Još prije pedesetak godina, elektronski sustav protiv blokiranja kočnica, skraćeno nazvan ABS (Anti-lock Braking System), počeo se pojavljivati u automobilima. Korak po korak ovaj koristan sigurnosni sustav osvojio je automobilsku industriju. Ford Scorpio bio je prvi auto sa serijskim ABS-om 1985. godine, već dvije godine kasnije svi Mercedesi su imali ABS, a krajem devedesetih većina je novih auta u prodaji imala ABS.

Ovaj sigurnosni sustav postao je obavezan za sve nove automobile u Europskoj uniji od 2004. godine, no s obzirom na to da je velik dio automobila u Hrvatskoj star 20 pa i više godina, jasno je da neki od njih još uvijek nemaju ABS.

automobil s absom i bez absa

Koliko su takvi automobili opasniji u kritičnim situacijama, posebno na skliskoj cesti pokazat ćemo vam u testu koji smo napravili na ORYX Centru za sigurnu vožnju. Za test smo odabrali dva praktično identična VW Golfa sedme generacije. Jednom Golfu smo u servisu dali isključiti ABS (ABS na gotovo svim autima nije moguće isključiti „ručno“ iz vozila), dok smo drugog ostavili sa svim uključenim sigurnosnim sustavima, pa tako i ABS-om.

ABS je posebno koristan pri izbjegavanju iznenadnih prepreka

Test smo obavili na posebnoj mokroj podlozi koja simulira vrlo sklisku cestu, sličnu onoj koja je prekrivena poledicom. Zadatak vozača je bio voziti brzinom 65 km/h te početi kočiti deset metara prije prepreke i pokušati je zaobići. Tako smo simulirali tipičan pokušaj izbjegavanja iznenadne prepreke koja se može pojaviti. Većina vozača pri nailasku na takvu prepreku reagira upravo tako, stisne kočnicu do kraja pokušava izbjegnuti prepreku kad shvati da se neće moći zaustaviti.

Golf s ABS-om je uspješno zaobišao prepreku i zaustavio se desetak metara nakon nje. Potpuno drugačije je prošao auto bez ABS sustava. Unatoč stiskanju kočnice do kraja, automobil gotovo nije usporavao, a bilo kakva promjena smjera nije bila moguća. Bez obzira na okretanje upravljača i kotača auto je išao samo ravno. Za razliku od auta s ABS-om, auto bez ABS-a velikom je brzinom probio vodenu prepreku i nastavio klizati te se zaustavio tek nakon 25 metara, kad su kotači dotakli hrapaviju podlogu.

Prednost ABS sustava u ovakvim slučajevima je ogromna. Dok bi auto s ABS-om izbjegao nesreću i sigurno se zaustavio, auto bez ABS-a udario bi u prepreku brzinom pri kojoj bi nastala vrlo velika materijalna šteta, a moguće i teže ozljede.

automobil s absom i bez absa

Kako izbjeći prepreku ako vozilo nema ABS?

Ipak i u autu bez ABS-a, moguće je izbjegnuti prepreku no to zahtijeva mnogo više vozačkog znanja, iskustva i hladnokrvnosti u kritičnoj situaciji. Naime potrebno je dozirati kočnicu, brzo je stiskati i otpuštati kako bi se blokiranje kotača smanjilo na najmanju moguću razinu. Također tijekom upravljanja, kočnicu je potrebno otpustiti kako bi auto promijenio smjer i ponovo stisnuti kad se on namjesti u pravom smjeru. Takav manevar vrlo je težak i čak i kad se izvede savršeno precizno, ne može nadomjestiti nedostatak ABS-a. Upravljanje neće nikada biti tako precizno, a put kočenja uvijek će biti osjetno duži.

Stoga je važno na godišnjem tehničkom pregledu obratiti pozornost na ispravnost kočnica, pa tako i ABS sustava kočenja.