Devet mjeseci iščekivanja prinove kod trudnih žena budi more pitanja, a jedno od njih svakako je i trebaju li sjedati za volan. Liječnici se uglavnom slažu da nema potreba izbjegavati vožnju ako je trudnoća uredna.

Trudnoću ne smatramo bolešću, već je često nazivamo “drugim stanjem” baš zato što se tijelo fizički i psihički mijenja i priprema za novu majčinsku ulogu. Trudnicama savjetujemo da normalno nastavljaju sa svakodnevicom, a to uključuje i vožnju automobilom. Budući da je u današnjem svijetu potpuno normalno da većina žena vozi automobil i koristi ga za obavljanje svakodnevnih poslova, mislim da bi zabrana vožnje bila puno teže ograničenje i stres za buduću majku – kaže Petra Podobnik Brlečić, dr. med. spec. ginekologije i opstetricije. Naglašava da žene koje uzimaju lijekove, koji sadrže progesteron i daju se kao prevencija radi održavanja trudnoće, mogu biti umornije i usporenije te im savjetuje da tada ne kreću u vožnju. Također, preporuka je liječnika da kada trudnice kreću na nešto duži put, neovisno jesu li vozačice ili suvozačice, u automobil ne ulaze bez pripremljene boce vode i grickalica ili užine, da se odjenu što ležernije te da svakih sat vremena vožnje stanu i izađu na svjež zrak te prošeću barem minutu do dvije.

Žene koje tijekom trudnoće češće doživljavaju kontrakcije i grčeve (koje nisu trudovi) te one koje teže podnose gibanje bebe u utrobi nikako ne bi smjele sjedati za volan zbog povećane šanse da će u takvim trenucima izgubiti koncentraciju nad vozilom. Istraživanje objavljeno u magazinu Canadian Medical Association Journal pokazalo je da žene u drugom tromjesečju imaju 42 posto veće doživjeti prometnu nesreću.

1. tromjesečje

može biti opasno za vožnju jer žene su tada pospane i imaju mučnine

Drugo tromjesečje faza je kad napokon mučnine i pospanost polako prolaze te se trudnice osjećaju poletnije, sretnije i imaju osjećaj da sve mogu. Tada se prema statistici i događa najveći broj nesreća jer se upravo tada trudnice najviše i odlučuju na vožnju – potvrđuje dr. Podobnik Brlečić, ali ipak dodaje da sve rezultate istraživanja treba uzimati s rezervom.

Istraživanja su uglavnom fokusirana na žene koje se prijave u hitnu službu bolnice nakon nesreće. Naime, prema našim savjetima, a vjerojatno i zdravom razumu svake trudnice, ako se bilo kakva i manja nesreća dogodi tijekom trudnoće, trudnice će odmah otići u bolnicu provjeriti je li sve s njima u redu, a prvenstveno s njihovom bebom. Žene koje nisu trudne sigurno ne odlaze na hitni pregled nakon svake manje prometne nezgode, tako da statistika u tom slučaju neće biti točna i pokazat će da trudnice doživljavaju veći broj prometnih nezgoda – pojašnjava liječnica. Podobnik Brlečić upozorava i da trudnice moraju biti osobito oprezne u vožnji u prvim mjesecima trudnoće.

Tada su izrazito visoke doze hormona koje uzrokuju pospanost, mučninu i opće loše osjećanje kod velikog broja trudnica. Svakako se savjetuje povećan oprez u vožnji jer refleksi tada mogu biti usporeni te brze reakcije koje su u vožnji potrebne mogu izostati i uzrokovati nezgodu. U zadnjem tromjesečju, pak, zbog veličine trbuha i teže pokretljivosti trudnica, smanjena je gibljivost te su time ograničene i njihove reakcije u prometu – objašnjava Podobnik Brlečić. U slučaju težih prometnih nesreća trudnici se svakako treba pružiti hitna pomoć te je transportirati u bolnicu da bi se stabiliziralo njezino stanje i provjerilo stanje djeteta.

