Mnogi automobili već su i prije donošenja propisa bili opremljeni brojnim sustavima za pomoć u vožnji, no neki od njih su potpuno novi i vrlo rijetki. Činjenica je da će oni znatno unaprijediti sigurnost, ali da će i poskupiti proizvodnju gotovo svih modela. To znači još više cijene ionako preskupih novih automobila. Za one koje će neki od ovih sustava živcirati imamo i jednu dobru vijest. Većinu njih bit će moguće isključiti. U nastavku donosimo koji su to sustavi postali dio obavezne opreme automobila u EU od 6. srpnja ove godine. Modeli koji su već u proizvodnji imaju vremena za prilagodbu i najkasnije do 2024. moraju imati ove sustave u serijskoj opremi.

Što su napredni sustavi za pomoć u vožnji (ADAS)?

Napredni sustavi za pomoć u vožnji (Advanced Driver Assistance Systems – ADAS) jedan su od najboljih izuma od kada automobil postoji. Zahvaljujući njima svaki dan se diljem svijeta sprječavaju tisuće automobilskih nezgoda koje bi se bez njih sigurno dogodile. Zbog toga je i vožnja novih automobila postala osjetno sigurnija nego prije 10, 20 godina. ADAS sustavi pomažu vozaču u određenim situacijama u prometu, ali i povećavaju sam komfor vožnje. Također neki od njih pomažu i pri smanjenju potrošnje. Sustavi upozoravaju vozača na potencijalne kritične situacije, ali i samostalno djeluju aktivirajući kočnicu, smanjujući gas, okrećući upravljač itd.

Da su sustavi za pomoć u vožnji jako dobra stvar jasno je i zakonodavcima te je tako EU donijela propis da od 6. srpnja ove godine niz sigurnosnih sustava mora biti u serijskoj opremi svih novih modela automobila. To se ne odnosi na automobile koji su već od ranije u prodaji već samo na modele koji su na tržište stigli nakon 6. srpnja. Dvije godine kasnije, od 6. srpnja 2024. ta oprema bit će obavezna na baš svim novim automobilima, tako da proizvođači imaju dvije godine za prilagodbu svojih aktualnih modela.

Sljedeći sustavi pomoći vozaču su obvezni za sva nova vozila u EU od 6. srpnja 2022. godine:

Automatski sustav kočenja u nuždi

Sustav prepoznaje mogući sudar i samostalno aktivira kočnice nakon što prije toga upozori vozača. Vrlo korisno u gradskom prometu gdje često sprječava nalet na automobil ispred. Čak i ako ne spriječi sudar, sustav će ublažiti njegove posljedice jer će smanjiti brzinu prije udarca. Sustav za sada mora prepoznavati druga vozila, a u budućnosti će morati i pješake te bicikle.

Pomoć za zadržavanje vozila u prometnom traku

Sustav automatski drži vozilo u njegovoj traci. Sustav funkcionira pomoću kamera i raznih senzora. Ako vozilo napušta svoju traku bez upaljenog žmigavca sustav će automatski intervenirati na volanu i vratiti vozilo u traku. Vozač može jakim okretanjem volana poništiti efekt ovog sustava.

Inteligentna pomoć za kontrolu brzine

Sustav koji vozača tjera da se drži propisane maksimalne brzine bit će sigurno najveća smetnja mnogim vozačima. Pomoću kamera čita znakove ograničenja brzine ili ih povlači iz podataka navigacijskih karata. Iako sustav može biti koncipiran tako da automatski smanji brzinu vozila, dozvoljeno je i da samo upozorava vozača pomoću prikaza na ploči s instrumentima. Uvjereni smo da će većina proizvođača odabrati drugi pristup jer je jeftiniji i manje smeta vozačima. Sustav se može isključiti.

Inteligentna pomoc za kontrolu brzine

Golf 8 Car2X tehnologija

Sustav upozorenja u slučaju umora

Kad vozač zaspi za volanom često uslijedi vrlo teška nesreća. Uglavnom se tu radi o samo nekoliko sekundi sna, no i to je dovoljno za tragediju. Ovaj sustav upozorava vozača kad primijeti da je vozačeva pozornost smanjena. Radi pomoću kamera koje prate oči vozača ili pomoću analize pomicanja upravljača.

Sustav upozorenja u slučaju smanjena koncentracije

Sustav prepoznaje kad vozač nije dovoljno koncentriran na cestu, kad se primjerice bavi mobitelom u svojim rukama. Funkcionira slično kao i prethodni sustav.

Signal za kočenje u nuždi

Sustav namijenjen da upozori one iza vas. U slučaju snažnog kočenja u nuždi kočiona svjetla se ne pale već brzo pulsiraju tako da odmah znate da se ispred vas događa nešto potencijalno opasno. Umjesto treperećih svjetala mogu se koristiti i sva četiri žmigavca koji se također pale automatski.

Sustav za pomoć prilikom vožnje unatrag

Kada vozite unatrag sustav automatski prati sve što je iza auta. Uveden je zato što je stražnji dio kod mnogih modernih automobila vrlo slabo pregledan a trebao bi spriječiti nalete na pješake i na druge prepreke. Funkcionira pomoću radara, kamere i (ili) ultrazvučnih senzora te prenosi informacije o preprekama u unutrašnjost putem slike ili zvuka. Pojednostavljeno, ovdje se zapravo radi o obavezi ugradnje stražnjih parkirnih senzora ili kamere za vožnju unatrag.

Sustav za pomoc prilikom voznje unatrag

Nova Fabia ima kontrolu razmaka pri parkiranju uz potporu za manevriranje

Crna kutija

Sustav koji snima i pohranjuje sve relevantne podatke o automobilu i vožnji neposredno prije i nakon nezgode. Služi za analizu prometne nesreće i mogao bi biti jako koristan policiji i osiguravajućim kućama. Jedino se zakonske regulative pojedinih država moraju prilagoditi tom novom sustavu jer većina država za sada ne smije koristiti takve podatke.

Priprema za ugradnju blokade vozila zbog alkoholiziranog vozača

Svi automobili moraju biti tako konstruirani da se na njih može uključiti blokada vozila u slučaju da je vozač pod utjecajem alkohola. Te blokade ugrađuju se u nekim državama u aute vozača koji su više puta ulovljeni u vožnji pod utjecajem alkohola.