Zima je najškodljivije doba godine za automobile. Sol i kamenčići kojima se posipaju ceste uništavaju lak i metalne dijelove, a visoka razina vlage dodatno doprinosi razvoju korozije. Velik neprijatelj automobila su i niske temperature koje također negativno utječu na mnoge komponente.

I dok će korozija karoserije narušiti izgled automobila, niske temperature su u stanju potpuno ga onesposobiti, doslovno preko noći. Stoga smo istražili kolike temperaturne minuse može izdržati jedan automobil, na koje se komponente treba paziti i kako dodatno poboljšati otpornost automobila na jako hladne zime.

Goriva

Nemojte se bojati da će se benzin u automobilu zamrznuti, čak i kada padaju negativni temperaturni rekordi u Hrvatskoj. Naime, najniža temperatura ikad izmjerena u Hrvatskoj iznosila je 34,6 stupnjeva Celzijusa ispod nule. Temperatura pri kojoj se benzin počinje zamrzavati, ovisno o aditivima u benzinu, iznosi između 40 i 60 stupnjeva ispod nule.

zima automobil

Dizel već može predstavljati problem. Njegova temperatura zamrzavanja ovisi o aditivima koji se u njega dodaju, a kod nas se prodaje gorivo koje se smrzava negdje na temperaturama između minus 10 i minus 15 stupnjeva.

Kako bi izbjegli zamrzavanje zimi možete točiti specijalna goriva koje nude neke benzinske postaje, a koja se smrzavaju između minus 25 i minus 30 stupnjeva. Još jedno rješenje je u obično dizelsko gorivo (u spremnik auta) dodati specijalne aditive koji također spuštaju točku smrzavanja. Želite li biti potpuno bezbrižni vezano uz smrzavanje goriva jedino rješenje je koristiti benzinske automobile. Upravo iz tog razloga na sjeveru Rusije i SAD-a nije moguće naći automobile s dizelskim motorima.

Rashladna tekućina

Zima je glavni razlog zašto u rashladni sustav automobila ne stavljamo destiliranu vodu već antifriz. Zamrzavanje rashladnog sustava automobila uglavnom neće spriječiti pokretanje automobila no tijekom vožnje može doći do ozbiljnih oštećenja sustava, pa čak i samog motora. Većina antifriz tekućina za rashladni sustav može izdržati temperature do 40 stupnjeva ispod nule.

Dakle, vozači koji imaju antifriz u rashladnom sustavu u Hrvatskoj mogu biti sigurni. S druge strane, ako je u sustavu samo voda, ona će se zamrznuti već kada temperatura iznosi nula stupnjeva. Vrlo oprezni morate biti ako ste u antifriz iz raznoraznih razloga tijekom godine nadolijevali vodu. Tada je i temperatura na kojoj će se vaš sustav zamrznuti vjerojatno mnogo bliža nuli nego minus 40. Također, ako je antifriz stariji od pet godina, izgubio je velik dio svojih svojstava i potrebno ga je provjeriti. To će vam besplatno ili uz malu nadoknadu napraviti u većini servisa pomoću specijalnih uređaja.

Sredstvo za pranje stakla

Zamrzavanje sredstva za pranje stakla neće ozbiljno oštetiti automobil, no može biti važan sigurnosni faktor. Naime, nedostatak sredstva za pranje stakla u nekim će zimskim situacijama ozbiljno narušiti vidljivost iz automobila. Većina sredstava za pranje stakla zamrzavaju se na temperaturama između -20 i -30 stupnjeva. No to vrijedi samo za zamrzavanje u sustavu. Kada to isto sredstvo poprskate na vjetrobransko staklo ono će se zbog miješanja s vodom/snijegom i zbog “vjetra od vožnje” zamrzavati i pri mnogo višim temperaturama, već otprilike od minus 10 stupnjeva.

Zato je, ako slijedi vrlo hladno razdoblje u godini, važno koristiti što kvalitetnije sredstvo sa što nižom točkom zamrzavanja. Kod vrhunskih sredstava i koncentrata to može biti i od minus 40 do čak minus 70 stupnjeva. Pročitajte koja su to najbolja sredstva za odleđivanje stakla.

Akumulator

Uz gorivo ovo je najčešći razlog zašto ujutro ne možete pokrenuti automobil pri vrlo niskim temperaturama. Naime akumulatori na nižim temperaturama gube kapacitet. Pri nula stupnjeva akumulator ima i 20 posto manji kapacitet nego tijekom ljeta, a kada temperatura iznosi minus 30 kapacitet pada i do 50 posto. Zbog smanjenog kapaciteta, ali i pojačane potrošnje akumulatora tijekom zimskih mjeseci može se lako dogoditi da i potpuno ispravni, gotovo novi akumulator zakaže na vrlo niskim temperaturama.

zima automobil

Ako se tako nešto dogodi nije pametno srljati i odmah kupovati novi akumulator bez ispitivanja njegovog kapaciteta koje jeftino ili besplatno možete napraviti u većini auto servisa. Moguće je da je akumulator još uvijek 80 do 90 posto “zdrav”, i da će, kada se kroz nekoliko dana temperature stabiliziraju, ponovo funkcionirati potpuno normalno.

Ako živite u vrlo hladnom podneblju savjetuje se ugraditi akumulator većeg kapaciteta od onog koji je minimalno propisan za vaš automobil, no to u Hrvatskoj nije potrebno. Na sjeveru Amerike i Rusije problem gubitka kapaciteta akumulatora rješavaju i specijalnim grijačima akumulatora koji rade čitavo vrijeme dok je auto ugašen. Griju se i spremnik, blok motora i još mnogo dijelova auta i zato su automobili koji su na parkiralištu priključeni na struju uobičajen prizor diljem krajnjeg sjevera. Mi na sreću, uz našu klimu ne moramo pribjegavati takvim drastičnim metodama.