42 %

veće su šanse da trudnica u drugom tromjesečju doživi prometnu nesreću

I poslije lakših prometnih nesreća kad trudnica nije ugrožena, savjetujemo da učini hitni pregled kod ginekologa da bi se utvrdilo da je stanje bebe uredno te da nije ničim ugroženo, pogotovo ako se dogodio udarac u trbuh prilikom nezgode – kaže liječnica.

Sigurnosni pojas je obveza i nije opasan za bebu

Sjedalo treba odmaknuti od volana, a volan namjestiti da bude usmjeren na prsa, a ne na trbuh

Kao i kod svih vozača, tako i kod trudnica sigurnosni pojas igra presudnu i važnu ulogu u slučaju prometne nesreće. Mnoge žene strahuju da će sigurnosni pojas ozlijediti dijete zbog čega ga izbjegavaju vezati, no ako je on pravilno postavljen, taj strah je neopravdan. Štoviše, istraživanja u Velikoj Britaniji pokazala su da su u prometnim nesrećama posljedice za mamu i bebu znatno teže ako trudnica nije bila vezana.

Sigurnosni pojas zakonska je obveza svakog vozača te ne može biti opasan za dijete i savjetujemo da se trudnice svakako vežu pojasom prije vožnje. Prilikom namještanja bitno je da donji dio pojasa nikad ne ide direktno preko trbuha, već ispod – savjetuje Petra Podobnik Brlečić.

Osim ispravno zavezanog pojasa, jako je važan i položaj sjedenja trudnice. Savjetuje se da trudnice što dalje odmaknu sjedalo prema straga, koliko im to dopušta korištenje pedala za upravljanje vozilom, kako bi se tijelom i trbuhom što više udaljile od volana.

Ako je volan podesiv po visini, treba ga namjestiti da bude što viši i usmjeren prema gore kako bi u slučaju nezgode eventualni udarac prema naprijed ili otvaranje zračnih jastuka bilo usmjereno prema prsima trudnice, a ne trbuhu – kaže liječnica te napominje da prije vožnje trudnica svakako odvoji malo vremena za pravilno namještanje jer tek kad je zaštitila sebe, može zaštititi i svoje dijete. Kao oko sigurnosnog pojasa, trudnice često dvoje i oko toga koliko zrač- ni jastuci mogu biti štetni za njihovo dijete.

30. tjedan

trudnoće vrijeme je kada žene zbog veličine trbuha trebaju izbjegavati vožnju

Preporučljivo je da su uvijek uključeni tijekom vožnje. Istraživanja su pokazala da njihova aktivacija ne može štetiti djetetu, pogotovo ako uzmemo u obzir da se otvaraju u slučaju težih nesreća u kojima bi puno štetniji bio udarac u čvrsti predmet poput volana – kaže Podobnik Brlečić.

bebe

1. PRITISAK NA BEBU
Ovakvo vezanje sigurnosnog pojasa stvara pritisak na trbuh i pritišće dijete. Dio remena koji ide preko ramena ima svrhu da osobu zadrži što bliže sjedalu, a ovako će u slučaju nesreće popustiti pod pritiskom težine i skliznuti.

2. ZDJELICA PRELABAVA
U ovom slučaju dio pojasa koji ide preko ramena i grudi ispravno je namješten, ali dio pojasa koji ide iznad trbuha ne štiti dovoljno zdjelicu i stidnu kost koje će u slučaju nesreće biti prelabavo zaštićene.

3. NEZAŠTIĆEN TRBUH
Kao kod prethodne ilustracije, i ovdje je dio pojasa preko ramena dobro postavljen, ali dio koji ide preko trbuha stvara pritisak na dijete te će se u nesreći pomaknuti prema gore i ostaviti trbuh nezaštićen.

4. ISPRAVNO VEZANJE
Ovako bi se svaka trudnica u automobilu trebala vezati. Zdjelica i bokovi pričvršćeni su, jednako kao i ramena. Tijekom vožnje potrebno je če- šće provjeravati je li se pojas pomaknuo.

Odgovori