni stupanj, što je, primjerice, značajno kod pretjecanja. Prednosti Lakoća korištenja i ugodnija vožnja bez stalne promjene brzina najveća im je prednost. Nema kvačila pa se lijeva noga odmara, baš kao i desna ruka vozača, a i vozač se može lakše usredotočiti na promet. Ipak, najveći je adut vožnja u gradskoj gužvi u kojoj nije potrebno stalno prebacivati brzine, već se samo lagano kretati s pomoću gasa i kočnice.

(+) Prednosti

Lakoća korištenja i ugodnija vožnja bez stalne promjene brzina najveća im je prednost. Nema kvačila pa se lijeva noga odmara, baš kao i desna ruka vozača, a i vozač se može lakše usredotočiti na promet. Ipak, najveći je adut vožnja u gradskoj gužvi u kojoj nije potrebno stalno prebacivati brzine, već se samo lagano kretati s pomoću gasa i kočnice.

(-) Mane

Ručni mjenjač zahtijeva stalno manualno prebacivanje brzina što je pogotovo zamorno kad se vozite u gužvama. Stalno korištenje lijeve noge za pritiskanje kvačila i desne ruke za prebacivanje stupnjeva prijenosa. Automobil s ručnim mjenjačem se za razliku od automatika može nehotice ugasiti što je problem za početnike i nesigurne vozače.

(-) Mane

Automatici su skuplji. Razlike ovise od modela do modela, ali doplata je najčešće od 8000 do 20.000 kn. Bez obzira na to što su automatski mjenjači u posljednjih desetak godina nemjerljivo učinkovitiji nego prije, i dalje, u pravilu, automobili koji njima prenose snagu motora na kotače troše više goriva, a i njihovi popravci su skuplji.

.

Odgovori