SUV automobili su trenutno najveći hit automobilske industrije. Dok druge klase uglavnom stagniraju ili padaju, njihova prodaja posljednjih godina nezaustavljivo raste. Osim što dobro izgledaju SUV-ovi imaju i svoje praktične prednosti.

Povišena pozicija sjedenja donosi bolji pregled prometa, starije i veće osobe lakše u njih ulaze i iz njih izlaze, a zbog konstrukcije i visoke karoserije su mnogo prostraniji te imaju veće i nemjerljivo praktičnije prtljažnike od podjednako dugačkih limuzina. S druge strane monovolumeni i karavani im itekako mogu konkurirati u pogledu praktičnosti.

SUV-ovi su uglavnom osjetno skuplji od usporedivih karavana i monovolumena te smo stoga usporedili četiri popularna moderna “terenca” s karavanima ili monovolumenima iste marke i provjerili isplati li se njihova kupnja zaista.

Audi Q5 – Audi A4 Avant

Audi Q5 je jedan od ekskluzivnijih SUV-ova koje je moguće naći na tržištu. Velik je, prostran, luksuzan i brz, a s obzirom na sve ovo i prilično skup. No sasvim odgovarajuću konkurenciju mu predstavlja A4 u karavanskoj Avant izvedbi koji je osjetno jeftiniji i sedam centimetara duži do njega. Q5 naime u verziji s 2.0 TDI motorom i 190 KS, s Quattro pogonom i S tronic automatskim mjenjačem stoji 395.509 kuna. Audi A4 Avant iste snage s istim pogonom i mjenjačem stoji pak 343.194. kune, više od 52.000 kuna jeftinije. A4 pritom pruža mnogo bolje performanse do 100 km/h ubrza za 7,4 sekunde i pojuri 230 km/h, dok Q5 do 100 km/h ubrza za pola sekunde sporije i postiže maksimalnih 218 km/h. I u pogledu potrošnje A4 je u prednosti jer troši 0,4 litara manje. Prednosti Q5 su nešto veći prtljažnik (550 l u odnosu na 505 litara) i mogućnost vuče prikolice od 2400 kilograma, dok A4 može povući “samo” dvije tone. Audi A4 ima nešto bolje vozne sposobnosti na cesti, dok je Q5 neznatno naprednije opremljen.

Renault Kadjar – Renault Scenic

U ovoj usporedbi monovolumen u pogledu atraktivnosti ne zaostaje mnogo za SUV-om. Scenic je zaista atraktivno dizajniran, a i u mnogočemu bolji auto od Kadjara. Usporedili smo izvedbe s dizelskim motorom od 110 KS i top paketom opreme Bose. Kadjar je s cijenom od 203.400 kuna, 12.000 kuna skuplji, a za Scenicom zaostaje u gotovo svakom pogledu. Scenic je bolji u vožnji i udobniji je auto. Iako je četiri centimetara kraći u unutrašnjosti ima mnogo više prostora: osim toga ima i stražnju kliznu klupu kojom volumen prtljažnika varira između 506 i 572 litre. Kadjar ima fiksnih 472 litre. U pogledu performansi mala prednost je ipak na strani Kadjara. Do 100 km/h stiže za pola sekunde brže, dok su potrošnja i maksimalna brzina gotovo identični.

