Iako je danas u Hrvatskoj sve teže prodati nekretninu, nekim zahvatima u interijeru i eksterijeru ipak povećavate tu mogućnost.

Isplati li se uložiti u renoviranje kuće prije njezine prodaje? Pitanje je to s kojim se susreću svi vlasnici koji svoju nekretninu žele prodati što prije i po što boljoj cijeni. Budući da cijena kvadrata kuća diljem Hrvatske od 2008. godine pada, logično je da se vlasnici trude na sve moguće načine postići što bolju cijenu. Dok su neke investicije uoči prodaje opravdane i doista pomažu u tržišnoj konkurentnosti, druge su bacanje novca, odnosno posve nepotreban trošak. Krenimo redom:

Kako povisiti cijenu

Svi koji žele kupiti kuću trebali bi najprije dobro razmisliti o svim prednostima i nedostacima takve investicije. Jedna od najvećih prednosti stanovanja u vlastitoj kući jest sloboda odnosno veća privatnost, ali i mogućnost samostalnog odlučivanja o svim važnim pitanjima vezanima uz nekretninu, odnosno njezino uređenje i održavanje. Više vlastitih kvadrata u kući i izvan nje još je jedna od prednosti. No, uza sve navedene prednosti, kupci kuća moraju biti svjesni još nekih stvari: kupnja nerijetko zahtijeva nešto veće financijske izdatke nego najam. Život u vlastitoj kući često nosi brojne i nemale dodatne troškove, poput onih za popravke i održavanje, a koje bi u slučaju najma stanar dijelio s vlasnicima ili sa sustanarima. Na hrvatskom je tržištu, kao i u cijeloj regiji, mnogo kuća za prodaju, ali ne odgovara baš svaka od njih željenim kriterijima pojedinih kupaca. Cijena, veličina, lokacija, godina gradnje, uređenost, energetski razred… samo su neki od faktora koji svaku kuću čine jedinstvenom te utječu na donošenje odluke o kupnji.

Realna cijena je rijetkost

Prvi korak pri kupnji nekretnine jest određivanje maksimalnog iznosa koji možete izdvojiti za svoj novi dom, a zatim i odluka o željenoj lokaciji kuće. Prije kupnje važno je provesti istraživanje o cijenama kuća koje se prodaju u traženoj četvrti kako biste već u početku znali kakvu si nekretninu možete priuštiti i da je ne platite više nego što vrijede slične kuće u okolici. Ako ste od onih koji nekretninu pokušavaju prodati, također biste dobro trebali proučiti sve te parametre. – Ljudi u pravilu precjenjuju svoju nekretninu i ne vide ili ne žele vidjeti njezine nedostatke – objašnjava Sanja Jović, agentica za prodaju nekretnina, dodajući: – Ako ste svjesni nekog nedostatka na kući, trebali biste ga otkloniti ako je to moguće. Pritom mislim na stvari koje će izravno utjecati na cijenu, poput popravka razbijenog prozora, krovišta koje prokišnjava, uređenja okućnice ili zidova ako su u lošem stanju. Te su investicije nužne da bi vam nekretnina bila konkurentna – zaključuje agentica. S druge strane, investirati velik novac, primjerice u nabavu novog namještaja ili pak detalja, potpuno je nepotrebno jer o ukusu kupca ovisi hoće li mu se svidjeti i hoće li ih uopće zadržati. Kupcu su ionako, pokazala su istraživanja, pri kupnji odlučujući kriteriji lokacija, cijena, veličina, papirologija…

Lokacija je važna, ali…

Ako ste pak od onih koji traže nekretninu, zapamtite da je kupnja kuće dugoročna investicija i dobro je prije kupnje provjeriti nalazi li se nekretnina u blizini škole, vrtića, javnog gradskog prijevoza, trgovačkih centara ili liječnika – to su samo neke od stavki čija blizina, osim što olakšava svakodnevni život, pridonosi i povećanju vrijednosti nekretnine. – Sigurno ste već čuli da agenti uvijek ponavljaju: “lokacija, lokacija, lokacija” i to je točno, ali i ostali spomenuti faktori bitni su za to hoće li neka kuća biti prodana ili neće – zaključuje Jović. Naravno, uza sve spomenute kriterije, valja pripaziti i na godinu gradnje, materijale koji su korišteni, na to koliki su računi i jesu li uredno podmirivani, na dokumentaciju – prije svega na vlasnički list, građevinsku dozvolu, energetski certifikat…

Nova kuhinja Mnogi vjeruju da će nova kuhinja povisiti cijenu kuće. No, u pravilu neće, jer ako se vaša kuhinja iz snova ne sviđa kupcu, neće je ni platiti. Iskustva govore da prvo što novi vlasnici mijenjaju jest, uz kupaonicu, i kuhinja.

Namještaj Nemojte investirati u novi namještaj vjerujući da će pomoći u prodaji. Štoviše, pametno je osloboditi prostor kako bi si ga kupci lakše vizualizirali.

Kupaonske pločice Još jedan faktor koji ovisi o tuđem poimanju estetike. Ako su pločice u dobrom stanju, nema potrebe mijenjati ih.

Igra bojama Ako ste odlučili oličiti kuću, ne igrajte se bojama. Igrajte na sigurno – bijelu boju – i dopustite kupcima da sami osmisle prostor.

Biljke Ne idite u nabavu skupih biljaka kojima ćete prekrcati prostor. Kao što smo već rekli, što je prostor čišći, to se kupac može s njim lakše poistovjetiti.

Krov i krovište Kupac će prvo pogledati u kakvom je stanju krov i kakva je izolacija. Ako je vašoj kući to slaba točka – svakako investirajte u njihov popravak.

Vrata i prozori Njihovo stanje kupcima je bitno ne samo vizualno nego i zbog izolacije.

Sustav grijanja Imate li loš (skup) sustav grijanja, svakako uložite u onaj koji je povoljniji i praktičniji, bit će prednost pri prodaji.

Okućnica Lijepa, svježe obojena ograda, ošišana trava, orezane voćke…, sve to utječe na dojam, poradite na tome.

Dokumentacija Imate li nekih “nečistih” papira, svakako se potrudite to ispraviti i pribaviti sve potrebno za transparentnu prodaju nekretnine.

Odgovori