Vanbrodski motori

Ako je ikako moguće, manje vanbrodske motore treba spremiti kod kuće. Kao i vanjski pogoni, vanbrodski motori su laka meta za lopove, posebno zimi kada su vlasnici daleko. Kod pripreme za zimu, slijedite donje upute ili se informirajte u svom servisu.

Rashladni sustav

Upalite motor i isperite rashladni sustav svježom vodom dok ne postigne normalnu radnu temperaturu (dostupne su razne naprave koje omogućuju da se vrtni šmrk prilagodi motornoj dovodnoj cijevi). Budite sigurni da su svi izlazni otvori otvoreni. Alternativa odvodnjavanju sustava je da se doda antifriz pomoću sprave koja spaja motornu dovodnu cijev s bocom antifriza.

Sustav napajanja gorivom i glava motora

Odspojite dovod goriva od spremnika, upalite motor i ubrizgajte zamagljivajuću tekućinu (sprej za konzervaciju) u karburator trenutak prije nego motor stane. Taj će postupak spriječiti koroziju dijelova glave motora (sprej za konzervaciju sadrži inhibitore za zaštitu od rđe koji nedostaju regularnom ulju za dvotaktne motore). Nadalje, skinite svjećice; očistite ih i zamijenite sve koje su istrošene. Očistite filter pumpe goriva. Podmažite karburator i spoj čoka, čašicu podizača ventila, vreteno startera, ležaj osovine gasa i zupčanike. Proučite proizvođačevu tabelu maziva za pojedinosti.

Niži dijelovi

Njih treba isprati i dodati novo ulje. Kada se otvori drenažni čep, treba pogledati što će prije izaći, voda ili ulje. Voda i metalne strugotine kazuju da treba zamijeniti brtvu. Ako niste sigurni, neka mehaničar testira taj dio pod pritiskom.

Rashladni sustavi s pogonskom (morskom) vodom ili slatkom vodom

Većina brodova vodu za hlađenje uzima izvana, tj. onu u kojoj plove. Kod nekih motora ta se voda pumpa kroz blok i glavu motora te razdjelnik ispuha, nakon čega se zagrijana voda vraća u more.

Kod motora koji imaju rashladni sustav sa svježom vodom, uglavnom se koriste dva sustava – s morskom vodom hladi se voda zatvorenog sustava u kojem cirkulira svježa voda s kojom se hladi motor. Priprema za zimu sustava sa svježom vodom jednostavno traži da ta tekućina ima adekvatnu mješavinu antifriza i vode po proizvođačkim uputama, čija je tipična mješavina 50/50 posto. Kod radne temperature motora polako skinuti poklopac s ekspanzivne posude i pomoću hidrometra za antifriz provjeriti mješavinu. Ako je sredstvo za hlađenje prljavo i puno hrđe, treba ga zamijeniti novom mješavinom (oduprite se napasti da koristite mješavinu s više od 50% antifriza. Bogata mješavina sa 100% antifriza pretvorit će se u čvrsti gel na –26 stupnjeva Celzija).

Postoje dvije metode pripreme za zimu rashladnih sustava s morskom vodom ili dijela rashladnog sustava koji morskom vodom hladi rashladni sustav sa svježom vodom: ispustiti sistem i ostaviti ga suhog, ili napuniti ga antifrizom. Isušivanje mora biti temeljito jer zbog malih džepova vode mogu popucati skupi dijelovi. Ako voda ne teče van kako treba, moguće je da je sustav začepljen hrđom i raznim ostacima. Ne zaboravite očistiti morski filter, tijelo pipca i prigušivač, ako je instaliran.

Druga tehnika, gdje antifriz cirkulira kroz rashladni sustav, bolji je za sam rashladni sustav, pretpostavljajući da upotrebljeni antifriz sadrži inhibitore za zaštitu od rđe. Prije tog postupka treba imati na umu da u nekim motorima termostati blokiraju protok vode kada ona postane vruća. Zbog toga prije dodavanje smjese s antifrizom, termostat treba otvoriti kada motor dosegne radnu temperaturu. Kod hladnog vremena, često je teško držati termostat otvorenim, pa neki mehaničari sugeriraju upotrebu vruće smjese vode i antifriza. Druga metoda je maknuti termostat, što je jednostavno na većini motora. Motor može tako biti ostavljen preko zime, no ne zaboravite ga vratiti u proljeće, zajedno s novom brtvom.

Priprema motora za zimu – 1. dio
Priprema motora za zimu – 2. dio
Priprema motora za zimu – 3. dio

Odgovori