Ostavili ste to stručnjacima? Znate li što treba provjeriti? Što, uostalom, može srušiti jarbol? Kako možete razaznati čvrstoću opreme iz nehrđajućeg čelika na vašoj jedrilici?

Osim ako je mlađa od deset godina, većina osiguravatelja pokušavaju nagovoriti osiguranika da obnove oputu. Vještaci za procjenu štete zauzimaju nešto liberalniji stav i predlažu da ako je oputa starija od deset godina, da bi se trebalo razmotriti njenu promjenu u sljedeće dvije do tri godine. Njihove napomene su u srazmjeru procjene stanja opute i onoga što vide kako se jedrilica koristi i održava.

Gdjegod koristili jedrilicu, ako vam je oputa starije dobi, trebali bi stalno hodati uokolo i tražiti male znakove eventualnih budućih kvarova i lomova. Temeljita kontrola servisera jarbolne opreme svakih šest mjeseci je razborita odluka, ali mnoge buduće probleme može lako uočiti svatko tko zna što traži.

Ove se točke trebaju provjeriti, neke od njih su kritične kada kupujete rabljenu jedrilicu:

  • Jesu li uprešane sartije ravne, ili je iskrivljenje očito?
  • Da li je spoj adekvatan gdje se ´T´ terminali spajaju s jarbolom, i da li lande (metalni okov ugrađen u trup) pokazuju znakove istrošenosti?
  • Bilo koji znak korozije (pogledaj dio o koroziji) gdje su pripone uprešane u donje terminale mogu biti loš znak i ako je ijedna nit prekinuta, sajla treba biti zamijenjena.
  • Jesu li natezači savršeno ravni (bez prevoja) i podmazani? Da li su sponski pinovi pravilne veličine za lande i natezače?
  • Postoji li zamjetno kretanje lande, posebno u pogledu provenog štraja i krmene zaputke, kada preuzmu velika opterećenja?
  • Jesu li pokretni dijelovi u dobrom stanju, kao zglob buma, priteg buma i spojevi škote glavnog jedra?
  • Postoje li znakovi ulegnuća ili oštećenja od habanja koja bi mogla oslabiti strukturu jarbola ili buma?
  • Da li su namatač genove i sustav okova pri vrhu jarbola u dobrom stanju? Možda trebaju servis?
  • Postoji li naznaka da su temeljnica i peta jarbola zbog tlaka istrošeni. Loše učvršćene palubne temeljnice mogu rezultirati penetriranjem vode odmah ispod pete jarbola.
  • Da li su palubne vodilice, stoperi i vinčevi dobro postavljeni u smislu minimizirajućeg trenja? Jesu li podmazani i funkcioniraju li efikasno?

Raspukline uzrokovane korozijom
Korozija je jedan od glavnih uzroka oštećenja opreme. Razumijevanje kako nehrđajući čelik korodira – i zašto –ključ je za njegovo održavanje, kao i prepoznavanje znakova gdje bi mogao nastati problem. Za potpuno razumijevanja takve korozije, postoje dvije vrste o kojima je riječ:

Jedan način nastanka korozije događa se kada se na određenom mjestu smanji obujam kisika. To se na primjer događa između glave vijka i podložne pločice koja se nalazi pod slanom vodom. Ovo izolirano područje nehrđajućeg čelika nema dovoljno kisika da obnovi kromski oksidni film koji je ogreben ili istrošen zbog manjih gibanja ili vibracija. Ako se to desi, nehrđajući čelik prelazi u svoje aktivno stanje i slobodno korodira (može korodirati brzo kao običan čelik izložen kiši). Ovaj tip korozije često se naziva pukotina korozije ili obrazac koncentrirane stanične korozije. Mogućnost nastajanja takve korozije se smanjuje ako je brod ili slana voda u kretanju. Zbog manjka kisika, slankasta ili stajaća slana voda ubrzat će napredovanje korozije, što znači da je brod podložniji koroziji ako ne plovi.

Oštećenje izbliza: ogrebotine (uleknuća)
Najčešći uzrok korodiranja nehrđajućeg čelika su ogrebotine ili uleknuća. Kloridni ioni slane vode nagrizu vrlo tanka područja zaštitnog filma na površini nehrđajućeg čelika. Vremenom, ova nasumična aktivna područja zbog kontinuiranog propadanja polako postaju sve dublja. Na kraju su takva mjesta toliko duboka koliki je promjer korodiranog mjesta. Često su takva mjesta duboka kao rupica od uboda igle.

Svi nehrđajući čelici podložni su korodiranju zbog ogrebotina, pukotina i uleknuća, ali neki nešto više od ostalih. Testovi su pokazali da je kod tipa 312 korozija manja nakon inicijalnog gnjurenja u slanoj vodi u usporedbi s tipom 302 (tip 312 ima u sebi nešto molibdena koji poboljšava otpor spram korozije). Ova kvaliteta čini tip 312 kao najbolji nehrđajući čelik za podvodnu opremu, kao što su propelerske osovine, itd.

Stalna provjera jarbola na kraju će se isplatiti. Male provjere prije svakog isplovljavanja mogu vas spasiti od gubitka jarbola na moru. Prema našem iskustvu, mnogi su spasili jarbol na svom brodu kada su na vrijeme otkrili puknutu nit u priponama. Ako takvo što otkrijete na moru, najbolje je vratiti se pomoću motora, ili barem jedriti na jednim uzdama a motorirati na drugim.

Odgovori