Odlazak na put, što u ovim ljetnim mjesecima najčešće znači put na more, nikako ne bi trebao biti obilježen problemima već pri samoj vožnji.

Pretpostavljamo da među vama ima onih koji svako ljeto imaju neko novo mjesto pod suncem, a dolazak do njega onda uključuje i potpuno nepoznat put. I tu vam kao pomoć uskaču web-stranice ili aplikacije za planiranje puta, odnosno rute. A mi smo vam bezbrižne ljetne mjesece odlučili što više pojednostaviti pa smo za vas istražili šest web-stranica i doznali koje su im mane, a koje vrline i koja je u konačnici najbolja za uspješan dolazak na cilj.

Prije svega valja objasniti kriterije po kojima smo izveli naše malo istraživanje. Šest web-stranica odabrano je nasumično, ili ako baš hoćete, birao ih je najpoznatiji svjetski internetski pretraživač Google. Mi smo samo u tražilicu upisali “maps and route planner”. Šest prvih stranica koje su koliko-toliko bile pogodne za istraživanje bile su naš odabir, a o svakoj detaljnije možete pročitati na idućoj stranici. Druga stvar je bio odabir polazišta i cilja.

Start je bio Savski most u Zagrebu kao jedno od glavnih izlazišta iz grada kada krećete prema jugu. Za cilj nismo odabrali neki morski grad, nego Sinj, smještan u Dalmatinskoj zagori, pa samim time spada u kategoriju južnjačkih gradova, ali zbog karakterističnog položaja zanimljiv je za prometnu povezanost. OK, priznat ćemo, ima u odabiru našeg cilja i malo lokalpatriotizma.

Za početak, evo par općenitih podataka o ruti Zagreb – Sinj. Zračna udaljenost je oko 240 kilometara, a cestovna 408 kilometara kada se ide autocestom A1 (Karlovac – Benkovac – Šibenik – Dugopolje), odnosno oko 340 kilometara kada se ide državnom cestom D1, popularno zvanom stara cesta. Vremenski, to bi značilo da vam do Sinja treba od 3, 30 do 4,30 sata, ovisno o gužvama i vremenskim uvjetima. Gužve su na autocesti, očekivano, ljeti veće, dok se na staroj cesti gužve stvaraju kod Karlovca i Plitvičkih jezera.

Jedan od razloga što je Sinj uzet kao cilj je i to što se oba puta, i autocesta i stara cesta, koriste podjednako. Autocesta je najbrža, a stara cesta najjeftinija varijanta. Doduše, razlika u vremenu dolaska bi se uz neku prosječnu vožnju mogla svesti na samo 20-ak minuta. Još jedna od opcija puta je vožnja autocestom od Lučkog do Gračaca, gdje se silazi s autoceste i starom cestom dolazi do Sinja. Ova opcija je pogodna za one koji nisu pretjerano “nabrijani” na brzu vožnju, a s njom se ne dobiva dojam bespotrebnog kruženja preko Zadra i Šibenika.

Kod istraživanja su najvažniji kriteriji bili logičnost i jednostavnost stranice te opcije koje se nude, a putovanje mogu olakšati. Prije svega, treba reći da je općeniti dojam taj da se u bilo koju od testiranih stranica možete pouzdati jer su sve dale iste podatke kada je u riječ o vremenu i kilometraži. No, zato nije svaka imala isto bogatstvo opcija.

Prvo vam savjetujemo da ne nasjedate na foru da prvu rutu koju vam stranica ponudi odmah prihvatite. Naše je istraživanje pokazalo da je u šest od šest slučajeva prva ponuđena ruta bila autocesta, s iznimkom da je RAC-ova web-stranica istodobno na karti pokazala i putanju A1 i D1. Neosporno je da je putovanje autocestom ugodnije i jednostavnije, ali nije zanemariva činjenica da je cestarina od Lučkog do Dugopolja 174 kune. S druge strane, putovanje starom cestom zamornije je zbog dionica koje nisu tehnički najsavršenije, ali je jeftinije i nudi varijantu usputnih zaustavljanja te razgledanja prirodnih ljepota (Rastoke, Plitvice, Vrlika…).

