Provjera plovila zimi nekima izgleda kao zamoran i dozlaboga dosadan posao, ali na kraju shvate da je s jedne strane zabavno bez žurbe prtljati i čačkati po brodu, a s druge što redovitim dolascima mogu spasiti brod od prave katastrofe.

To se posebno odnosi na kontinentalce, koji često tamo i natrag moraju proći od nekih 600 do 800 kilometara, tako da tu provjeru stignu napraviti tek jednom mjesečno. Obično se na put kreće u petak navečer, kako bi cijela subota ostala u komadu za napraviti sve one male poslove koji se redovno trebaju obaviti. Nedjelja ostaje za posljednji pregled i povratak kući.

Sav se taj trud na kraju isplati, posebno ako se naiđe na stvari koje bi mogle uzrokovati totalnu katastrofu da se nisu sredile. Kao, recimo, električni napojni kabel uronjen u vodu sa žicama na pola izvučenim iz utikača, što se često događa kada netko neoprezan pri prolazu nogom pošteno zakači kabel. Bez ovih mjesečnih provjera takve stvari mogu proći nezapaženo, jer ako nestanak struje isključi grijač protiv smrzavanja, cijevi za vodu mogu se smrznuti, kaljužne pumpe mogu isprazniti akumulatore u slučaju da nešto više vode uđe u kaljužu, a plijesan bi se mogla okomiti na presvlake zbog isključenog sušionika zraka. Užad za vezanje može se istegnuti ili puknuti zbog trenja, podigači popustiti i izluditi susjede lupanjem i klepetanjem o jarbol, a drenažna okna kokpita začepiti lišće.

Brodovi zaslužuju mjesečni posjet, to je najmanje što se može učiniti za njihovu sigurnost. Te bi posjete bile poželjnije jednom tjedno, što je za vlasnika koji žive blizu svog broda gotovo obavezna procesija. Tada jednostavno mogu otići na njega samo da bace pogled da je sve na svojem mjestu, dobro ga provjetre i ujedno par sati uživaju u njemu u društvu boce dobrog pića.

Ovakvi vikendi su idealni i za pospremanje i sređivanje zaliha. Nevjerojatno je koliko se nepotrebnih stvari tijekom vremena skupi pa svim spremištima, i sada je pravo vrijeme da se baci ono čemu je istekao rok upotrebe ili što više ne treba, kako bi se dobio prostor za nove i svježe stvari. U te radnje spada pregled i čišćenje alata, jer su sol i njena nus-pojava rđa sveprisutni. Na miru se može pregledati popis rezervnih dijelova i napraviti popis onih koje treba kupiti/naručiti, jer na neke treba čekati i više od mjesec dana. Vrlo vjerojatno je i da su mnogi vlasnici za prošli Božić od obitelji dobili poklone u obliku novih plotera, fishfindera, vhf radija i sličnih elektronskih drangulija, pa je čas da se ugrade ili barem nađe pogodno mjesto za njihov budući smještaj. Ako nisu bili te sreće, možda da sad nađu pravo mjesto za neki komad elektronike kojeg tek kane kupiti. A i glavna instrument ploča vapi za obnovom, ako ništa drugo da se barem sa zadnje strane skine poklopac, odstrani paučina, te učvrste i nasprejaju kontakti.

Ovi su izazovi tipični za zimsku provjeru i održavanje broda, kako bi potpuno spreman dočekao prvi dan plovidbe nakon zimskog sna. Razmišljanja o budućim planovima i istraživanja interneta za različite mogućnosti su sve dijelovi zimske zabave. To će zadržati avanturistički duh i činiti vlasnika sretnim, dok sat polako otkucava vrijeme otpuštanja cime i prvu proljetnu plovidbu. Da se neke stvari ne zaborave, sada je pametno napraviti razne kontrolne (check) liste koje će biti korisne u plovidbi. Recimo, taksativno nabrojati sve prethodne radnje kod dolaska na brod prije paljenja motora, pa isto tako svi postupci prije napuštanja broda, listu za slučaj nezgode, lista obaveznog svakodnevnog održavanja i slično. Takva se lista isprinta i plastificira, pa se objesi u kormilarnici na vidljivom mjestu. U svim tim situacijama uvijek se neka radnja može u žurbi i nervozi zaboraviti ili previdjeti, a s checklistom sve ide brže i jednostavnije i nema zaborava ni nervoze.

U nastavku donosimo par podsjetnika, za koje treba tek koja minuta posla, a bitni su za dugovječnost broda:

1. Na akumulatorske terminale stavite kontramatice za dugoročno čvrst spoj.
2. Provjeriti da nije začepljen pogonski ventilacijski otvor na motoru, zbog čega motor prestane raditi odmah nakon kretanja.
3. Ima li vode u gorivu? U nekakvu staru (čistu) staklenku prelijte sadržaj vodenog separatora. Par trenutaka kasnije, voda u gorivu će se indicirati u sloju.
4. Poprskati silikonskim sprejom za podmazivanje (po mogućnosti ne WD-40) blok i glavu hladnog motora (ne dijelove iz gume/remene), čime se miče vlaga koja privlači prljavštinu.
5. Paziti se smrznute vode. Pregledati sve kutke gdje bi se mogla zadržati, a u nedostupna mjesta uliti neku jeftinu rakiju pomiješanu s vodom pola-pola.
6. Zamijeniti sve cink protektore, jer je to najjeftinije osiguranje.
7. Motor provjeriti prema uputama proizvođača, a u to spada pražnjenje sustava morske vode za hlađenje, dodavanje svježu tekućine za hlađenje i promjena ulja motora i filtera.
8. Izvaditi i napuniti sve akumulatore. Ako ih se ima gdje smjestiti, spremiti ih na suho i tijekom zime jednom tjedno provjeravati da su sasvim puni.

I to je to, prije proljeća kada ne red dolazi uređenje trupa i palube, jer zima ostavlja vidljive tragove. Ako je dno ostrugano odmah nakon vađenja iz mora, ostaje samo stavljanje antivegetativnog premaza i laštenje trupa iznad vodene linije.

Izvori: Yachting Monthly, Skipper Tips, BoatUS Pressroom

Odgovori