Eko testom se ispituju ispušni plinovi automobila te se provodi od 2001. godine, a 2003. (za benzince) te 2004. (za dizelaše) postao je i uvjet za prolaz na tehničkom pregledu. Eko test obavezan je za sva vozila jednom godišnje, prilikom tehničkog pregleda, a izuzeta su vozila koja koriste plin, motocikli te traktori. U nastavku pročitajte odgovore na pitanja zašto i kako se radi eko test i, najvažnije, kako utjecati na rezultate testa i što učiniti ako padnete na tehničkom pregledu.

Zašto se radi eko test?

U procesu izgaranja goriva nastaju štetni plinovi koji se kroz ispušni sustav vraćaju u atmosferu i miješaju se za zrakom iz okoliša, a što loše utječe i na sva živa bića i na okoliš. Iz tog razloga proizvođači automobila ugrađuju sustave koji smanjuju emisije ispušnih plinova. Vozila moraju biti opremljena integriranom dijagnozom unutar sustava upravljanja motorom te se putem senzora nadzire kvaliteta ispušnih plinova. Ukoliko su vrijednosti iznad granica, autoračunalo će pokazati grešku.

Kako se radi eko test tehnički pregled?

Test se provodi tako da se ubacivanjem mjernog instrumenta u auspuh mjeri razina ispušnih plinova koje vozilo emitira. Ako je ta količina veća od dozvoljene, vozilo neće proći tehnički pregled bez obzira na to što je zadovoljilo sve ostale uvjete.

Kod automobila s benzinskim motorima pregled se provodi s motorom u praznom hodu i kod povišenog broja okretaja, a ponešto se razlikuje ovisno o vrsti motora – sa lambda sondom (REG-KAT) ili bez (BEZ-KAT). Naime, motor, katalizator i lambda sonda se vremenom troše te ako postanu neispravni onda mogu povećati emisije štetnih ispušnih plinova te mogu povećati potrošnju goriva. Upravo se zato radi i eko test kojim se kod benzinaca provjerava rade li ispravno motor, katalizator i lambda sonda. Kod dizelskih motora mjeri se koeficijent zacrnjenosti ispušnog plina pri radu motora od praznog hoda do najveće brzine vrtnje motora. Mjeri se najmanje tri puta te se uzima srednja vrijednost. Što ima više čađi u ispuhu, koeficijent zacrnjenja je veći te je veća mogućnost pada na tehničkom pregledu.

Svaki eko test sastoji se od vizualnog pregleda, pripremnog mjerenja (propuhivanje tj. grijanje motora) te mjerenja, a kontrolor može proglasiti automobil neispravnim već pri vizualnom pregledu, primjerice ako uoči pretjeranu zauljenost dijelova motora. I prilikom pripremnog mjerenja može proglasiti automobil neispravnim uoči li neobičan zvuk, neravnomjeran rad, metalno lupanje ili udaranje.

eko test

Mogu li utjecati na rezultat eko testa i kako?

Osim cjelogodišnjeg održavanja i brige o automobilu, vozači mogu utjecati na bolji rezultat prije dolaska na eko test. Najbitnije je da auto dođe na testiranje zagrijan i “propuhan”. Preporučuje se neposredno prije dolaska na tehnički pregled punim gasom provesti se otvorenom cestom. Nakon propuhivanja na velikom broju okretaja, zacrnjenje se može smanjiti i do tri puta. Puno lošije će proći oni koji su na mjerenje došli nakon vožnje gradskim ulicama. Na bolji rezultat može utjecati i izmjena filtera jer gorivo bolje izgara pa je manje štetnih plinova.

Što ako padnem na tehničkom pregledu?

Ne brinite, ORYX Asistencija je razvila uslugu Autopass. Autopass korisniku omogućuje besplatan popravak osobnog vozila u slučaju pada na tehničkom pregledu vozila i jamči prolazak na ponovljenom tehničkom pregledu.

Tehnički pregled – Kako se pripremiti za tehnički pregled i proći bez problema