Srpanj i kolovoz su mjeseci kada je Jadran pun plovila svih vrsta, od rekreacijskih, koja su najmnogobrojnija, do komercijalnih (izletnički brodovi, ribarice, trajekti, putnički, itd.). Par savjeta za rekreativce, kako bi svi na njihovom brodu na siguran način proveli praznike.

Imati profesionalnog skipera na brodu je dobra odluka ako niste vični navigaciji – no ne zaboravite na svoje goste.
Koristiti uslugu profesionalnog skipera dobrodošao je savjet. Međutim, kada takvog čovjeka imaju na brodu, mnogi to shvate kako sada svi na brodu mogu piti do mile volje, a to je tek početak nevolje. Po mnogim statistikama, ozljede gostiju mnogo su češće od ozljeda skipera ili redovne posade. Glavni razlog tome je pomanjkanje osnovnog mornarskog znanja kod većine ljudi nenaviklih na situacije koje more donosi.

Svi koji plove samo za vrijeme godišnjeg odmora (tzv. vikend kapetani) uglavnom ne znaju kako se ponašati na valovitom moru, nisu vični pristajanju, često ne znaju ni kako prijeći na brod s obale ili sići s njega, što sve povećava njihove šanse da padnu u more. Voditelj broda se stoga mora zapitati koliko pažnje može posvetiti svojim gostima da sigurno stignu kući. Dodati alkohol u takav mix samo povećava rizik (pogubnih) ozljeda.

Slična je stvar i sa samim skiperom. Već i mala količina alkohola može biti pogubna ne samo za njega, već i za cijeli brod i kompletnu posadu. Mnogi često plove noću, gdje alkohol smanjuje skiperovu sposobnost razabiranja pokretnih objekata, slaba svjetla i neosvijetljene objekte na vodi, kao i ukupnu percepciju noćnog promatranja.

Bliještanje jarbolnog svjetla ili mjeseca značajno će umanjiti sposobnost promatranja kada postoji i vrlo mala razina alkohola u krvi (oko 0,01% ili pola boce piva). Alkohol također utječe na periferni vid. Male količine utječu i na prosudbu brzine i udaljenosti dolazećeg broda, što su sve situacije koje se stalno dešavaju u ljetnoj gužvi na moru.

Jako sunce, vjetar i valovi redovno naplaćuju svoju cestarinu. Za vrijeme vikenda ili ljetnih praznika, mnogi nautičari, jedriličari ili sportski ribolovci cijeli dan ostaju vani na otvorenom. Međutim, par sati izloženosti jakom suncu u kombinaciji s vjetrom, gibanjima, bukom i vibracijama tipičnim za brod mogu proizvesti ‘mornarsku hipnozu’, koja reducira sposobnosti voditelja brodice u istoj količini kao i alkohol. Testovi američke obalne straže dokazali su da dva piva i četiri sata izloženosti utjecajima mora imaju isti efekt kao i kod odmornog voditelja brodice koji je popio šest piva.

Najbolji savjet? Uživanje u alkoholu ostavite za kraj dana kada je vaš brod sigurno svezan u marini, a vi i vaša posada na čvrstom tlu.

Mitovi i činjenice

Mit: Pivo je manje toksično od vina ili žestokog pića.
ČINJENICA: Jedno 0,3 pivo sadrži istu količinu alkohola kao 142 ml 12% vina ili 44,3 ml žestice.

Mit: Razrjeđivanje tekućine usporava stope apsorpcije.
ČINJENICA: Razrjeđivanje alkoholnog pića s vodom ili voćnim sokom usporava apsorpciju.
Miješanje alkohola s gaziranim napitkom povećava apsorpciju i omamljuje brže.

Mit: Hladni tuš, kava, tjelesna aktivnost ili svjež zrak brže će otrijezniti
ČINJENICA: Hladni tuše i kava samo će proizvesti opranog, netom probuđenog pijanca. Samo vaša jetra može detoksificirati alkohol. Za svako piće koje konzumirate potrebno je oko dva sata da se otrijeznite.

Mit: Šalica rakije ili viskija će zagrijati tijelo.
ČINJENICA: U umjerenim količinama, alkohol raširi male krvne žile blizu kože, dajući varljiv “žar” topline. Zapravo, proširene krvne žile smanjuju sposobnost vašeg tijela da vas štiti od gubitka topline.

Mit: Ne možete dobiti dozvolu ako ste pod utjecajem propisanih lijekova.
ČINJENICA: Upotreba plovila pod utjecajem propisanih lijekova samo će vas učiniti još odgovornijim u slučaju nezgode.

Mit: Alkohol je stimulans.
ČINJENICA: Alkohol je depresivan. Apsorbira se izravno u krvotok kroz želudac. Dok krv cirkulira kroz mozak, alkohol smanjuje tjelesne funkcije i smanjuje naučava ograničenja društvenog ponašanja. Kod koncentracije 0,3 do 0,5 prom. dolazi do prvih jasnih djelovanja na živčani sustav. Usporavaju se refleksi, sužava se vidno polje, slabi oštrina vida, smanjuje se mišićna snaga i slabi pažnja. Krivo se procjenjuju prilike oko sebe i preslobodno se ulazi u rizike.

Izvor: BoatUS