Noću je vidljivost do tri puta slabija nego tijekom dana, a ako tome pridodamo i zimske uvjete, snijeg i poledicu, onda u vožnji moramo biti puno oprezniji nego inače.

Na što posebno obratiti pozornost u takvim uvjetima i kako pripremiti automobil za vožnju u noćnim zimskim uvjetima objasnio nam je i na poligonu demonstrirao Kristijan Rukljač, trener sigurne vožnje ORYX Centra za sigurnu vožnju.

Percepcija udaljenosti, procjena brzine kojom se drugi automobili kreću i približavaju našem vozilu noću je osjetno smanjena. U vožnji je stoga prije svega važno povećati razmak. Obavezno mora biti veći nego danju jer je vrijeme reakcije dulje s obzirom na to da se kasnije uočava neki predmeti zbog čega nastaju problemi. Veći razmak znači da imamo dovoljno prostora za sigurno zaustavljanje. Ne smijemo zaboraviti da je put kočenja na snijegu i ledu puno veći nego na suhom kolniku – objašnjava nam Kristijan i upozorava kako uz dobar vid i obaveznu udaljenost veliku ulogu u ovakvoj situaciji imaju i ispravna svjetla automobila.

90 posto informacija vozač prima putem vida, a širina vidnog polja tijekom noći se sužava

Naime, činjenica je da dužina kratkih svjetala noću otprilike jednaka dužini koje vozilo prelazi u sekundi pri brzini od 100 km/h. Ako i upalimo duga svjetla, ona nam neće previše pomoći jer noću je vrijeme opažanja prepreke te vrijeme reakcije i zaustavljanja jednostavno prekratko. Vidljivost se posebno naglašava u noćnim uvjetima vožnje jer ipak vozač 90 posto informacija prima putem vida, a to osjetilo noću ipak ima smanjenu mogućnost percepcije, što je najčešće i uzrok brojnim prometnim nesrećama. Pitamo Kristijana koliko se takva situacija mijenja ako su na cesti snijeg ili poledica, uvjeti tipični za zimsko doba.

U takvim uvjetima, prije nego što sjednemo za volan, moramo provjeriti svjetla i signalizaciju koja je za noćne, a pogotovo zimske uvjete vrlo važna. Čista rasvjetna tijela i stakla, kako iznutra tako i izvana, važna su u noćnoj vožnji u zimskim uvjetima – upozorava Kristijan. Prljavštinu s rasvjetnih stakala treba očistiti kako bi se svjetlost ravnomjerno lomila, a Kristijan upozorava i da se obrati pozornost na maglenke.

Maglenke vozači ne koriste često i ne znaju jesu li ispravne, a one ne služe za osvjetljavanje ceste, nego zato da nas netko bolje vidi pa je važno provjeriti i njihovu ispravnost – naglašava Kristijan. Svakako provjerite i pritisak na gumama i obavezno koristite zimske gume na svim kotačima. Akumulator je također važno provjeriti jer pri niskim temperaturama njegove performanse opadaju i otežavaju paljenje motora. Sve navedeno potrebno je provjeriti prije samog izlaska na cestu i uključivanja u promet. Poledica je česta tijekom zime i može iznenaditi vozače, pogotovo one s manje iskustva, a Kristijan upozorava gdje i kada poledica najčešće nastaje.

Noću su i niže temperature pa treba paziti na poledicu koja je najčešća na mostovima i vijaduktima jer na tim predjelima nema zemlje te je ispod puno hladnije čak i kad temperatura nije ispod nule – upozorava instruktor sigurne vožnje. Proklizavanje na poledici i snijegu često je tijekom zime, pogotovo noću kada je vidljivost slabija, a Kristijan vozačima savjetuje kako se ponašati u takvim situacijama te kako izbjeći najgori scenarij. Kada se nađete u ovakvoj situaciji, obavezno treba stisnuti spojku jer na taj način isključujemo vučnu silu i tako ćemo najlakše stabilizirati automobil – poručuje Kristijan. Treba ubrzavati polako i kontrolirano bez naglih i suvišnih pokreta upravljačem kako ne bi došlo do klizanja vozila. Postoji mogućnost da ćete izgubiti kontrolu nad vozilom pri većem broju okretaja motora, pa ako možete krenuti u drugom stupnju prijenosa, i u vožnji koristite stupanj prijenosa više nego inače. Na kraju savjet koji ne možemo uvijek iskoristiti, ali je najsigurniji: ostati doma i odgoditi dogovore. Ovo bi pogotovo trebali primijeniti neiskusni vozači. Smanjite rizik u prometu i ako je moguće, koristite javni prijevoz. Bez obzira na to koliko ste iskusan vozač, u zimskim noćnim uvjetima treba biti svjestan da su u prometu i oni manje iskusni pa je bolje izbjegavati vožnju u ovakvim vremenskim situacijama – poručuje Kristijan.

Obratite pažnju na pješake i divlje životinje na seoskim putovima

Izvan naseljenih područja često možemo na cesti i uz cestu naići na divlje životinje. Njihova aktivnost veća je tijekom noći i ako uočite dva mala svijetla reflektirajuća znaka, to je sigurno par životinjskih očiju. U tom slučaju najbolje je kočiti punom snagom i izbjegavati nagle pokrete upravljačem kako biste izbjegli opasnost koja vam se našla na putu. Pješaci i biciklisti, pogotovo na seoskim cestama koje nisu osvijetljene kao one gradske, također predstavljaju opasnost i zato se često apelira da na takvim prometnicama pješaci nose reflektirajuću odjeću. Vožnja u razdoblju od 23 sata do pet ujutro spada u najopasniju jer je čovjek naviknut na to da mu je to vrijeme odmora. Vožnja umara i ako smo za upravljačem u ovo doba, vozač obavezno mora stati uz cestu te se odmoriti i odspavati. Refleksi i ostala osjetila važna za vožnju nisu nam tako aktivna kao danju, a uz to je i tjelesna temperatura tada najniža pa je pospanost neizbježna.

Odgovori