Ovo što vrijedi za Sinj, vrijedi i za put do bilo kojeg mjesta. Uvijek postoje minimalno dvije mogućnosti dolaska do odredišta pa birajte prema vlastitim preferencijama.
Zajednička karakteristika svih šest stranica je to da uz prikazanu kilometražu i vrijeme nude i popis skretanja koje do cilja morate napraviti. Ako nas pitate, poprilično precizna skretanja! I tu sve zajedničke karakteristike stranica prestaju.

Najrazvikanije ime među planerima puta je stranica ViaMichelin, koja je i prema našem istraživanju opravdala povjerenje koje joj vozači daju. Tisuću opcija, a sve logične i jednostavne. Samo kliknite na ono što vas zanima. Štoviše, toliko je zabavna da može biti i jednostavna poslijepodnevna razbibriga. Možete precizno izračunati koliko ćete goriva potrošiti, a jedina od šest stranica nudi i ukupne troškove puta.

Michelinu za vratom dahće, čak bi se moglo i reći da su u istom rangu, stranica RAC. Nudi i pregled vremenskih uvjeta na cesti, a osim standardnih mogućnosti odabira želite li na cesti susretati motocikle i slično, nudi jednu posebnu opciju – računa koliko prosječno ugljikova dioksida vaše vozilo ispusti ovisno o tome je li malo, srednje ili veliko.

6 stranica

nudi autocestu kao prvu opciju putovanja, “stara cesta” je zanemarena

Neloše opcije ima i stranica AA Route Planner, tim više što je britanska pa bi se nekako (možda je predrasuda) moglo očekivati da se “tamo nekom malom hrvatskom” neće baviti.

Na stranici možete odabrati preko kojih gradova želite ići i ona vam u skladu s tim daje najbolju opciju. Također, standardno nudi kilometražu i skretanja, a mana joj je što ne nudi potrošnju goriva. Preostale tri stranice koje smo gledali: EuroAve, TomTom i Eurotunnel gotovo su podjednake kvalitete, s tim da moramo priznati da smo od TomToma kao vodeće firme za GPS uređaje očekivali više.

Ove tri stranice nude ono osnovno: orijentacijsku kartu s točnim udaljenostima, predviđenim trajanjem puta i kretanjima. Eurotunnelu je svakako mana i to što daljinu izražava u miljama, kojima Hrvati teško barataju.

Kada se podvuče crta, pobjednik je ViaMiChelin, ali, priznajemo, od njega smo to i očekivali. Iznenađuje RAC koji nije toliko razvikan, a ostale stranice su “upotrebljive” onima koji ne pate za detaljima. Svakako trebamo istaknuti da ovo istraživanje nije reprezentativno, ali može biti itekako dobra okosnica svima vama koji se uskoro spremate na put u nepoznato.

tomtom

TomTom

Prva i jedina opcija puta koji nude je autocesta A1, dakle, ulazak na Lučkom, izlazak u Splitu, tj. Dugopolju, ali ruta koju nude uključuje odlazak u Benkovac, Šibenik, pa preko Trogira, što možda jest najbrža opcija, ali se prividno stvara dojam bespotrebnog kruženja preko Zadra. Predviđeno trajanje puta je četiri sata, što je realno. Odlična stvar je što aplikacija pokazuje apsolutno sva moguća skretanja. Mogućnost printanja karte postoji, ali tu je kraj svih prednosti.  Dakle, aplikacija ne nudi (ili ako nudi, jako je dobro skriveno) mogućnost da odaberete neku drugu rutu puta. Mogućnost da cijelim putem idete od Zagreba do Sinja TomTom uopće ne poznaje. Nema ni mogućnosti računanja potrošnje goriva, izbjegavanja cestarina…


