Put kočenja na ledu drastično je duži pa držite razmak, a u kritičnoj situaciji treba stisnuti spojku. Naučite stavljati lance za snijeg, kako reagirati kada uletite u duboku lokvu, zašto se istrošenije gume stavljaju na prednje kotače…

Dok se ljubitelji zimskih sportova raduju prvom snijegu, vozačima je vjerojatno najgora noćna mora vožnja po nimalo privlačnim, specifičnim zimskim uvjetima – kiši, snijegu i ledu. Ni oni najbolji vozači tada nisu najsigurniji u sebe, a kako bi se izbjegle prometne nezgode i problemi, automobil treba pripremiti za loše vremenske uvjete, ali i prilagoditi vožnju skliskim i mokrim cestama.

Zimska oprema i prilagođavanje vožnje zimskim uvjetima dva su najvažnija preduvjeta za sigurnu vožnju zimi.

Iskustva i odlične savjete za vožnju u tim specifičnim uvjetima dao nam je Kristijan Rukljač, trener sigurne vožnje ORYX Centra za sigurnu vožnju, a jedna od njegovih prvih uputa je napomena:

– Osim pripreme kompletnog vozila, od guma do metlica na brisačima, još je važnije odgovorno ponašanje vozača u izazovnim vremenskim uvjetima!

Kristijan nam je ispričao sve o gumama koje su možda i najvažniji dio zimske opreme automobila. Upozorava vozače i na stalnu provjeru pritiska u gumama, kao i na provjeru istrošenosti zimskih guma koje imamo već nekoliko sezona.

Prije polaska na put zimi obavezno treba  provjeriti vremensku prognozu jer čemu se dovoditi u opasnost ako su na dionici kojom putujete najavljeni snijeg i led. Ipak, ako je put i u takvoj situaciji neodgodiv, zapamtite: nikamo bez adekvatne opreme, antifriza, punog spremnika goriva i metlice i lopate za čišćenje snijega jer, između ostalog, i zakonska je obaveza vozača u prometu koristiti automobil potpuno očišćen od snijega, kako sa stakala i retrovizora tako i s krova vozila.

Oprema automobila

Odgovarajuća priprema vozila može eliminirati velik dio opasnosti koju nosi zimska vožnja

  • Zimske gume svakako su pojam koji podsjeća na skliske ceste i izazovne zimske uvjete pa od njih i kreće cijela priprema vozila. Samo zimske gume zbog svojeg sastava i konstrukcije omogućuju bolju vuču i kraći zaustavni put. Zbog različite smjese zimska guma na temperaturama ispod 7 stupnjeva ostaje elastična i daleko bolje prianja na podlogu. Tome također pridonosi velik broj zareza (tzv. lamela) koji onemogućuju nakupljanje snijega i blata na gaznom sloju, a tu su i visoko prianjajuće bočne stranice gume.
  • Obratite pozornost na pritisak u gumama. Prema iskustvima iz ORYX Centra za sigurnu vožnju, većina vozača provjerava pritisak u prosjeku tri puta godišnje, pa samim time imaju premali pritisak jer je po uputama nekih proizvođača pritisak potrebno provjeravati svaka dva tjedna. Preporuka je da pritisak u gumama držite barem 0,2 bara većim od onoga što je propisao proizvođač vozila. Nikako nemojte zaboraviti na rezervni kotač, uvijek ga držite na najvećem pritisku koji je propisao proizvođač.
  • Zimske gume uvelike gube svojstva kada se profil gume istroši do 4 mm dubine. Istrošenije ili starije gume bez obzira na pogon uvijek stavite na prednje kotače. Preporuka je da zimi koristite zimske gume na svim kotačima, ostale kombinacije bitno narušavaju sigurnost vozila.
  • Nemojte zaboraviti odgovarajuće lance za snijeg, a bilo bi poželjno da vježbate njihovo stavljanje dok je još lijepo vrijeme kako bi vam poslije bilo što lakše.
  • Prije zime provjerite akumulator jer pri niskim temperaturama performanse akumulatora drastično opadaju i otežavaju paljenje motora. Nemojte si dopustiti da u zimskim uvjetima ne možete pokrenuti motor. Zamijenite ga na vrijeme.
  • Također provjerite svjetla i signalizaciju, pogotovo onu koju ne koristite često, a to su svjetla za maglu. Bitno je da vas i u najgorim uvjetima vide drugi sudionici u prometu.
  • Metlice brisača zamijenite ako su dotrajale jer su zimi izložene većim naporima.
  • Provjerite stanje antifriza, odnosno gdje je temperatura smrzavanja, i po potrebi ga zamijenite. Uvijek imajte dovoljno tekućine za pranje stakala.
  • Zimi je preporuka da se uvijek vozite s punim spremnikom goriva kako ne biste ostali bez njega ako zapnete dulje u koloni. Također je poželjno u vozilu imati čistač za snijeg i led, rukavice, manju lopatu, topliju jaknu i vodu za piće.

