Napredni sustavi za pomoć u vožnji – Velike promjene od 6. srpnja
Mnogi automobili već su i prije donošenja propisa bili opremljeni brojnim sustavima za pomoć u vožnji, no neki od njih su potpuno novi i vrlo rijetki. Činjenica je da će oni znatno unaprijediti sigurnost, ali da će i poskupiti proizvodnju gotovo svih modela. To znači još više cijene ionako preskupih novih automobila. Za one koje će neki od ovih sustava živcirati imamo i jednu dobru vijest. Većinu njih bit će moguće isključiti. U nastavku donosimo koji su to sustavi postali dio obavezne opreme automobila u EU od 6. srpnja ove godine. Modeli koji su već u proizvodnji imaju vremena za prilagodbu i najkasnije do 2024. moraju imati ove sustave u serijskoj opremi.
Što su napredni sustavi za pomoć u vožnji (ADAS)?
Napredni sustavi za pomoć u vožnji (Advanced Driver Assistance Systems – ADAS) jedan su od najboljih izuma od kada automobil postoji. Zahvaljujući njima svaki dan se diljem svijeta sprječavaju tisuće automobilskih nezgoda koje bi se bez njih sigurno dogodile. Zbog toga je i vožnja novih automobila postala osjetno sigurnija nego prije 10, 20 godina. ADAS sustavi pomažu vozaču u određenim situacijama u prometu, ali i povećavaju sam komfor vožnje. Također neki od njih pomažu i pri smanjenju potrošnje. Sustavi upozoravaju vozača na potencijalne kritične situacije, ali i samostalno djeluju aktivirajući kočnicu, smanjujući gas, okrećući upravljač itd.
Da su sustavi za pomoć u vožnji jako dobra stvar jasno je i zakonodavcima te je tako EU donijela propis da od 6. srpnja ove godine niz sigurnosnih sustava mora biti u serijskoj opremi svih novih modela automobila. To se ne odnosi na automobile koji su već od ranije u prodaji već samo na modele koji su na tržište stigli nakon 6. srpnja. Dvije godine kasnije, od 6. srpnja 2024. ta oprema bit će obavezna na baš svim novim automobilima, tako da proizvođači imaju dvije godine za prilagodbu svojih aktualnih modela.
Sljedeći sustavi pomoći vozaču su obvezni za sva nova vozila u EU od 6. srpnja 2022. godine:
Automatski sustav kočenja u nuždi
Sustav prepoznaje mogući sudar i samostalno aktivira kočnice nakon što prije toga upozori vozača. Vrlo korisno u gradskom prometu gdje često sprječava nalet na automobil ispred. Čak i ako ne spriječi sudar, sustav će ublažiti njegove posljedice jer će smanjiti brzinu prije udarca. Sustav za sada mora prepoznavati druga vozila, a u budućnosti će morati i pješake te bicikle.
Pomoć za zadržavanje vozila u prometnom traku
Sustav automatski drži vozilo u njegovoj traci. Sustav funkcionira pomoću kamera i raznih senzora. Ako vozilo napušta svoju traku bez upaljenog žmigavca sustav će automatski intervenirati na volanu i vratiti vozilo u traku. Vozač može jakim okretanjem volana poništiti efekt ovog sustava.
Inteligentna pomoć za kontrolu brzine
Sustav koji vozača tjera da se drži propisane maksimalne brzine bit će sigurno najveća smetnja mnogim vozačima. Pomoću kamera čita znakove ograničenja brzine ili ih povlači iz podataka navigacijskih karata. Iako sustav može biti koncipiran tako da automatski smanji brzinu vozila, dozvoljeno je i da samo upozorava vozača pomoću prikaza na ploči s instrumentima. Uvjereni smo da će većina proizvođača odabrati drugi pristup jer je jeftiniji i manje smeta vozačima. Sustav se može isključiti.
Sustav upozorenja u slučaju umora
Kad vozač zaspi za volanom često uslijedi vrlo teška nesreća. Uglavnom se tu radi o samo nekoliko sekundi sna, no i to je dovoljno za tragediju. Ovaj sustav upozorava vozača kad primijeti da je vozačeva pozornost smanjena. Radi pomoću kamera koje prate oči vozača ili pomoću analize pomicanja upravljača.
Sustav upozorenja u slučaju smanjena koncentracije
Sustav prepoznaje kad vozač nije dovoljno koncentriran na cestu, kad se primjerice bavi mobitelom u svojim rukama. Funkcionira slično kao i prethodni sustav.
