Turbo punjač pomaže motoru da proizvede više snage na način da usisava zrak, hladi ga i napaja motor s više zraka nego što bi ga motor dobio standardnim usisom. To je mala turbina koja se nalazi između motora i ispuha te je priključen na ispuh iz motora i na usis zraka u motor. Prije su se ugrađivali uglavnom na dizelske motore, ali sad su dominantni i benzinski motori s turbo punjačima. Do kvarova najčešće dolazi nakon 120.000 km, no ima i nekih znakova kako prepoznati da vaš turbo punjač ima problem. U nastavku donosimo simptome koji upućuju na kvarove te najčešće scenarije kvarova turbo punjača.

Bolje spriječiti nego liječiti

Preporuka je redovno mijenjati ulje u motoru jer često odgađanje servisnog intervala zamjene ulja ubrzava trošenje ležajeva turbo punjača. Kod vozila koja su prešla 120.000 km, motorno ulje trebalo bi promijeniti unutar godine dana, odnosno između 8.000 i 12.000 km. To je u praksi idealno za smanjenje potrošnje ležajeva turbo punjača. Bitno je koristiti najkvalitetnija dostupna ulja koja preporučuje proizvođač. U svakom slučaju najisplativije je redovno servisirati svoje vozilo odnosno ne preskakati servisne intervale.

Najčešći simptomi i kvarovi turbo punjača

Redovno osluškujte rad motora i turbine te ako primijetite bilo kakvu promjenu u radu turbine, čujete pojačano „fućkanje“ ili primijetite curenje ulja na motoru ili turbo punjaču, svakako vam preporučujemo da posjetite servis kako bi se pravovremeno otklonio kvar te kako biste preduhitrili nove i vjerojatno još skuplje kvarove. U nastavku donosimo najčešće scenarije kvarova turbo punjača.

1. Neispravnost ležajeva rotora

Simptomi su pad snage motora i upaljena lampica kvara motora, nagla potrošnja ulja u motoru popraćena dimom te paljenje crvene lampice ulja. Tad treba što prije zaustaviti vozilo i ugasiti motor kako bi se izbjegla velika šteta na motoru zbog manjka podmazivanja. Ako se turbo punjač potpuno raspadne, moguće je da će se motor trenutno ugasiti bez mogućnosti da ga se ponovno pokrene. Raspadnuti dijelovi mogu spriječiti prolazak zraka kroz turbinu do usisa motora i puno sitnih raspadnutih dijelova može se raspršiti po cjevovodu turbo sustava. To stvara dodatan problem jer je moguće da će trebati zamijeniti kompletan cjevovod čime se značajno povisuje cijena popravka. Jedan od najavljivača problema je zvuk zviždanja prilikom naglog podizanja okretaja motora, a može upućivati na trošne ležajeve osovine rotora turbo punjača. Preporuka je što prije obratiti se servisu za otklon neispravnosti. Često vozači znaju ovaj simptom zanemariti jer nije došlo do pada snage motora ili uključivanja lampice, ali ignoriranje ovog problema često dovodi do raspada turbo punjača i mogućih velikih oštećenja na motoru.

problemi s turbo punjacem

2. Pucanje crijeva, cijevi ili hladnjaka zbog redovnih naprezanja

Doći će do gubitka snage motora, uključit će se lampica neispravnosti motora, pojačani crni dim iz ispušne cijevi pojavit će kod vozila bez filtera krutih čestica, dok će kod onih s filterom doći do ubrzanog zasićenja filtra krutih čestica u ispuhu. Prilikom naglog povećavanja broja okretaja motora može se čuti jako šištanje zraka u motornom prostoru što odmah ukazuje na neispravnost dotoka zraka na tlačnoj strani usisa. U nekim situacijama moguće je puknuće cijevi, a da se ne čuje puštanje zraka prilikom opterećenja motora, ali se često tada može uočiti propuštanje uljne maglice na mjestu gdje je došlo do propuštanja zraka. U najgorem slučaju, ako nema nijednog od navedenih simptoma, potrebno je vizualno ili tlačnom probom pronaći mjesto propuštanja turbo sustava. Kod ovog problema često se može pomoći i na cesti krpanjem gumenog crijeva ili vraćanjem odvojene cijevi iz ležišta. Dobro je što se s ovakvim tipom kvara moguće dovesti do prvog servisa.

3. Neispravnost regulacije tlaka punjenja turbo punjača

Simptomi su opet pad snage motora često popraćen paljenjem lampice neispravnosti motora i prelaskom rada motora u rad sa smanjenom snagom. Često popravak može biti jednostavan, a može ga riješiti i služba pomoći na cesti. No, neke situacije mogu biti kompliciranije, sve do potrebe za zamjenom turbo punjača.