VW Tiguan – VW Touran

Volkswagen Tiguan je jedan od najprodavanijih kompaktnih SUV-ova u Europi, ali i u Hrvatskoj. U pogledu atraktivnosti monovolumenski Touran nema šanse protiv Tiguana ali ga u  segmentima praktičnosti osjetno nadmašuje. Touran je samo četiri centimetara duži, no nudi osjetno veći prtljažnik (834 litre u odnosu na 615 litara) i više mjesta na stražnjoj klupi. Osim toga usporedivi model je i nešto jeftiniji. Dok Tiguan s dizelskim motorom od 115 KS i Trendline paketom opreme stoji 193.989 kuna, Touran u istoj izvedbi i s istom snagom je oko 3000 kuna jeftiniji. Touran je bolji i u pogledu potrošnje koja je 0,4 litre manja i maksimalne brzine (190 u odnosu na 185 km/h), dok Tiguan bolje ubrzava do 100 km/h (10,9 s u odnosu na 11,4). Osim toga Tiguan može vući nešto težu prikolicu (2000 kilograma u odnosu na 1800 kilograma). Touran je nešto udobniji i boljih voznih svojstava na asfaltu, dok je Tiguan naprednije opremljen. Osim toga Tiguanov motor je 2-litreni TDI dok Touran ima manji 1,6 TDI motor zbog čega je Tiguan uvjerljiviji i elastičniji pri višim brzinama.

Hyundai Tucson – Hyundai i30 Karavan

Iako je Tucson nemjerljivo atraktivniji automobil, po svemu drugome mnogo je razumnije odabrati karavansku verziju modela i30. Usporedili smo podjednako dobro opremljene i motorizirane modele Tucson 1.7 CRDi  Comfort i Hyundai i30 1.6 CRDi Premium. S cijenom od 167.990 kuna karavan je čak 18.000 kuna jeftiniji, a bolji je u svakom pogledu. Ima 110 KS što je dovoljno za maksimalnu brzinu od 188 km/h i ubrzanje do 100 km/h za 11,3 sekundi. S druge strane Tucson sa 115 KS ubrzava gotovo dvije i pol sekunde sporije i postiže 176 km/h, a pritom i troši gotovo litru goriva više na 100 kilometara. U pogledu prostranosti u unutrašnjosti auti su podjednaki, no i30 ima osjetno veći prtljažnik (602 litre u odnosu na 513 litara). Karavan i30 je i konstrukcijski nešto noviji automobil od Tucsona pa je u nekim segmentima malo napredniji, a osim toga mnogo se ugodnije vozi.

Škoda Kodiaq – Škoda Octavia Combi

Ovdje smo odabrali prestižne izvedbe s TDI motorom snage 190 KS, pogonom na sve kotače i automatskim mjenjačem. Kodiaq jasno izgleda mnogo impresivnije od Octavie u karavanskoj verziji iako je samo tri centimetra duži. No zato je s cijenom od 302.493 kune čak 60.000 kuna skuplji. Dok maksimalna brzina kod oba modela iznosi 210 km/h, Octavia je mnogo lakša i stoga i bolje ubrzava. Do 100 km/h sprinta za 8,4 sekunde, a Kodiaqu za to treba pola sekunde više. Prednost Octavie je i potrošnja koja je čak 0,8 litara manja. Kodiaq s druge strane ipak ima više mjesta u unutrašnjosti, te veći prtljažnik (650 u odnosu na 610 litara). Octavia nešto bolje vozi i komfornija je, dok je Kodiaq osjetno noviji automobil i stoga i nešto tehnološki napredniji.

Zaključak

U dvoboju Audija Q5 i A4 Avant pobjedu odnosi A4 Avant, Tiguan i Touran su izjednačeni, dok male prednosti Kodiaqa ne mogu opravdati 60.000 kuna veću cijenu od Octavie. Najjasniju pobjedu odnose Scenic nad Kadjarom i i30 karavan nad Tucsonom. Test je pokazao da SUV-ovi teško mogu konkurirati monovolumenima i karavanima ako gledamo sa strane razuma. Njihove jedine praktične prednosti su bolja preglednost zbog visoke pozicije sjedenja i lakši ulazak i izlazak iz automobila. Stoga, ako auto ne kupujete srcem već razumom i ako vam ove dvije karakteristike nisu od presudne važnosti nema previše smisla kupiti SUV. Sama činjenica da ljudi ipak mnogo više kupuju SUV govori da većina aute bira srcem, a ne razumom.