Mozak

Tijekom vožnje vozač vizualne i slušne informacije mora koordinirati s određenim motoričkim aktivnostima, a kako bi sve to funkcioniralo, uključeno je nekoliko funkcija mozga. Frontalni režanj nalazi se u prednjem dijelu mozga i njegova funkcija nam je važna kad nas vreba potencijalna opasnost jer nam on pomaže u traženju najboljeg rješenja za ovakve situacije. Lateralni prefrontalni korteks koristimo u planiranju rute puta te igra važnu ulogu u prosudbi i donošenju odluka. Parijetalni režanj naporno radi tijekom vožnje jer je odgovoran za integriranje informacija iz svih osjetila, zatiljni režanj je ključan za vožnju jer tumači vizualne informacije, dok mali mozak ima mnogo važnih zadataka tijekom vožnje. On koordinira dobrovoljne pokrete mišića i održava ravnotežu.

Oči

Tijekom vožnje oči su usmjerene i fokusirane na objekte kojima prilazimo, na svjetlost farova drugih automobila i nasunčevu svjetlost. Koncentracija na sve spomenuto može dovesti do
napetosti očiju, zato je važno da su one odmorne dok smo za volanom zbog čega svi koji imaju problema s vidom obavezno moraju nositi naočale. Tijekom sunčanih dana preporučuje se i nošenje
sunčanih naočala.

Ramena

Deset mišića ramena uključeno je aktivno dok vozimo automobil. Istraživanjima je utvrđeno da funkcija mišića uvelike ovisi o oba smjera vrtnje. Troglavi nadlaktični mišić daje najveći doprinos u upravljanju volanom i važan je kotač u procesu upravljanja vozilom.

Ruke

Ispravan položaj ruku važan je za njihovo dobro funkcioniranje u vožnji. Moraju biti lagano savinute u laktu, a ne sasvim ispružene jer će u slučaju sudara pogrešno reagirati. U slučaju opasnosti refleksno se opiremo rukama o volan i ako su nam ruke sasvim ispružene, udarac će se prenijeti na ramena koja ne mogu podnijeti takvo opterećenje te dolazi do loma.

Kralježnica

Bolovi u kralježnici česti su, pogotovo kod profesionalnih vozača, a uzrok tome najčešće je nepravilno sjedenje. U vozačkom sjedalu leđa moraju biti cijelom dužinom prislonjena uz sjedalo. Važno je i da nam vrat bude u pravilnom položaju jer u suprotnom previše opterećujemo kralježnicu. Osim toga, ozljede vrata najčešće su u prometnim nesrećama. Deformacija vrata nastaje zbog naglog trzaja glave, bol u vratu zbog ozljede vratnog diska, i to su najčešće vratne ozljede.

Kukovi

Najviše stradaju u nesrećama i to ponajprije zbog toga što vozači ne sjede pravilno. Kukovi nam neće nastradati ako su noge u pravilnom položaju jer se u slučaju nesreće odupiremo nogama i udarac se prenosi na kukove i dolazi do njihova loma. Takve se ozljede najčešće moraju riješiti operacijom.

Noge

Noge ne smiju biti u položaju u kojem ih možemo sasvim ispraviti, moraju biti blago savinute dok sjedimo za upravljačem automobila. U suprotnom, ako su sasvim ispružene, može doći do pogrešne reakcije.

Stopala

Stopala trebaju biti smještena tako da je peta na podu, a vrh noge i prsti se oslanjaju na pedalu. Desno stopalo mora se kretati između gasa i kočnica, a peta se mora nalaziti otprilike ispred kočnica. Lijevo stopalo trebalo bi se odmarati kad god ne stišće spojku jer to povećava podršku zdjelici i omogućuje vozaču oslonac za noge u slučaju snažnog kočenja.

Položaj sjedenja važan je za sigurnost i zdravlje

Pravilno sjedenje u automobilu tijekom vožnje, osim što je preduvjet za sigurno i kvalitetno upravljanje vozilom, ujedno je važno i za sigurnost i zdravlje samog vozača. Nekoliko je klasičnih pogrešaka koje vozači svakodnevno ponavljaju iako se u autoškolama pri polaganju ispita na to jasno upozorava i crvenim slovima označuje kao pogrešno. Vozači često zaboravljaju kako pravilan položaj sjedenja umanjuje vrijeme reakcije u slučaju prometne nezgode i smanjuje mogućnost teških ozljeda, čiji je popis prilično dugačak ako se ne pridržavamo pravila sjedenja u vožnji. Koji su položaji ispravni, zašto ih se moramo pridržavati, a što moramo izbjegavati dok sjedimo na mjestu vozača, objasnio nam je trener sigurne vožnje iz ORYX-ova Centra sigurne vožnje, Damir Blažek.

