U kolovozu ove godine dogodio se povijesni trenutak u automobilskoj industriji. U Europi je prvi put ikad prodano više automobila na baterijski pogon nego dizelaša, prema podacima analitičke kuće Jato Dynamics, koje je prenio ugledni britanski magazin The Economist. Zaključak su donijeli na temelju statistika novoregistriranih vozila. Iz Jato Dynamicsa ističu kako je gotovo svaki četvrti automobil registriran u Europi u kolovozu imao ili potpuno električni pogon ili je bio plug-in hibridno vozilo. Primjetan je i pad novoregistriranih vozila od 18 posto, čemu je kumovala i nestašica čipova kod auto proizvođača. Tako su ovogodišnje brojke najniže od 2014. godine.

To i ne čudi uzme li se u obzir s jedne strane sve više poticaja za kupnju električnih vozila i pad njihovih cijena, te s druge sve strože ekološke norme za dizelaše i porast cijene dizelskih goriva. Neki su gradovi uveli čak i ograničenja vožnje dizela zbog zagađenja zraka. Još 2011. godine 55 posto svih automobila prodanih u Europi bilo je pogonjeno dizelskim motorom, dok je taj broj 10 godina kasnije pao na samo 20 posto.

Hrvatski trendovi

TWINGO E-TECH ELECTRIC

No, ovi europski trendovi i tektonski pomaci u autoindustriji nisu još uzdrmali hrvatsko tržište. Prema podacima Promocije plus, u prvih devet mjeseci ove godine u Hrvatskoj je registrirano 37.392 novih putničkih vozila, što je 32,3 posto  više nego u istom razdoblju lani. Od toga je 54,4 posto benzinaca, 24,9 posto dizelaša, a električnih vozila je samo dva posto – 756 kupaca. Hibridnih je vozila ipak nešto više – 14,7 posto, a četiri posto vozača vozi se na plin.

U rujnu su u Hrvatskoj prodane 23 Tesle, a iz Renault Grupe kažu kako njihov prosjek prodanih električnih vozila debelo premašuje hrvatski.

– Obzirom da smo mi jedan od pionira elektrifikacije već više od 10 godina udio prodanih električnih vozila je došao do 10 posto, iako je hrvatski udio samo dva. Do kraja godine očekujemo još isporuka Twinga E-Tech Electric kupljenih proljetos putem subvencija, pa će taj udio u Renaultu sigurno biti i veći – kaže Marina Jelinek, voditeljica korporativnih komunikacija Renault Grupe u Hrvatskoj za Jutarnji list.

Istaknula je i kako su u  smanjenju interesa za dizelskim motorima ključni veliki kupci koji upravljaju flotama vozila što se vidi iz sljedećeg: Na ukupnom tržištu, kad  se zbroje osobna i gospodarska vozila, 2019. godine Renaultov udio dizela je bio 55 posto, 2020. godine 56 posto, a ove je godine pao na 53 posto.

Najprodavaniji električni automobili u RH

Što se tiče hrvatske statistike i prodaje električnih vozila, nakon najprodavanijeg Renault Twinga u ovoj godini, zaključno s listopadom nalazi se Tesla Model 3. E- Twinga je kupilo 235 ljudi, a Teslu 185. Nakon njih po popularnosti slijedi Hyundai Kona EV (78 prodanih), Škoda Enyaq (65), Volkswagen ID.3 (63), Volkswagen ID.4 (56), Škoda Citigo (27), Dacia Spring (21), Audi Q4 E-Tron te Peugeot 2008 sa 20 prodanih primjeraka.

Najprodavaniji hibridi u RH

suzuki vitara hybrid

Najprodavaniji hibrid ove godine je uvjerljivo Suzuki sa čak 4 automobila među prvih 10. Prva je Vitara sa 753 prodana automobila, a slijedi Suzuki Swift sa 542. Hyundai Tucson kupilo je 414 vozača, Fiat 500 njih 299, baš kao i Suzuki SX4. Suzuki Ignis i Toyota Yaris prodani su 274 puta, slijede Toyota C-HR sa 259, Toyota Corolla sa 237 dok je na desetom mjestu Mazda CX-30 sa 232 prodana primjerka.

Najave modela

Od novih električnih modela u bližoj budućnosti, Kia je najavila Kai EV6, BMW bi u studenom trebao predstaviti BMW i4 te BMW iX, a Mercedes do kraja godine svoj Mercedes EQB. Tu su još Volvo C40 Recharge – drugi električni Volvo, koji bi trebao biti konkurencija Tesli Model Y, Nissan Ariya te Renault Megane  E-tech Elektro u ožujku 2022. Volkswagen je najavio proširenje svoje ID obitelji pa nam tako stižu ID.5 i ID.5 GTX. Audi je za sljedeću godinu najavio Q6 e-tron, A8 plug in hybrid, e-tron quattro facelift, a Škoda Enyaq Coupe.