Svijet automobila uvelike se mijenja. Pojmove kao što su snaga, brzina, prostranost i potrošnja u posljednje vrijeme u promo materijalima proizvođača i novinarskim tekstovima zamjenjuju elektrifikacija, ekologija, autonomna vožnja i digitalizacija. Upravo u pogledu digitalizacije automobilska industrija trenutno čini najveće korake prema naprijed.

Počelo je još „davno“ s digitalnim satovima i elektronikom ispod karoserije koje mnogi kupci nisu bili ni svjesni. Kako je digitalizacija preuzimala svijet a auti se mijenjali, pojavili su se digitalni instrumenti, dodirni zasloni i nerijetko vrlo moćna računala ispod poklopaca motora koja upravljaju radom automobila i mnogim njegovim funkcijama. Digitalizacija se pokazala odličnom alternativom pri kupnji i naručivanju mnogo toga, a sada se i prilikom kupovine automobila pokazuje sve moćnijim alatom. U nastavku vam donosimo sve što je digitalizacija donijela, ali i što je prije nje bilo bolje.

Prednosti digitalizacije

Sigurnost automobila

Od digitalizacije je nemjerljivo profitirala sigurnost automobila. Moćna računala već mnogim automobilima omogućuju da neke radnje obavljaju samostalno. Većina novih auta tako će samostalno kočiti u slučaju opasnosti u gradu i spriječiti nesreću. Sofisticirana računala u stanju su i mnogo više. Automobili mogu i na druge načine spriječiti ili ublažiti sudar, a najviše bi trebali profitirati od međusobne povezanosti. Auti koji si međusobno šalju obavijesti o opasnosti već su sada realnost (taj sustav primjerice ima novi Volkswagen Golf), a uskoro će zahvaljujući bržoj internetskoj vezi moći i mnogo više. Zamislite dva auta koji su u nekoliko stotinki sekunde u stanju izračunati da će se sudariti, međusobno si to javiti i uskladiti se kako bi oba skrenula tako da do sudara ne dođe. Takva tehnologija je pred vratima, a to je i nužno želimo li u budućnosti doći i do potpuno autonomne vožnje. No digitalizacija je i, s druge strane, pogoršala sigurnost. O tome pročitajte u dijelu o nedostacima digitalizacije.

Povezivost

Život je danas većini nezamisliv bez povezivosti, a toga su svjesni i proizvođači auta. Kako naši životi i uređaji koje koristimo postaju sve više povezani tako je i s autima. Mnogi od njih danas imaju Wi-Fi hotspot, pristup bazama s milijunima pjesama i tisućama radio stanica što znači da je samim tim u autima manje dosadno. Kako vozaču tako i putnicima. Povezivost poboljšava i praktičnost. Neki auti mogu uz pomoć drugih auta ili sustava sami pronaći slobodan parking, navigirati do prve slobodne stanice za punjenje auta, odabrati rutu vožnje na kojoj je manja gužva…

Komfor i jednostavnost

Digitalizacija je donijela i poluautonomnu vožnju: osim što poboljšava sigurnost, takav sustav doprinosi i komforu. Na trenutke se možete više opustiti dok auto sam upravlja, ubrzava i usporava na autoputu, a na dugim putovanjima manje se umarate. Svi drugi dijelovi automobila izravno ili neizravno zbog digitalizacije također postaju komforniji. Tu je dakako i jednostavnost vožnje. Nekad ste morali paziti na svaku sitnicu, a sada auto sam drži svoju traku, sam se parkira ili mu pritom pomažu senzori i kamere, upozorava da je netko u mrtvom kutu, javlja vam da je vaša udaljenost do auta ispred vas premala… Tu su i svjetla kojima upravljaju digitalni procesori koji osvjetljavaju cestu bolje nego ikad zbog čega vožnja noću manje umara.

Ekologija i potrošnja

Digitalizacija je zaslužna i za sve veću ekološku prihvatljivost automobila. Sofisticirana računala precizno upravljaju motorima da bi oni što manje trošili, posebni programi vožnje to olakšavaju i vozaču. Također, bez digitalizacije ne bi bilo naprednih hibrida i električnih automobila.

Mogućnost unapređivanja

Digitalizacija omogućuje da se auto jednostavnije i jeftinije nadogradi ili poboljša. Već sad je kod nekih automobila dodatne funkcije (tj. opremu) moguće kupiti i instalirati bez odlaska u servis, izravno iz auta putem interneta. Za update softvera vrijedi isto, tako da niste nužno osuđeni na to da vam auto kroz godine postaje tehnološki nazadniji. Ako je ugrađeni hardver dovoljno napredan, auto nadograđivanjem softvera kroz godine može biti sve napredniji i napredniji, čak i brži ili većeg dosega (električni auti). Upravo to već duže radi Tesla, a sad se priključuju i drugi proizvođači.

Zaštita auta

Moderne automobile teže je ukrasti nego starije. Digitalizacija je dovela do toga da je broj krađa auta u Europi u posljednjih dvadeset godina pao za osamdeset posto. Auto više ne može ukrasti baš svatko, za to je potrebno dosta skupe opreme, znanja i proučavanja. S druge strane oni koji su vješti u svom kriminalnom zvanju nerijetko imaju vrlo jednostavan posao. Nema više obijanja brava, spajanja žica. U teoriji, auto je moguće ukrasti i pokrenuti uz pritisak tipke na računalu. No proizvođači tu opasnost shvaćaju vrlo ozbiljno i zato se trude biti korak ispred većine lopova.

