Okrenuli ste ključ, stisnuli gumb za start dizelskog motora i vaš je motor proradio kao što ste i očekivali. No, znate li da postoji sedam brzih provjera koje lako mogu napraviti veliku razliku između ugodno provedenog dana na vodi i izazova ostanka bez motora u ključnom trenutku? Slijedite ovih sedam vitalnih savjeta dizelskog gurua Petera Comptona kako bi produžili vijek svog motora i držali ga u vrhunskoj formi cijele plovidbene sezone!

Provjera unutar 30 sekundi nakon pokretanja motora:

Prvu ‘veliku trojku’ svakako provjerite odmah nakon pokretanja motora. Ako stvari ne izgledaju dobro, odmah ugasite motor kako bi spriječili daljnja oštećenja. Uklonite pogreške i popravite problem prije ponovnog startanja motora.

1. Pazite na vodu iz ispuha

Pogledajte preko bande i uvjerite se da voda teče iz ispusta ispušne cijevi. Kod nekih brodova voda će špricati u mlazovima umjesto da teče. Dokle god vidite da voda istječe, motor će ostati hladan.

2. Pogledajte pokazivač pritiska ulja

Ulje je krv vašeg motora. Bez njega, motor će se pregrijati, uništiti svoje unutrašnje dijelove i u tren oka postati hrpa starog željeza. Provjerite pritisak ulja unutar prvih par minuta. Često će pritisak biti nešto veći kod pokretanja, sve dok se motor ne ugrije.

3. Pripazite na izgled ispušnog dima

Dizelski ispušni dim mora biti čist; stariji dizeli mogu ispuhati malo obojenog dima. Crni, plavi ili bijeli dim indiciraju ozbiljne probleme koji smjesta moraju biti riješeni (vidi ČLANAK o dimnim signalima koji objašnjavaju što koja boja dima znači).

Provjera ostali ključnih elemenata:

4. Opipajte cijev potrošne vode

Potražite na vrhu stražnje strane motora savijenu cijev između tijela motora i velike ispušne cijevi. To je cijev rashladne vode koja izlazi kroz ispušnu cijev. Opipajte cijev, trebala bi biti topla na dodir. Ako je hladna (nema ispusta iz ispušne cijevi) ili vruća (pregrijavanje), ugasite motor. Provjerite da je otvoren ventil ispušne vode. Provjerite filter za pročišćavanje da nije začepljen. Ako je oboje u redu, vjerojatno vam je začepljena usisna cijev na ulazu trupa.

5. Posvijetlite da uočite curenja

Otvorite poklopac strojarnice i posvijetlite je od vrha do dna. Provjerite da ne curi na čepu rashladne tekućine, brtvama motora, spojevima crijeva, visokotlačnim cijevima i injektorima. Bacite pogled ispod motora. Ima li tamo vode ili nekih drugih tekućina?

6. Provjerite neuobičajene vibracije

Prije nego što krenete, provjerite transmisiju prema naprijed, u neutralnom položaju i u rikverc. Neka netko od posade prebacuje u praznom hodu prema naprijed, natrag u neutralni položaj, pa u prazan hod prema natrag. Motor bi trebao raditi kroz sve pozicije bez glasnog zveketa transmisije ili pretjeranih vibracija.

7. Očitajte ostale pokazivače

Kada voda cirkulira, temperatura bi trebala biti normalna (oko 165 – 180 stupnjeva, provjerite upute dobivene za motor). Napon bi trebao biti između 12 i 14 volti, a amperi bi trebali biti na pozitivnoj (+) strani od 0. Provjerite upute proizvođača za specifične preporuke za temperaturu motora, pritisak i voltažu.

Zaključak

Sve ove provjere treba napraviti odmah nakon pokretanja diesel motora. Motor će vam tu pažnju vratiti pouzdanošću, dužim vijekom trajanja i manjim troškovima održavanja, bez obzira u kom dijelu svijeta krstarili!

Za bezbrižnu plovidbu, ugovorite Pomoć na moru ORYX Asistencije.