Koliko su automobili do danas napredovali pokazuje i primjer kočnica. Još prije dvadesetak godina računalo se da automobilu za zaustavljanje pri brzini od 100 km/h treba između 40 i 50 metara, a da se samo najbolji mogu zaustaviti za manje od 40 metara. Danas je velik dio modernih automobila u stanju to kočenje obaviti za manje od 36 metara. No postoje razlike.

U velikom testu njemačkog auto kluba ADAC koji je trajao godinama isprobano je čak 500 novih automobila i primijećena su velika odstupanja. Najbolji rezultat od samo 31,3 metara puta kočenja ostvario je Porsche 911 Carrera Cabriolet (testiran 2013.), a najgori je bio Citroen Jumper (testiran 2014.) kojem je za zaustavljanje trebalo 47,8 metara. Koliko tolika razlika može biti pogubna pokazuje i sljedeći primjer. Spomenuti Porsche i Jumper voze paralelno brzinom od 100 km/h. Vozači oba vozila primjećuju prepreku na cesti i u istom trenutku počnu kočiti. Porsche se uspijeva zaustaviti tik prije prepreke no Citroen u nju udara brzinom od čak 55 km/h. Pogubno u slučaju da je prepreka pješak, vrlo opasno za vozača Jumpera ako se radi o nekoj većoj i “otpornijoj” prepreci.

put kocenja automobila

Ovaj primjer ekstreman je jer smo usporedili najbolji i najlošiji automobil na testu, no u pravilu je razlika u putu kočenja između klasičnih osobnih vozila i velikih kombija kakav je Jumper – velika. To je dobro vidljivo iz podataka o prosječnim putevima kočenja različitih klasa vozila. Radi se o prosječnim vrijednostima puta kočenja pri nižoj brzini od 80 km/h jer u nekim klasama vozila poput kamiona brzina od 100 km/h nije niti dozvoljena. Da se zaustavi iz 80 km/h prosječnom kompaktnom autu potrebno je 23,2 metra. Put kočenja kod SUV automobila iznosi 23,5 metara. SUV koji vuče kamp kućicu kočit će 25,2 metra. Još više za zaustavljanje je potrebno motociklu – 25,3 metra. Kombi vozilo se u prosjeku zaustavlja nakon 28 metara kočenja, dakle čak pet metara kasnije od osobnog automobila. Još gora je situacija kod vozila za kampiranje koje je u pravilu otežani kombi. Zato mu za zaustavljanje treba još više – 29,8 metara. Najduži put kočenja, logično imaju veliki kamioni. Kamion od 40 tona kočit će 36,2 metra.

Primijetili ste da je razlika u putu kočenja pri brzinama od 80 i 100 km/h vrlo velika. To je zbog toga što s povećanjem brzine put kočenja raste gotovo eksponencijalno. Pri brzini od 30 km/h prosječni novi auto staje već za tri do četiri metra. Pri 50 je taj put oko 12 metara, pri 80 km/h oko 24 metra, pri 100 km/h oko 35 metara, pri 130 km/h oko 60 metara, a pri brzini od 200 km/h čak 170 metara.

U nastavku vam donosimo tablicu s najboljim rezultatima na testiranju puta kočenja iz 100 km/h. Napominjemo da put kočenja uvelike ovisi i o masi vozila tako da izmjerene vrijednosti vrijede isključivo za navedeni model s tim motorom i opremom. Naime, ovisno o ugrađenom motoru i opremi masa pojedinog modela može se razlikovati i nekoliko stotina kilograma pa to znači da će kočiti osjetno slabije ili, pak ima bolje kočnice pa će kočiti i bolje od lakšeg modela.

Najbolji auti po putu kočenja (godište 2012-2016)

Gradska klasa

1. Mini One D 2014. godina 32,7 m
2. Mini Cooper 2014. godina 33,0 m
3. Smart ForFour 1.0 2015. godina 34,4 m
4. Škoda Roomster 1.2 TSI 2014. godina 34,5 m
5. Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 2013. godina 34,9 m

Kompaktna klasa

1. Seat Leon ST 1.6 TDI 2014. godina 33,1 m
2. VW Golf Variant 2.0 TDI 2013. godina 33,1 m
3. Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 2013. godina 33,7 m
4. BMW 220i Coupe 2014. godina 33,9 m
5. Mercedes B200 2014. godina 34,1 m

Srednja i visoka klasa

1. Mercedes S500 Plug-In Hybrid 2015. godina 32,6 m
2. Mercedes C220 BlueTec 2014. godina 32,8 m
3. Audi A7 Sportback 3.0 TDI 2015. godina 33,0 m
4. Mercedes E400 Cabrio 2014. godina 33,1 m
5. Audi A6 Allroad 3.0 TDI 2012. godina 33,3 m

Sportski auti

1. Porsche 911 Carrera Cabrio 2013. godina 31,3 m
2. Porsche 911 Carrera 2012. godina 32,1 m
3. Jaguar F-Type Coupe 2015. godina 32,7 m
4. Mercedes SL 350 2012. godina 33,0 m
5. Porsche Cayman 2013. godina 33,1 m

SUV-ovi

1. Volvo XC90 D5 2016. godina 33,6 m
2. Mercedes GLK 250 CDI 2012. godina 33,8 m
3. BMW X3 xDrive20d 2015. godina 34,5 m
4. Audi Q7 3.0 TDI 2016. godina 34,6 m
5. Volkswagen Touareg V6 TDI 2014. godina 34,9 m

Odgovori