Proces proizvodnje

Digitalizacija je olakšala i unaprijedila proces proizvodnje automobila, a krajnji kupac od toga ima dvije prednosti. Kao prvo, zbog uštede koja je nastala unaprjeđenjem i automatizacijom proizvodnog procesa cijene novih auta nisu rasle toliko koliko bi rasle bez toga. Također, kvaliteta izrade nikad nije bila tako dobra. Sve više poslova u tvornici rade roboti i prostora za grešku je sve manje. Moderni auti su zato savršeno precizno izrađeni što poboljšava njihovu kvalitetu, ali i trajnost. U pravilu, današnji motori su mnogo izdržljiviji nego prije dvadeset godina, škripanje plastike u unutrašnjosti zaista je raritet, komponente se manje kvare…

Opremljenost

Digitalizacija je direktno ili posljedično (zbog manjih troškova proizvodnje) omogućila da moderni auto ima nevjerojatno mnogo opreme. Prije dvadeset godina dobro opremljeni auto je imao klimu, putno računalo, tempomat, radio i aluminijske naplatke. Danas dobro opremljeni auto ima dvozonsku automatsku klimu, senzore i kameru za parkiranje, grijana sjedala, grijani volan i grijano staklo, automatska LED svjetla, dodirni zaslon, navigaciju, internetsku vezu, adaptivni tempomat i automatsko upravljanje.

Nedostaci digitalizacije

Komplicirano korištenje

Digitalizacija je nekima i prava noćna mora. Ljudi koji se ne mogu prebaciti ili se teško prebacuju na pametne telefone u novim automobilima bit će izgubljeni pored svih tih funkcija skrivenih u meniju dodirnog zaslona, te neće moći koristiti ni mali dio onoga što digitalizirani automobil pruža. Jednostavnost korištenja u modernim automobilima? Da za neke. No oni drugi, pogotovo stariji, sigurno ne misle tako, i njima su moderni auti nepotrebno komplicirani.

Popravak

Popravak auta kod kuće ili kod ‘majstora u garaži’ postaje sve više nemoguća misija. Silna digitalizacija najsitnijih dijelova auta čini popravke kompliciranijima, a nerijetko i mnogo skupljima. Kvar računala može stajati više nego kvar motora na nekom starijem autu, a o sudarima da ne govorimo. Već bezazlen nalet na auto ispred vas, može stajati i 100.000 kuna zbog uništenog radara, senzora i drugih dijelova modernih digitaliziranih auta.

Sigurnost

Iako je digitalizacija uvelike poboljšala sigurnost u automobilima, ona ju je istodobno i pogoršala. Pa sada imamo apsurd da je korištenje mobitela u vožnji zabranjeno, dok je korištenje, nerijetko kompliciranijeg, touch screena u autu dozvoljeno. Mnoge nesreće su se dogodile upravo zbog ‘tipkanja’ po dodirnom zaslonu ili traženja tipki za pokretanje nekih drugih funkcija.

Cijena auta

Digitalizacija je donekle usporila rast cijene automobila. Koliko god oni bili napredniji nego ikad, neke komponente su mnogo jeftinije. Jasno je da je jednostavan dodirni zaslon jeftiniji i jednostavniji za proizvodnju od radija s desecima tipki koje su povezane raznim senzorima i žicama. Isto vrijedi za digitalne instrumente. Koliko god oni bili napredniji, u proizvodnji su mnogi već sad jeftiniji od klasičnih instrumenata s brojčanicima, lampicama i zaslonima. Za nekoliko godina analogni instrumenti će u novim autima potpuno izumrijeti kao i klasični radio uređaji. I ispod karoserije ima dijelova koji su jeftiniji. Kako bi motor radio a auto vozio, donedavno je u njemu trebao biti kompleksan sklop nekoliko računala i drugih dijelova povezanih stotinama metara žica.

Danas to u teoriji može raditi jedno jeftino, ali moćno računalo s brzim procesorom koje je s nekim komponentama auta povezano bežično. Tu su i mnogi mehanički dijelovi koje je zamijenila elektronika. Gas nema ‘sajlu’, volan, nema servo pumpu već elektromotore… No iako su neke komponente auta uvelike pojeftinile i iako je digitalizacija pojeftinila proces proizvodnje auta, ukupno su oni postali mnogo napredniji, sa stotine funkcija i dijelova koje prije nisu imali drugih skupih komponenti tako da im cijena nezaustavljivo raste.

Zastarjelost

Iako je neke moderne automobile moguće unaprijediti softwareom, većinu funkcija ne možete naknadno ugraditi ili unaprijediti. Zbog toga moderni ‘digitalni’ auti brže zastarijevaju nego nekada. Svaka godina donosi neke nove tehnologije i mogućnosti, tako da današnji moderni auto već za pet godina neće imati 10 do 20 važnih funkcija koje će imati novi modeli.