Vozila za kampiranje iznimno su popularna u Europi i Sjevernoj Americi, no Hrvatsku taj trend već duže vrijeme zaobilazi. Glavni razlog za to su prije svega financije, jer cijene vozila za kampiranje oduvijek su bile iznimno visoke, a posljednjih godina su „otišle u nebo“.



Nabava novog, pa i rabljenog vozila za kampiranje prosječnom hrvatskom građaninu je ogroman trošak te će radije taj novac potrošiti kako bi na moru plaćao apartmanski i hotelski smještaj. „Kultura kampiranja“ među Hrvatima nije previše razvijena, no ako se namjeravate pridružiti rijetkima koji posjeduju svoje vozilo za kampiranje trebali biste znati neke osnovne činjenice, a najvažnija među njima je kakvo vozilo odabrati. U nastavku donosimo pregled osnovnih kategorija kamperskih vozila.

Kamperi na bazi malih kombija

vozila za kampiranje



Ovakva kategorija najbolja je za početnike. Mali kamper, primjerice na bazi Volkswagen Transportera pruža najveću dozu fleksibilnosti, a korisnik pritom ne mora odustati od većine komfora i luksuza koji može naći u većim vozilima. Najmanji kamperi ne zahtijevaju previše privikavanja u vožnji, njihove dimenzije su relativno kompaktne te manevriranje i parkiranje nije pretjerano teško za savladati čak i za ljude koji nikada nisu vozili veća vozila. Također lakše će biti pronaći odgovarajuće mjesto u kampu ili prigodno mjesto izvan njega, a i mobilnost tijekom kampiranja je mnogo veća.

Naime male kampere se mnogo brže spremi i pripremi za vožnju, možete s njima na izlet do obližnjeg grada ili jednostavno spontano promijeniti kamp bez previše muke. Još jedna prednost, u krajnjem slučaju moguće ih je koristiti i u svakodnevici, kao udoban osobni automobil.

Naravno, tu je i faktor cijene. Iako i ovakvi novi kamperi mogu lako stajati i milijun kuna, no moguće ih je naći one koji će biti mnogo manji udarac na osobni budžet. Rabljene male kampere u dobrom stanju može se kupiti već za otprilike 100.000 kuna, a nove od otprilike 350.000 kuna.

Ovakvi kamperi ipak imaju jednu veliku manu. Iako nerijetko imaju četiri ležaja, udobno će se u njima osjećati tek dvije osobe. Ovo je kamper za parove, ne za obitelji. Također, nerijetko ovakvi kamperi nemaju WC i kupaonicu, a visina nije dovoljna da bi se više osobe uspravile.
Prednosti
– kompaktni i okretni
– korisni i za svakodnevicu
Minusi
– nedovoljna visina
– nedovoljno prostora za prtljagu
– udobni samo za dvije osobe

Kamperi na bazi velikih kombija

vozila za kampiranje

Ovakvi kamperi vrlo su slični prethodnoj kategoriji, no bazirani su na vozilima koja su za „jedan broj veća“. Najčešće su to kombiji poput Fiata Ducata, Citroena Jumpera, Renaulta Mastera dugački 5,4 metara i više. S obzirom na njihove osjetno veće dimenzije navikavanje na vožnju bit će teže nego kod malih kombija no i oni su još uvijek dovoljno kompaktni da ne bi trebalo biti problema pri traženju adekvatne parcele u kampu ili probijanju kroz uske ceste koje ponekad vode do kampa.

Također brzo se pripreme za vožnju, no odlazak na izlet u obližnji grad mogao bi biti problem jer ovako veliki kombi ne možete parkirati baš svugdje.

Unatoč velikim dimenzijama u ovakvim kamperima ipak ne možete očekivati maksimalnu udobnost. Namijenjeni su za dvije do četiri osobe, dakle za parove i obitelji s manjom djecom. Ipak, jasna prednost je mnogo više mjesta za prtljagu nego u manjim modelima. Ovakvi kamperi cjenovno ne odudaraju previše od kampera baziranih na manjim kombijima.