Treba obratiti pozornost na pravilnu udaljenost nogu od pedala, spojke, kočnice i gasa. Kada pritisnete pedalu kvačila do kraja, cijelim stopalom, koljeno bi trebalo ostati savinuto i tada ste sigurni da je vaš položaj dobar. Noga ne smije biti ispružena jer pri sudaru može doći do teških ozljeda kuka. Zbog toga sjedalo mora biti tako namješteno da nemate mogućnost sasvim ispružiti noge – upozorava Blažek. Zato je svakako važno i dobro namjestiti visinu sjedala koja se regulira tako da vozaču iznad glave do krova ostane prostor za širinu dlana. Pri tome opet morate paziti da je sjedalo na takvoj udaljenosti da noge ne možete ispružiti do kraja zbog spomenutih mogućih ozljeda pri sudaru, ali i zbog sljedećeg: kada su noge ispružene, centar mase je dalje od tijela, što iziskuje puno više snage i vremena za pomicanje noge. Kada su vam noge bliže, veća je brzina pomicanja noge s gasa na kočnicu – pojasnio je trener sigurne vožnje. Također, ako možete ispružiti nogu, veća je opasnost da će vam noga jednostavno skliznuti s papučice. Naravno, važan je i položaj naslona sjedala.

Naslon treba biti gotovo uspravan, a leđa prislonjena cijelom dužinom, tako da vas sjedalo obuhvaća. Osim što nam takav položaj omogućava dobar bočni oslonac u slučaju paničnog kočenja, pružit će i oslonac za pritiskanje papučica. Uz to, ovakav položaj sjedenja optimalan je za kralježnicu. Nakon toga potrebno je prilagoditi visinu naslona za glavu. Vrh naslona mora biti u ravnini s gornjim dijelom ušiju ili u visini samog tjemena. Ovo je također važan dio i treba ga se pridržavati jer naslon za glavu služi da spriječi trzajne ozljede vrata – opisuje Blažek radnje koje je potrebno obaviti prije same vožnje. Ne zaboravite na udaljenost i visinu volana, a kako ih pravilno namjestiti, opisao nam je Blažek.

Ispružite ruku na vrh volana, na 12 sati, i na to mjesto postavite zglob šake. Ako ste pravilno udaljeni, ramena bi se trebala dodirivati sa sjedalom. U većini modernih vozila i volan se može prilagođavati po visini i dubini. Kada pravilno postavite ruke na volan, laktovi trebaju ostati savijeni – objašnjava Blažek. Upozorava kako je instinktivna reakcija u vožnji u nekoj opasnoj situaciji, u kojoj mislimo da ćemo se sudariti, takva da se rukama opiremo o volan pa su nam ruke ispružene, što može završiti kobno jer u takvoj situaciji ozbiljno možemo ozlijediti ramena. Laktovi tijekom vožnje ne smiju udarati o koljena – ako se to događa, znači da sjedalo ili upravljač nisu primjereno namješteni.

Nepravilan položaj sjedenja utječe na našu motoriku i reakcije tijekom vožnje, u nastavku je popis samo nekih situacija u kojima nam se loš položaj sjedenja može obiti o glavu. Ako ne sjedite pravilno, ne možete pravilno i brzo upravljati vozilom, zakrenuti volan, stisnuti kočnicu, pa čak ni dati zvučni ili svjetlosni signal, navodi naš sugovornik Damir Blažek.

Osim toga, bez pravilnog oslonca na leđima ne možete ostvariti dobar pritisak na pedalu kočnice, nemate dovoljno oslonca za bočne sile i upravljač postaje držač. Ako ne sjedite pravilno i niste na propisanoj udaljenosti od volana, pri sudaru zračni jastuk može prouzročiti opekline trećeg stupnja – kaže Blažek. Ako ne držite pravilno volan, zračni jastuk će vam opeći zglobove ili lansirati ruku u lice. Naravno, ne smijemo zaboraviti ni na sigurnosni pojas i njegovo pravilno vezanje jer bez pojasa u vožnji, osim što kršimo zakon, ugrožavamo život.

Odgovori