Jedriličari su radoznala čeljad. Nikada ne prestaju učiti. Vjerojatno zbog magije kako se nositi s nevidljivim silama. Jer, na kraju krajeva, vjetar ne vidimo. Ali možemo vidjeti njegove posljedice. Neki kažu da jedre praktično jer zagovaraju važnost balansa. Lijepo je to čuti, a evo i zašto…

Izbalansirani položaj je jedan od najvažnijih faktora u cijelom jedrenju. Bez njega se nikad neće postići maksimalna snaga u jedrima na bilo kakvoj jedrilici. Izbalansirajte svoj brod i bit ćete nagrađeni većom brzinom, snagom i udobnošću.

Koliko ste puta vidjeli sliku previše nagnute jedrilice i kormilara s bijelim zapešćima i glupim osmjehom na licu (ili je to možda grimasa)?

Provedite ovaj jednostavan test na svojoj jedrilici. Sljedeći put kada jedrite oštro u vjetar i brod vam je na toj finoj liniji između prihvaćanja i pravog kursa, podignite ruke s kormila na samo dvije, tri sekunde. Koji će se scenario desiti od ova tri?

  1. Kreće li jedrilica u vjetar kao piruetni baletan?
  2. Da li jedrilica otpada od vjetra kao da se izgubila?
  3. Da li jedrilica čini super spor, dražestan okret prema vjetru?

Ako se dogodi prvi scenarij, to indicira da je brod van balansa. Morate se boriti s kormilom da bi držali kakav-takav kurs. To označava previše glavnog jedra u odnosu na genovu. Smanjite glavno jedro (kratite ga) ili dodajte više genove. Najbolje je kratiti glavno jedro čim jedrilica izađe iz balansa. To je većinom najbolje rješenje.

Ako se ponaša prema drugom scenariju i otpadne od vjetra bez pomoći kormila, znači da imate omraženu “kormilarsku zavjetrinu”. Možda imate previše genove naspram glavnog jedra. Neke jedrilice će imati problema sa zavjetrinom kormila.

Treći scenario predstavlja ono prema čemu stremimo. Brod će uvijek željeti upravljati sam sa sobom u svim vremenskim uvjetima. Kurs se lako drži povremenim laganim pomakom kormila za jedan ili dva stupnja. Tako će biti kada jedrimo po slabom, umjerenom ili jakom vjetru – po mirnom ili valovitom moru.

Sjetite se da je peraja kormila samo nastavak kobilice. Što je taj priljepak ravniji, to se brže jedri. Okretanjem kormila počinje se poticati zavlačenje. Ako se kormilo puno koristi za ostajanje u kursu, to je kao da se stalo na kočnicu. U tome je cijela poanta.

Balansirajte jedra jedrilice tako da drži kurs s vašom minimalnom asistencijom. U devet od deset slučajeva, bit ćete nagrađeni većom brzinom i manjom upotrebom kormila. Jedrilica će jedriti ravnije i brže.

Tako, pa kada idući put čujete nekoga kako se žali da je imao teško jedrenje, znade zašto. Jedrenje počinje i završava s balansom. Jedrite sigurno sljedeće sezone. I jedrite dobro.