Prednosti
– uglavnom imaju kupaonicu i WC
– dovoljno visoki
Minusi
– premaleni za obitelji s većom djecom

Klasični kamperi s potpunom nadogradnjom

kamper klasični

Ovo su tipični obiteljski kamperi, modeli koje ćete najčešće sresti na cestama u kampovima diljem Europe. Također su bazirani na velikim kombijima, najčešće Fiatu Ducatu i duži su od 5,4 metara, no od prethodne kategorije se razlikuju po opsežnoj nadogradnji. Ovakav kamper podijeljen je na dva kata, a nadogradnja se proteže čak i iznad kabine za vozača, sve do prednjeg dijela automobila. Na gornjem katu vozila smješteni su kreveti. Zbog takvog rasporeda neki modeli mogu imati čak i sedam kreveta, no najčešće se ovakvi kamperi koriste za 4 do šest osoba, te su vrlo komforni za smještaj čitave obitelji.

U ovakvim kamperima osjećate se vrlo ugodno zbog velike unutrašnje visine, a ima i dovoljno mjesta za svu prtljagu. Pored ormara u unutrašnjosti mnogi modeli imaju dodatni stražnji prtljažnik, a ponekad i dvostruki pod. Iako pružaju veliku razinu komfora, ovi kamperi imaju problem s dimenzijama. Nerijetko imaju i više od sedam metara dužine, široki su i do 2,4 metara i uglavnom viši od tri metar, nerijetko i do 3,5 metara. Kad jednom dođete na cilj s ovakvim modelima nećete biti previše mobilni. Teško ih je parkirati, a često su i neki stari mostovi ili tuneli previše niski za njih, pa ne možete očekivati da s njima možete baš u svaki kamp. Također vožnja ovakvih vozila zahtijeva mnogo privikavanja, a neiskusni vozači nerijetko zapinju za grane, znakove i slične prepreke. I težište je vrlo visoko pa je naginjanje u zavojima izraženo. Većina modela ima ukupnu masu do 3,5 tona i može se voziti s vozačkom dozvolom B kategorije, no neki premašuju tu masu i zahtijevaju C kategoriju.

Još jedan problem ogromnih dimenzija i mase, ali i maksimalno narušene aerodinamike je velika potrošnja goriva. Ipak unatoč svim nedostacima ovakvi modeli su najpopularniji, pogotovo što pružaju najbolji odnos uloženog i dobivenog. Ipak, nisu jeftini. Novi stoje od otprilike 500.000 kuna, a za rabljenog, desetak godina starog u dobrom stanju još uvijek ćete morati izdvojiti oko 200.000 kuna.

Prednosti
– mnogo mjesta
– kompletna kuhinja i kupaonica
Minusi
– teži ulazak na gornji kat
– velika potrošnja goriva
– velika visina

Veliki luksuzni kamperi

kamperi veliku luksuzni

Kod ovih kampera ne možete prepoznati na osnovi kojeg vozila su nastali. Naime takozvani integralni kamperi i veći „liner“ kamperi nastali su na osnovi velikih kombija, pa čak i manjih kamiona na kojima je napravljena kompletna nova nadogradnja. U pravilu su mnogo teži od 3,5 tona i za njihovu vožnju treba polagati C kategoriju. Koliko su luksuzni govori i njihova cijena, novi „liner“ nećete naći za manje od milijun kuna, a kod nekih modela cijena se uz dodatnu opremu može popeti na dva, tri, čak i više milijuna kuna.

Ovo su prave „jahte na kotačima“ čija svrha nije samo udobno kampiranje već i pokazivanje statusa te prestiž. Kako bi imali što više mjesta u unutrašnjosti neki modeli opremljeni su „slide-out“ bočnim stranama pomoću kojih se čitav kamper može na pritisak tipke proširiti za još nekoliko metara. Drugi pak imaju „garaže“ za prijevoz osobnog automobila. Granice u ovoj klasi nema, no odlazak na odmor s njim zahtijeva ipak dosta planiranja i provjeravanja. Naime, njihove kamionske dimenzije ne dozvoljavaju vam da odete baš svagdje.

Prednosti
– maksimalan komfor
– dovoljno mjesta za četiri osobe
– luksuz
Minusi
– potrošnja goriva
– velike dimenzije
– vrlo visoka cijena

Što sve ponijeti na kampiranje?