Hladno je zimsko jutro. Kasnite na posao. Sjedate u automobil, pokrećete motor, a stakla vozila se magle. Bijes vozača izazvan time ne moramo opisivati, osjećaj je svima poznat. Poznaje ga i Zoran Vakula, glavni meteorolog HRT-a, i stručno objašnjava razloge tog nepoželjnog procesa.

Ne samo da ljute vozače nego su zamagljena stakla i velika opasnost u vožnji – počinje svoju priču Vakula pa nastavlja objašnjavati: – Zrak, između ostaloga, sa-drži i vlagu. Kada topao zrak dođe u dodir s hladnom površinom, primjerice vjetrobranskim staklom, dio vodene pare iz zraka se kondenzira i ostaje na staklu jer se postiže takozvana temperatura točke rose – čestice vodene pare iz zraka toliko okrupnjuju da se stvara kapljica na staklu. Što je staklo s unutarnje strane više onečišćeno, veća je vjerojatnost rošenja jer čestice prašine pomažu stvaranju kapljica. Čista se stakla teže magle te se lakše odmagljuju. Dakle, jedna od mogućnosti smanjenja magljenja je držati stakla čisti-ma, ili ih čistiti sredstvima protiv zamagljivanja. Kad ih nije bilo, sjećam se da su se koristila kojekakva rješenja, primjerice, čisto se staklo premazivalo limunovim sokom ili medicinskim alkoholom. U zimsko je doba važno smanjiti izvore vlage u unutrašnjosti vozila, i to tako da se snijeg i kiša s obuće i odjeće ne unose u vozilo, i da se ne vlaže tepisi – kaže Vakula. I što tada činimo? Palimo grijanje ili klima uređaj?

Zimi treba smanjiti unos izvora vlage pa snijeg i kišu s obuće i odjeće ne unosite u vozilo

Ja osobno taj problem rješavam uključivanjem klima uređaja. A najčešća pogreška koju ljudi rade je da ne čiste redovito stakla i vlaže unutarnji prostor vozila – veli Vakula. Istina. U vječitoj dilemi, upaliti grijanje ili klimu kad se zamagle stakla, odgovor je uvijek klimu. Magljenje uzrokuje vlaga u zraku koju će hladan zrak iz klima uređaja isušiti i otkloniti. Topli pak zrak, koji će nastati upalimo li grijanje, djelomično će utjecati na hlapljenje čestica vlage sa stakla, no sa sobom donosi dodatnu vlagu koja će se opet kondenzirati na staklu pa čak i pogoršati situaciju. Da to pojasnimo i u brojkama… Topao zrak od 20 Celzija na kilogram sadrži 24 grama vlage, dok rashlađen na deset stupnjeva po kilo-gramu sadrži samo 12 grama vlage. U tim omjerima sve je jasno.

24 grama vlage sadrži kilogram zraka zagrijan na 20 celzija

Naravno, bitna stavka magljenja je i ljudski faktor. Naime, temperatura ljudskog tijela i disanje dodatno zagrijavaju zrak u automobilu i podižu točku rosišta. Da ne govorimo što se događa ako imate snijega i kiše na odjeći i obući. Sva ta vlaga u dodiru s hladnim zrakom u automobilu kondenzira se na najbližu hladnu površinu, a u hladno jutro u hladnom automobilu to je gotovo uvijek staklo.

Dakle, već smo rekli da je prva i učinkovita pomoć protiv magljenja klima uređaj, no što dalje, kako održati stanje bez magljenja? Za početak klimu upalite na hladno i potom kako se zrak u automobilu isušuje počnite lagano povećavati i temperaturu klime. Mnogi su od nas zaboravili da klima samo ne hladi, ona može proizvoditi i topao zrak… No, zna se da rad klime dodatno troši gorivo pa ako vas brine segment potrošnje, ne zaboravite ju isključi-ti u momentu kada su i vaša mokra odjeća i zrak u automobilu isušeni, a magljenje stakala je prestalo.

Oduprite se instinktu da rukavom brišete staklo, tako vlaga samo prelazi u tkaninu, ali niste ju izbacili iz vozila

Naravno, ne zaboravimo da je bez obzira na klimu ili u slučaju da nemamo vremena čekati da se stakla odmagle navedenim postupcima, uvijek poželjno u automobil pustiti i svjež, hladan zrak tako da širom otvorite prozor. U tom slučaju stisnite zube, ne skidajte šal, širom otvorite pro-zor, a stakla obrišite krpama protiv magljenja. To je teži način, ali radi. Ponovimo gradivo korak po korak. Osim klime koja pali u rješavanju magljenja, evo nekoliko savjeta kako spriječiti dodatno unošenje vlage u automobil:

Mokre kišobrane ili vlažnu odjeću s treninga spremite u prtljažnik, a ako je vani snijeg, cipele dobro otresite da snijegom ne močite tepihe automobila koji postaju dodatni izvor vlage.

Barem jednom tjedno perite prozore izvana i iznutra jer prljavština je savršena baza za magljenje.

Oduprite se svojem prvom instinktu da rukavom obrišete zamagljeno staklo. Time samo trenutačno uklanjate kondenzaciju, a da vlagu niste uklonili iz automobila. Ona se tada sa stakla samo premjesti-la u tkaninu.

I ne zaboravite u auto pustiti svježi zrak izvana!

Silikonski pijesak za upijanje vlage

Alternativne metode za pomoć pri sprečavanju magljenja u automobilu poput trikova premazivanja stakala sirovim krumpirom ili utrljavanjem pjene za brijanje ne pale. Probali smo. Osim prljavih tragova po staklu, od toga nema koristi. Ali na kanalu DaveHax na YouTubeu objavljen je video sa zanimljivim rješenjem. Pijesak za mačke (silikonski) uspite u staru čarapu, zavežite i smjestite ispod sjedala. To je je sve što je potrebno da bi se magli stalo na kraj. Naime, pijesak za mačke upija vlagu čak i dok automobil ili klima ne rade jer i tada se vlaga iznutra kondenzira. Osim toga, to je rješenje koje posebno pomaže u automobila koji možda nemaju ugrađenu klimu.

[VIDEO] Trikovi s kojima vam se stakla više nikada neće zamagliti

Odgovori