Da li je akumulator, neupotrebljavan kroz godinu dana, uopće dobar? O tome nema nekih službenih istraživanja, ali kladimo se da je primarni razlog čestog ulaska vlasnika plovila u strojarnicu problem s akumulatorima. Posebno s današnjim novim motorima s direktnim ubrizgavanjem goriva – akumulator ovdje samo mora zakurblati motor kroz par okretaja kako bi ispravno startao, pa onda sretno radi s alternatorom koji preuzima kompletno punjenje kako bi svi njegovi sustavi radili.

Brod je zaplovio, ali da li ste zaista provjerili učinkovitost svojih akumulatora? Problemi nastanu kada akumulator treba pokretati dodatnu opremu kao što je, recimo, kaljužna pumpa. Akumulator koji može dati startni poticaj motoru može se brzo isprazniti kod dugotrajnijeg opterećenja.

Ključni problem za nautičare je – znati koliki je kapacitet tj. učinkovitost njegovog akumulatora.

Također se zna da ako se ne koristi godinu dana ili više, akumulator više neće biti dobar. Naš savjet je da se kroz zimske mjesece akumulator napuni i redovito održava razina napunjenosti. Time se sprečava da njegove ploče postanu ‘sulfatirane’. Što se sulfatacija povećava na akumulatorskim pločama, to njegov kapacitet pada. Ako sulfatacija postane tako velika da se značajno smanji razmak među pločama, može doći do kratkog spoja među njima i tada akumulator postaje potpuno neupotrebljiv. Proces sulfatacije odvija se stalno i zato je važno da akumulator bude stalno na optimalnoj razini napunjenosti, kako bi ploče i elektrolit bili u dobrom stanju.

U stvarnom svijetu situacija je posve drugačija, pa zato mnogi imaju problema sa svojim akumulatorima. Posebno onima koji se uredno spreme i ne koriste duže vrijeme. Njima kapacitet padne toliko da više nisu za ponovnu upotrebu. Postoje i razna sredstva za ‘oživljavanje’ takvih akumulatora, kao i punjača koji se reklamiraju da mogu ‘obnoviti’ duboko ispražnjene akumulatore, no veliko je pitanje da li ća akumulator ponovno raditi normalno.

U početku takav akumulator pokazuje napon i do 13 V, ali već nakon par sekundi upotrebe napon mu strmoglavo pada do ispod 10 volti. U principu moguće je obnoviti takav akumulator, ali to ovisi u kakvom je stanju i koje je kvalitete. Akumulator se može napuniti kvalitetnim profesionalnim punjačem (a ne onim jeftinim koji se prodaju u trgovačkim centrima). Profesionalni punjač može puniti višim naponom i pulsirajući tim naponom može kvalitetno očistiti ploče.

Jedini je problem što mnogi akumulatori nisu ni te kvalitete ni u takvom stanju da se mogu kvalitetno obnoviti. Uglavnom, ploče su istrošene, olovo je loše… puno je faktora koji utječu na kakvoću. I onda se uvijek postavlja pitanje kako se brinuti o akumulatorima da bi se uvijek imao uvid u njihov kapacitet i koliko struje potrošiti kada je brod na sidru za rad pumpi, hladnjaka, itd…

Jedno od modernih i prihvatljivih rješenja je sustav solarne panel ploče, koji kroz zimski period puni i prazni akumulatore, tako da vas u proljeće dočekaju potpuno spremni. Ako već nemate solarne ploče, rješenje je u instrumentima koji nadgledaju stanje akumulatora – npr. uređaju ‘Xantrex Battery Monitor‘.

Xantrex LinkPRO i LinkLITE Battery Monitor omogućuje nautičarima da očitavaju kapacitet i napunjenost svojih akumulatora kao na pokazivaču goriva, gdje mogu očitati statistiku napona, kapacitet, struje punjenja i pražnjenja, sve na osvijetljenom LCD ekranu.

Xantrex LinkLITE je povoljnija alternativa s nešto manje funkcija, ali još uvije omogućuje simultano nadgledanje dva akumulatora. Oba imaju interno programirajući alarm koji pokreće generator kad je potrebno, ili automatski isključe uređaj kada napon padne ispod određenog nivoa.

S ovakvim mogućnostima monitora, mogu se izbjeći problemi slabog akumulatora. Vlasnik broda jasno će znati kada su mu akumulatori u dobrom sanju a kada su loši. Tada će i znati isplati li se ponovno puniti akumulator ili ga treba zamijeniti.

Eto, sada znamo što s akumulatorom koji je više od godinu dana stajao nekorišten. Uglavnom, osim onih vrhunske kvalitete, takvi akumulatori su neupotrebljivi. Možda još može poslužiti jednu sezonu, ali samo da bude ‘zlatna’ rezerva, jer se u takav akumulator više ne možete pouzdati.

Odgovori