Signal za kočenje u nuždi
Sustav namijenjen da upozori one iza vas. U slučaju snažnog kočenja u nuždi kočiona svjetla se ne pale već brzo pulsiraju tako da odmah znate da se ispred vas događa nešto potencijalno opasno. Umjesto treperećih svjetala mogu se koristiti i sva četiri žmigavca koji se također pale automatski.
Sustav za pomoć prilikom vožnje unatrag
Kada vozite unatrag sustav automatski prati sve što je iza auta. Uveden je zato što je stražnji dio kod mnogih modernih automobila vrlo slabo pregledan a trebao bi spriječiti nalete na pješake i na druge prepreke. Funkcionira pomoću radara, kamere i (ili) ultrazvučnih senzora te prenosi informacije o preprekama u unutrašnjost putem slike ili zvuka. Pojednostavljeno, ovdje se zapravo radi o obavezi ugradnje stražnjih parkirnih senzora ili kamere za vožnju unatrag.
Crna kutija
Sustav koji snima i pohranjuje sve relevantne podatke o automobilu i vožnji neposredno prije i nakon nezgode. Služi za analizu prometne nesreće i mogao bi biti jako koristan policiji i osiguravajućim kućama. Jedino se zakonske regulative pojedinih država moraju prilagoditi tom novom sustavu jer većina država za sada ne smije koristiti takve podatke.
Priprema za ugradnju blokade vozila zbog alkoholiziranog vozača
Svi automobili moraju biti tako konstruirani da se na njih može uključiti blokada vozila u slučaju da je vozač pod utjecajem alkohola. Te blokade ugrađuju se u nekim državama u aute vozača koji su više puta ulovljeni u vožnji pod utjecajem alkohola.
Diners Asist+
-
Ni udaljeni dijelovi Hrvatske vam nisu problem!
prosinac 21, 2023 -
Sretna sam što mi pružate podršku, ali što vas manje kontaktiram, sretnija sam!
listopad 4, 2023 -
Zahvaljujući ORYX-u, stigla sam doma dvogodišnjem djetetu dati večeru i spremiti ga u krevet
lipanj 6, 2023 -
Ne mijenjajte se nikako!
ožujak 14, 2022 -
ORYX nam je brzom reakcijom spasio humanitarnu akciju brige oko korisnika na potresom pogođenim područjima
kolovoz 9, 2021 -
Čuvam ORYX člansku iskaznicu kao i zdravstvenu!
travanj 16, 2021 -
Izvanserijska razina usluge razlog je što smo i suprug i ja odmah prešli na ORYX!
veljača 15, 2021 -
Topla riječ i ljudski pristup spasili su me u horor situaciji u inozemstvu
studeni 13, 2020 -
Veća fleksibilnost i dostupnost usluga razlog su mojoj vjernosti ORYX Asistenciji već 10 godina!
rujan 23, 2020 -
Uz ORYX Asistenciju, sve što trebam je jedan poziv – za ostalo se pobrinete vi!
srpanj 20, 2020 -
Ljubav koja traje već 10 godina
veljača 21, 2020 -
Vjerni sam član ORYX Asistencije baš zbog vaše besprijekorne brige!
srpanj 9, 2019 -
Ne tražim opciju druge pomoći na cesti!
lipanj 17, 2019 -
Članstvo u ORYX Asistenciji srezalo mi je troškove, a stigli su za 20 minuta
ožujak 2, 2017 -
Nakon korištenja ORYX Asistencije postala sam neformalni ambasador
siječanj 11, 2017
ORYX Program uštede
Kontakt
Zubak Grupa d.o.o.
(ORYX Asistencija)
Sesvete, Lj.Posavskog 7a
10360 Sesvete, Hrvatska
Call for free: 0800 1818
Contact telephone number
for outside Croatia inquiries:
+385 (0) 1 2900 312
e-mail: [email protected]
Savjeti za vozače
-
[2024] Lokacije kamera za nadzor brzine u Hrvatskoj
travanj 28, 2024 -
Kako i kada zamijeniti metlice brisača
travanj 25, 2024 -
Kako se mjeri domet električnog automobila?
travanj 19, 2024
Savjeti za plovidbu
-
Uzroci požara na brodu: Sve što trebate znati
kolovoz 31, 2023 -
Brodska oprema ne mora biti skupa: otkrivamo savjete i trikove za uštedu
lipanj 19, 2023 -
Kako preživjeti u hladnoj vodi?
travanj 19, 2023