Koristite ovu tajnu plovidbe da biste kormilarili preciznom točnošću!

Jeste li ikada vidjeli da vaš član posade ili partner nastoje “bjesomučno održati kurs plovidbe” samo 2 do 3 minute nakon preuzimanja kormila? Kormilarenje može biti teško pri slaboj vidljivosti ili olujnom moru gdje valovi bacaju brod u svim (neželjenim) smjerovima. Čak i nakon što kraćenjem smanjite brzinu, zurenje u kompas može uzrokovati krvave oči i prekomjerni umor.

Možete li zamisliti da svoj auto vozite autocestom s očima zalijepljenim za brzinomjer? Ne samo da bi to bilo opasno, već bi to bilo vrlo naporno. Umjesto toga, koristite prirodno “prosuđivanje udaljenosti” da biste znali kada treba ubrzati ili usporavati. S vremena na vrijeme bacite pogled na brzinomjer kako biste provjerili svoj napredak i trenutnu brzinu.

Ovaj isti princip koristite prilikom upravljanja brodom dok plovite uz obalu ili otvorenim morem. Razmišljajte o tome kao o upravljanje ‘pomoću orijentira’. To zajamčeno stvara manje umora kada je potrebno kormilariti dugo vremena. Isto tako, treba biti nježan s kormilom. Nikakvo naglo okretnje da bi se brod vratio u zadani kurs, već lagani pomaci. Bitno je predvidjeti kada će brod skrenuti i odmah reagirati laganim kontriranjem. No, taj se osjećaj stjeće iskustvom, pa ne treba paničariti ako odmah ne uhvatite ‘ruku’.

Kormilarenje pomoću orijentira na rijekama, kanalima i zaljevima:
1. Usmjerite se na svoj zadani kurs pomoću kompasa.
2. Gledajte naprijed, odaberite neki udaljeni objekt i krenite na njega. Pogledom odaberite neki čvrsti dio svog broda (jarbol, ogradu, priponu, kosnik, štraj…) pomoću kojeg ćete ,ciljati’ na udaljeni objekt (orijentir).
3. Provjeravajte kompas svakih 30-45 sekundi. Brzi pogled trebao bi biti dovoljan. Ponovite korake 1 i 2 kako biste fino podešavali kurs.

Kormilarenje uz obalu ili na otvorenom moru pomoću orijentira:
1. Usmjerite se na svoj zadani kurs pomoću kompasa. Držite neki prosječan smjer malo iznad i malo ispod zadanog kursa plovidbe. To uzrokuje manje napora, pa time i umora.
2. Ako plovite u smjeru obale, izaberite neku udaljenu nepravilnu točku za orijentir. To može biti izbočena hrid, procjep ili usamljeno drveće, skupina uzvisina, stijena ili planinski lanac. Dvije čvrste točke na brodu neka vam posluže kao ‘nišan’.
3. Ako obale nema na vidiku, kao orijentir može poslužiti i oblak. Često prijeđite na novi oblak ili skupinu oblaka.
Ako na moru nema oblaka, održavajte konstantan kut pomoću vunica na sartijama (pokazivači vjetra) ili osjetite smjer vjetra na licu. Sve ove metode pomažu kada ste daleko od utjecaja kopna.
4. Provjeravajte kompas svakih 30-45 sekundi. Ako plovite po prosječnom kursu, imajte na umu da morate paziti na sat zbog točnosti (koliko ispod toliko iznad zadanog kursa).

Noćno kormilarenje pomoću orijentira:
1. Usmjerite se na svoj zadani kurs pomoću kompasa.
2. Odaberite zvijezdu visoko iznad horizonta. Tako se zvijezda ne može zamijeniti za bijelo jarbolno svjetlo nekog broda. Nišanite na svoju zvijezdu orijentir pomoću jarbola, križa, štraja ili sartije. Mjesec vam također može ponekad poslužiti kao orijentir, ali morate uzeti u obzir da su i nebeska tijela pokretna.
3. Provjeravajte kompas svakih 30 do 45 sekundi. Pazite da se ne uljuljkate u praćenju jedne te iste zvijezde kada prelazite ocean! Odaberite novu zvijezdu da biste nastavili svoj pravi kurs plovidbe.

Sva ta pravila vrijede i u slučaju ako imate uključen autopilot. Brod nikada ne smije ostati bez nadzora, kormilar mora biti stalno prisutan na svom mjestu i paziti da plovidba protekne bez nenadanih opasnih susreta s drugim plovnim objektima. Najčešći sudari se i dešavaju kada se bez nadzora plovi pomoću autopilota.

Izvor: Captain John