Leksikon sustava za pomoć u vožnji – što aute čini sigurnijima?

ABS, a kasnije i ESP revolucionirali su automobilsku industriju i vožnju učinili puno sigurnijom. Za ABS i ESP danas znaju svi, no moderni automobili su u pogledu sigurnosti u vožnji i olakšavanja same vožnje danas otišli daleko ispred toga.

Čak i najmanji i najjeftiniji automobili danas osim ABS-a i ESP-a imaju još nekoliko sigurnosnih sustava i sustava za pomoć u vožnji, a u onim skupljima možete ih naći desetak, dvadesetak, pa i više. ACC, LKA, BSW, Rear Cross Traffic Warning, AEB, Pre Sense, Emergency Assist, Park Assist, Traffic Jam Assist, Traffic Sign Assist samo su neki od naziva modernih sustava koji pomažu u vožnji i čine moderni auto sigurnijim. Mi ćemo ovdje nabrojati najvažnije sustave i objasniti o čemu se radi.

Adaptive Cruise Control (ACC) – adaptivni tempomat

Ovaj napredni sustav danas se ugrađuje u dvadesetak posto novih gradskih automobila, 60 posto kompaktnih automobila i 80 posto kompaktnih SUV-ova koji se prodaju na europskom tržištu. Sustav se bazira na radaru i/ili kameri koje prate promet ispred auta. Kad je tempomat uključen, automobil će pratiti promet ispred te će automatski usporavati i kočiti kad nailazi na sporije vozilo ili ubrzavati kad se to vozilo makne. Neki sustavi mogu potpuno samostalno zaustaviti vozilo i pokrenuti ga nakon što kolona krene. Na autocesti uz ovaj sustav možete voziti praktično bez potrebe da koristite gas ili kočnicu.

Lane Departure Warning – upozorenje za napuštanje trake

Sustav se danas ugrađuje u gotovo sve nove automobile, a od 2022. godine bit će obavezan za sve nove modele u EU. Modeli koji se već nalaze na tržištu morat će imati sustav do 2024. godine. Sustav uz pomoć kamera prati oznake na cesti i zvukom ili na neki drugi način upozorava vozača kada prelazi u drugu traku.

Lane Keeping Assistance (LKA) – sustav za držanje vozila u traci

Ovaj se sustav ugrađuje u čak 40 posto novih gradskih auta, oko 70 posto novih kompaktnih automobila i gotovo 90 posto kompaktnih SUV-ova koji se prodaju u Europi. Sustav uz pomoć kamera prati voznu traku te drži vozilo unutar nje (napredniji sustavi drže auto u sredini vozne trake). Sustav će spriječiti vozilo da skrene u drugu traku ako ste slučajno neoprezni. Funkcionira i kad nemate ruke na volanu, ali samo ograničeno vrijeme. Ako ne dirate volan nekoliko desetaka sekundi, sustav će vas upozoriti i isključiti se.

Forward Collision Warning – upozorenje za sudar

Sustav uz pomoć senzora otkriva da postoji mogućnost da vozilo udari u automobil, pješaka ili neku drugu prepreku ispred sebe. Sustav će vozača upozoriti glasnim zvukom i svjetlosnim upozorenjem (najčešće na instrumentima). Sustav imaju gotovo svi novi automobili i najčešće je povezan s funkcijom automatskog kočenja koju opisujemo sljedeću.

Automatic Emergency Braking (AEB) – automatsko kočenje u nuždi

Sustav uz pomoć senzora otkriva da postoji mogućnost da vozilo udari u automobil, pješaka ili neku drugu prepreku ispred sebe. U slučaju opasnosti sustav automatski koči i izbjegava nalet ili ublažava njegove posljedice. Sustav danas ima većina novih automobila, a od 2022. godine bit će obavezan za sve nove modele u EU. Modeli koji se već nalaze na tržištu morat će imati sustav do 2024. godine. Od početka ugradnje ovog sustava prije desetak godina broj naleta na stražnji dio drugog automobila u Europi smanjio se za čak 45 posto, a kada svi automobili budu imali ovakav sustav takve nesreće bit će iznimno rijetke.

Blind Spot Warning – detekcija vozila u mrtvom kutu

Ovaj sustav uz pomoć senzora ili kamera otkriva drugo vozilo koje se nalazi u takozvanom mrtvom kutu pokraj vašeg vozila te upozorava, najčešće svjetlosnim signalom na retrovizoru ili pokraj njega. Neki sustavi dodatno upozoravaju zvukom ili svjetlom kad počnete skretati prema tom vozilu ili uključite „žmigavac u tom smjeru“. Sustav ima svaki treći gradski auto koji se trenutno prodaje u EU, 65 posto kompakta i oko 90 posto kompaktnih SUV-ova.

