Ništa ne može više pokvariti ribolov ili ugodno krstarenje s obitelji kao problemi s brodskom elektrikom. Akumulator koji neće pokrenuti motor, brodska elektronika koja radi isprekidano, mrtve pumpe spremišta mamaca i kaljuže mogu biti velika neugodnost za nautičare. U najgorem scenariju, ovi problemi mogu biti izuzetno opasni. Dobra vijest je, da se ti problemi mogu izbjeći ako se redovno ispituje i održava brodski električni sistem.

Nije loša ideja da se kod brodskog električnog sistema ispita omska vrijednost izolacije ili provjeri naponskim ispitivanjem. To će omogućiti da se pronađu i poprave male greške prije nego prerastu u velike. Čak i tijekom sezone kada sve normalno funkcionira, pametno je barem jednom provjeriti cijeli sistem.

Srce sistema

Brodski akumulatori srce su brodskog električnog sistema. Ako su slabo i loše održavani ili loše spojeni, ništa neće dobro raditi. Počnite s vizualnom provjerom i ispitajte brodske akumulatore. Počistite gornju površinu akumulatora i unutrašnjost prostora gdje su smješteni od prljavštine, ostataka ili znakova istjecanja elektrolita. Sve te površine treba očistiti i osušiti (zapamtite, akumulatorska kiselina je nagrizajuća i hidrogenski plin kojeg ispušta olovo je eksplozivan. Zato u njegovoj blizini ne smije biti iskri i otvorenog plamena i pazite da ne dođe u dodir s kožom). Provjerite nivo elektrolita i po potrebu dolijte destiliranu vodu (nikako onu iz vodovoda). Ako se akumulatori dugo ne upotrebljavaju, treba ih zamijeniti. Nakon što se akumulatori dovedu u ispravno stanje i napune, potrebno je pričekati tri sata i onda provjeriti napon. Ispravan akumulator imat će napon između 12,1 i 12,8 volta. Kod gel ili AGM (Apsorbirani Stakleni Mat / Absorbed Glass Mat) akumulatora, potrebno je slijediti upute proizvođača o održavanju i provjeri.

Održavanje snage

Neispravno rukovanje i upotreba akumulatoru mogu uzrokovati probleme i jako skratiti njihov životni vijek. Brodovi s mnogim potrošačima električne energije (pumpe spremišta mamaca, tragač ribe/fishfinder, radar, pumpe za pranje palube, motor za panulanje, itd.) trebali bi biti opremljeni posebnim akumulatorom za start motora, te s jednim ili dva servisna “kućna” akumulatora za napajanje palubne opreme. Takvi akumulatori su konstruirani da podnesu često pražnjenje i punjenje, dok će tipičan obični akumulator brzo oslabiti kada ga se opterećuje tako. Kvalitetna zaštitna preklopka nautičaru omogućuje da izabere koji se akumulatori upotrebljavaju/pune pomoću alternatora motora.

Instalacija brodskog punjača akumulatora

Održavanje brodskog akumulatora da uvijek bude pun ili skoro pun u svako vrijeme poboljšat će njegovu učinkovitost i produžiti vijek trajanja. Samo zato što to katkada može biti gnjavaža, mnogi nautičari mjesecima ne pune svoj akumulator. Instalacija “pametnog” punjača kojeg se treba samo priključiti u utičnicu, olakšava punjenje i osigurava njegovu “top formu”. Ovakvi punjači koriste modernu tehnologiju održavajući akumulator bez oštećivanja ćelija ili kuhanja elektrolita, tako da mogu biti neprekidno uključeni.

Izbjegavanje “spojnih” bolesti

Imati uredan, potpuna napunjen akumulator ništa ne znači ako su akumulatorski konektori i kabeli slabo pritegnuti, oštećeni ili korodirani. Odspojite akumulator i žičanom četkom očistite terminale od korozije. Provjerite krajeve kabela i zamijenite ih ako su ozbiljno oštećeni ili korodirali. Kod spajanja treba ih čvrsto stegnuti i namazati dielektričnom masti da bi spriječili novu koroziju. Na pozitivni pol obavezno staviti izolirajuću kapicu da bi se spriječio spoj s metalnim objektima.

Korozija žica

Mnogi su brodski električni sistemi zapleteni u zbrku žica, upleteni i izolirani izolacionim trakama, i to je često jedan od glavnih problema. Počnimo s vizualnom provjerom žica. Provjeriti treba sva oštećenja na izolaciji vodiča, jer je to potencijalno mjesto gdje korozija može početi djelovati. Oštećene vodiče najbolje je zamijeniti s kvalitetno pokositrenim bakrenim brodskim kabelima namijenjenih instrumentima. Sljedeća provjera je kako su vodiči položeni, je abrazija o drvo, metal ili stakloplastiku može oštetiti izolaciju ali i unutarnji vodič. Spleteni vodiči, posebno oni “zaštićeni” izolir trakom obično su izvor problema.

Izolir traka ne može zaštititi vodič od vlage koja se kondenzira u unutrašnjosti broda, pa su ta mjesta idealna za početak procesa korodiranja. Drugo, sva spojna mjesta gdje su vodiči spleteni jedan s drugim stvara dodatni otpor protoku električne struje. Naknadna žica, često umetnuta u snop, ima isti učinak. Za učinkovit i pregledan električni sistem, potrebno je minimalizirati dodatne vodiče (pametnije je za dodatni uređaj sprovesti kompletnu instalaciju od same razvodne ploče), te sva mjesta spajanja pravilno zabrtviti i zaštititi od korozije.

električni problemi brod

Eliminacija osigurača umetnute u vodič

Za svaki električni potrošač, brodovi često imaju (tvornički ugrađene) umetnute osigurače u sam priključni vodič. To može otežati detektiranje, dijagnozu i popravljanje problema, osobito na vodi. Posljednja stvar koju bilo koji vlasnik broda želi je da sate koje je planirao provesti u, recimo, ribolovu, provede ispod upravljačke konzole da pronađe problematičnu žicu ili osigurač, umjesto da se bavi svojom razonodom. Najbolje rješenje za dobru organizaciju električnog sistema je da se u brod ugradi kvalitetna brodska razvodna ploča s osiguračima. Takva će ploča minimalizirati broj priključaka i imati preglednost za kvalitetnu organizaciju priključaka za dubinomjere, VHF stanice, razne pumpe i ostalu električnu opremu. Ako se uz to svi priključci i vodiči označe natpisima ili sprovedu u različitim bojama, vrlo će lako biti naći problematičan osigurač ili žicu za svakog pojedinog potrošača. Periodično testirajte sva svijetla, posebno ona navigacijska. Ako pojedino svjetlo ne radi, u većini slučajeva u pitanju je ili žarulja (manji problem) ili korozija unutar grla armature. Korozija i loš kontakt često doprinose isprekidanom radu svjetala, pa je te dijelove potrebno dobro očistiti ili zamijeniti ako su oštećenja veća.

Rezervni dijelovi

Bez obzira kako se električni sistem dobro održavao, uvijek će se naći nekakav problem s vremena na vrijeme. Zbog toga je potrebno na brodu imati uz priručni alat i malen pribor s rezervnim dijelovima. Izbor raznih vrsta osigurača, žarulja, konektora, toploskupljajućih izolacionih crijeva, žica, izolir traka, multimetra (univerzalni instrument), faznog ispitivača i dielektrične masti trebali bi biti osnova za svaki brodski “električni kit”.