Prije uključivanja u promet

  • Provjerite vremensku prognozu i stanje na cestama te u slučaju lošeg vremena, ako možete, odgodite putovanje ili koristite javni prijevoz.
  • Potpuno očistite vozilo. Zakonom ste obavezni osim staklenih površina i retrovizora, očistiti cijelo vozilo, rasvjetna tijela i registarske pločice.
  • Nemojte zagrijavati vozilo na mjestu, moderna vozila moguće je zagrijati na radnu temperaturu jedino vožnjom.
  • Kod namještanja temperature u kabini vrijedi pravilo: noge na toplom, glava na hladnom! Posebno je važno ne pregrijati prostor jer nas toplina uspavljuje. Klima-uređaj koristite i zimi, paralelno s grijanjem. To je najbrži način da potpuno odmaglite stakla i osigurate si maksimalnu preglednost. Sjetite se da se na zaprljanom staklu puno lakše kondenzira vlaga, neka vam stakla s unutarnje strane uvijek budu čista.
  • Prema iskustvima iz ORYX Centra za sigurnu vožnju, većina vozača ne rukuje ispravno ventilacijom u vozilu jer jedino neispravno korištenje ventilacije uzrokuje magljenje stakala.
  • Informirajte se, isprobajte i naučite čemu služe i kako pravilno koristiti sustave u vozilu kao što su ABS, ASR (TCS), ESP, BAS i ostali sustavi aktivne sigurnosti koje ste platili. Preporuka je svakako trening sigurne vožnje.

U prometu

  • Ubrzavati polagano i kontrolirano kako biste izbjegli proklizavanje. Veća je vjerojatnost da će automobil proklizati pri većem broju okretaja motora.
  • Potrebno je održavati veći razmak – što znači da imamo dovoljno prostora za sigurno zaustavljanje. Put kočenja na snijegu i ledu drastično je duži nego na suhom kolniku.
  • Kod svake kritične situacije treba stisnuti spojku – vučnu silu na taj način isključujemo i tako ćemo najlakše stabilizirati automobil. Kod automatskog mjenjača to ćemo učiniti tako da panično otpustimo papučicu gasa. Automatski mjenjač prepoznaje panično otpuštanje gasa i u istom trenutku isključuje vučnu silu. Zapamtimo da na skliskom kolniku ne zakrećemo upravljač naglo, nego smireno i s mjerom. Ruke na upravljaču uvijek držite na stalnim mjestima (15 do 3 ili 10 do 2 sata). Nakon nekog vremena znat ćete koliko je potrebno okrenuti upravljač za pojedini zavoj. Na taj način izbjegavate tipičnu grešku vozača da u kritičnoj situaciji okrenu upravljač više nego što je potrebno, čime otežavaju skretanje vozila i produžuju put kočenja vozila s ABS-om.
  • Ne prelazite preko većih lokvi vode ili usporite jer možete potpuno izgubiti kontrolu nad vozilom zbog pojave vodenog klina.
  • Budite oprezni, posebno na vijaduktima i mostovima zbog stvaranja poledice iako je temperatura zraka iznad nule.
  • Najbolji savjet uvijek je i onaj najjednostavniji: ako su najavljene velike količine padalina, ostanite doma ili odgodite put ako možete. Najčešće 24 sata čini razliku između teških zimskih uvjeta i potpuno očišćenih glavnih prometnica. Bez obzira na to koliko dugo vozite, zimi treba biti svjestan da u prometu ni oni najbolji nisu dovoljno iskusni. Ako možete, radije koristite javni prijevoz i smanjite rizik u prometu.

U ORYX Centru za sigurnu vožnju u sigurnim uvjetima simuliraju se kritične situacije, kada vam se nešto dogodilo, nešto što ste čuli ili nešto čega se bojite. Bez obzira na godišnje doba, mogu se simulirati površine kao što su utabani snijeg, led, aquaplaning, prvih 15 minuta kiše i slično pa se sami možete uvjeriti u dužinu kočnog puta, razliku između zimskih i ljetnih guma, u mogućnosti svog vozila, a i u svoje vozačke sposobnosti. Znate li pravilno kočiti? Kako reagirati kada izgubite kontrolu u zavoju? Na to, a i na još mnogo drugih pitanja, potražite odgovore od trenera sigurne vožnje.