Rear Cross Traffic Warning – detekcija nadolazećih automobila iza vozila

Ovaj prilično rijedak sustav koristi kamere i senzore za detekciju automobila koji nailaze kada primjerice izlazite unatrag s parkinga ili iz dvorišta. Sustav otkriva auto nekoliko desetaka metara prije dolaska do vas i na vrijeme upozorava zvučnim signalom. Nastavite li se kretati, neki će sustavi automatski zakočiti.

Park Assist – pomoć pri parkiranju

Ovaj sustav ima velika većina novih automobila no njegove funkcije se jako razlikuju. Dok se kod nekih auta svodi samo na obične parkirne senzore koji zvukom upozoravaju na približavanje nekom objektu, Park Assist sustavi kod nekih drugih auta mogu mnogo više. Tako su neki sustavi spojeni s kamerom ili sustavom kamera, neki će automatski zakočiti ako se previše približite nekom objektu ili se iznenadno pojavi pješak, biciklist… Drugi pak sustavi omogućit će poluautomatsko parkiranje pri kojem automobil samostalno upravlja, a vi samo morate dodati gas ili promijeniti iz prve brzine u položaj za kretanje unatrag.

Automatic Emergency Steering – automatsko upravljanje u slučaju nužde

Ovaj vrlo rijedak sustav preuzet će upravljanje kad je sudar izgledan te će naglim pokretom volana pomoći vozaču da izbjegne potencijalan sudar ili smanji njegove posljedice.

Trailer Assist – sustav za pomoć prilikom vuče prikolice

Ovaj također rijedak sustav pomaže vozaču kad se kreće unatrag s priključenom prikolicom. Vozilo upravlja tako da ne dođe do situacije da se prikolica počne kretati u krivom smjeru. Također, neki sustavi preciznim vođenjem pomažu vozaču da lakše prikvači prikolicu.

Automatic High Beams – automatska duga svjetla

Sustav se također zove High-beam Assistant, Intelligent High-beam Headlamps, Light Assist, Dynamic Light System, Active High Beam, Adaptive HighBeam Assist, a ima i druga imena. Sustav detektira kad je moguće upaliti duga svjetla (vožnja izvan osvijetljenog naselja bez drugih auta čijim vozačima bi vaše svjetlo smetalo). Ovaj prilično čest sustav ima i napredniju verziju koja je za sada dosta rijetka. Riječ je o Matrix LED svjetlima kod kojih je dugo svjetlo izvan naselja gotovo uvijek uključeno, a sustav automatski detektira druga vozila i pješake te usmjeruje snop samo tamo gdje drugima neće smetati. U praksi će vaša svjetla jako osvjetljavati područje oko automobila iza kojeg se vozite ili koji nailazi bez da će izravno svijetliti u ta vozila. Sustav je moguć samo uz LED svjetla koja se sastoje od više segmenata koje sustav može zasebno paliti i gasiti.

Night vision – infracrveni sustav za noćnu vožnju

Ovaj vrlo rijedak sustav koristi infracrvene kamere ili toplotne kamere koje „vide u mraku“ te prije nego što to vozač uoči, upozorava na pješake, životinje i druge objekte na cesti ili pokraj nje. Sustav se ugrađuje samo u jako skupa vozila, a prikaz upozorenja najčešće se projicira na vjetrobran ili na digitalnu ploču s instrumentima.

Driver Monitoring – sustav motrenja vozača

Još jedan sustav koji će 2022./2024. postati obavezan za sve nove automobile u EU. Sustav pomoću kamere i praćenja drugih parametara vožnje prati je li vozač usredotočen na vožnji i pokazuje li znakove umora. U slučaju da primijeti nešto od toga, sustav će upozoriti vozača da se fokusiraju na vožnju ili da se odmori.

Traffic Sign Assist

Sustav koji je danas vrlo čest. Auto prepoznaje znakove te ih prikazuje na ploči s instrumentima ili Head-up zaslonu. Ovakav sustav vrlo je koristan ako neki znak niste vidjeli ili ste zaboravili koliko je trenutno ograničenje na cesti po kojoj se vozite. Neki napredniji sustavi mogu prilagoditi brzinu auta ograničenju koji se vozi na tempomatu ili pak upozoriti da vozite prebrzo.