via_michelin

ViaMichelin

Kad odete na stranicu ViaMichelin, dobijete laganu injekciju entuzijazma koju ima dijete kada dobije novu igračku. Nudi toliko mogućnosti da ne znate odakle krenuti. No pokušat ćemo sažeti. Prva ruta koja se nudi je autocesta A1 s izlazom u Dugopolju i to je opcija koju preporučuje Michelin. Ali možete birati najbržu, najkraću, najekonomičniju… rutu i tu se nude i opcije putovanja starom cestom. Michelin za svaku opciju nudi predviđenu potrošnju goriva, vremena i novca. Imate mogućnost biranja želite li izbjeći plaćanje cestarine, vinjeta pa čak i vlakova i ostalih “otežavajućih” okolnosti na cesti. Možete čak birati i vrstu vozila kojom putujete, a nudi vam i opciju rezerviranja hotela u gradu u koji idete. Mana – možda su sve te opcije ipak malo zbunjujuće.


euroave

EuroAve

Ova stranica ima minimalne opcije za planiranje rute. Dakle, kada unesete polazište i odredište, dobijete samo jednu mogućnost putovanja, u ovom slučaju je opet riječ o autocesti A1 i to preko Zadra i Šibenika pa do Dugopolja. EuroAve pokazuje kilometražu koju trebate prevaliti i predviđeno vrijeme, što je za Zagreb – Sinj tri sata i 48 minuta. Poput TomToma, i ova web-stranica nudi prikaz svih skretanja koja na putovanju morate slijediti, te izračunava koliko metara (kilometara) vozite kojom dionicom. Web-stranica je pogodna ako vas ne zanima ni potrošnja goriva ni usputna zaustavljanja i tome slično, ali ako ništa, stranica EuroAve orijentacijski je jako precizna.


aaplanner

AA Route Planner

Riječ je o britanskoj web-stranici pa već u startu morate označiti putujete li po Velikoj Britaniji ili Europi. Ima i odličnu mogućnost da možete odabrati kojim putem želite ići. Pa tako ako upišete da idete “via” Korenica, nudi vam rutu stare ceste. Poput Michelina, i ovdje možete birati želite li izbjeći plaćanje cestarine i vinjeta. Kilometraža i predviđeno vrijeme puta sastavni su dijelovi web-stranice, a imate i mogućnost printanja stranice.  Zanimljivo je da je stranica ažurnija i preglednija od nekih domaćih. Mane koje ima gotovo su zanemarive, ne nudi mogućnost odabira restorana i barova u koje možete svratiti, nema izračun potrošnje goriva… Sve u svemu, ako vam je ViaMichelin nedostupan, ovo nije loša zamjena.


eurotunel

Eurotunnel

Jedna od rijetkih stranica koja vas, čim upišete polazište i odredište, pita želite li autocestom ili starom cestom. Odabirom bilo koje opcije dobijete popis skretanja koje morate odabrati do svoje destinacije, ali s jednim malim problemom. Ako niste spretni s računanjem u miljama, ova web-stranica nije za vas. Dakle, udaljenosti koje morate prevaliti dane su u toj mjernoj jedinici, i to bez mogućnosti prebacivanja u kilometre.  Kartu možete isprintati, ali i kao kod većine stranica, i ona je samo orijentacijska te na njoj nemate popis restorana i usputnih odmorišta. Izračun potrošnje goriva nema, nema ni mogućnosti odabira puta bez plaćanja cestarine te nema upozorenja što bi vam moglo na cesti smetati. U globalu – čisti prosjek.


rac

RAC

Jedina stranica koja na istoj karti pokazuje put od Zagreba do Sinja i autocestom i starom cestom je RAC. Izračunava kilometre koje morate prevaliti, a možete birati ako želite računati u miljama. Također, možete birati hoćete li dionicu na kojoj nema motocikala, cestarina, a pokazuje i vremenske uvjete.  Ako ste totalni “frik” koji na put ne ide bez svih podataka koji bi vam u nekom trenutku mogli zatrebati, ovo je odlična stranica za vas. Možete unijeti prosječnu potrošnju svog vozila, upisati je li benzinac ili dizelaš, te u kojoj jedinici da vam izračuna potrošnju. Također nudi i ikone koje označavaju hotele na vašoj trasi.  Još jedna neobičnost je i što će izračunati koliku će emisiju CO2 vaše vozilo imati s obzirom na njegovu veličinu.

Odgovori