Kolika je dozvoljena buka vozila? Moderni automobili su kroz desetljeća razvoja postajali sve tiši. Ne samo u unutrašnjosti već i izvana, a najveće zasluge za to ima kvalitetnija zvučna izolacija i sofisticiraniji ispušni sustavi. Buka koju čujete kada prolaze pokraj vas konstantnom brzinom od 50 do 60 km/h je uglavnom buka koju stvaraju gume i zrak. Motor i ispuh su postali manji faktori i u principu prevladavaju samo prilikom snažnijeg ubrzanja. U nastavku donosimo kolika je dozvoljena buka vozila, zašto su neka vozila preglasna i zašto policija ne kažnjava vozače prebučnih vozila.

Kako se mjeri razina buke vozila?

Razina buke automobila u prolazu mjeri se po prilično kompliciranoj proceduri koju ćemo pokušati objasniti krajnje pojednostavljeno. Buka se mjeri dvama mikrofonima koji su 7,5 metara udaljeni od lijeve i desne strane automobila. Automobil na mjerenju prolazi brzinom 50 km/h u određenom stupnju prijenosa ili pak na brzinama do 60 km/h pod određenim postotkom maksimalnih okretaja motora. Ako se radi o automaticima bez mogućnosti ručnog mijenjanja stupnjeva, rade se tri prolaza pri brzinama 30, 40 i 50 km/h. Tu je još vrlo mnogo detalja kojima vas nećemo opterećivati. U principu, buka koja se mjeri je buka automobila udaljenog 7,5 metara koji se kreće umjerenom brzinom i na nešto višim okretajima motora.

kolika je dozvoljena buka vozila - tehnicki

Buka auta se mjeri dvama mikrofonima koji su 7,5 metara udaljeni od lijeve i desne strane automobila.

Kolika je dozvoljena buka vozila u Hrvatskoj?

Koliku buku smiju razvijati nova cestovna vozila u Hrvatskoj propisano je u Pravilniku o tehničkim zahtjevima i postupku homologacije motornih vozila s obzirom na dopuštenu razinu buke i ispušnih sustava.

Prema njemu, novi osobni automobili i kombiji za prijevoz do devet osoba smiju razvijati maksimalnu buku 74 dB. Ta razina buke može se usporediti s bukom prosječnog modernog usisavača. Dizelski automobili smiju razvijati 1 dB veću buku, dakle maksimalno 75 dB.

Autobusi i minibusevi s više od devet sjedala i s dopuštenom masom većom od 3,5 tona smiju razvijati 78 dB ako imaju motore slabije od 150 KW ili 80 dB ako su im motori snažniji od 150 kW.

Minibusevi s više od devet sjedala i teretna vozila do dvije tone dopuštene mase smiju razvijati 78 dB, a oni s masom od 2 do 3,5 tona 80 dB.

Teretna vozila najveće dopuštene mase veće od 3,5 tona smiju razvijati do 77 dB ako imaju motor snage do 75 kW. Ako je motor od 75 do 150 kW dopušteno je 78 dB, a ako je motor snažniji od 150 kW, maksimalna dopuštena buka je 80 dB.

Mopedi maksimalne brzine do 25 km/h smiju razvijati buku do 66 dB, a oni brzine veće od 25 km/h do 71 dB. Maksimalna dozvoljena buka mopeda na tri kotača je 76 dB.

Maksimalna dozvoljena buka motocikla ovisi o obujmu motora. Do 80 cm3 ona iznosi 75, između 80 i 175 cm3 77, a iznad 175 cm3 80 dB. Istih 80 dB maksimalna je vrijednost i za tricikle.

kolika je dozvoljena buka vozila - decibel metar

Novi osobni automobili i kombiji za prijevoz do devet osoba smiju razvijati maksimalnu buku 74 dB.

Zašto policija ne kažnjava vozače preglasnih vozila

Sve ove navedene vrijednosti odnose se na homologaciju novih vozila, odnosno mjerenje koje se provodi da bi određen model mogao dobiti homologaciju. Kada je automobil jednom u prometu, propisi su mnogo fleksibilniji. Zato i ne čudi da neodgovorni vozači nerijetko „teroriziraju“ svoju okolicu preglasnim zvukovima svojih automobila i motocikala. Nije potreban uređaj za mjerenje glasnoće kako bismo zaključili da su mnogi automobili u prometu mnogo glasniji od prosječnog usisavača.

Naime, u Zakonu o sigurnosti prometa na cestama ne postoji odredba na osnovu koje bi se sankcionirali vozači čija vozila premašuju ranije navedene vrijednosti. Također, hrvatska policija ne posjeduje uređaje kojima bi mogla službeno mjeriti buku automobila. Jedino što policija može na osnovu zakona je uputiti vozača na izvanredni tehnički pregled gdje se buka ispušnog sustava mjeri stacionarno. Utvrdi li se na njemu veća razina buke od propisane, vozača se može kazniti kaznom između 1.000 i 2.000 kuna, a vozilo isključiti iz prometa dok se nedostaci ne uklone. Ovakvi slučajevi su u praksi vrlo rijetki, pogotovo za automobile.

Postoji i Zakon o zaštiti od buke, no on se ne bavi bukom pojedinih automobila već više ukupnom bukom na prometnicama i što poduzeti kako bi se ljudi zaštitili od nje (bukobrani i slično). Samo jedna odredba ovog zakona mogla bi se primijeniti na preglasna vozila. Naime članak 26. Zakona o zaštiti buke kaže da će se „fizička osoba koja prouzroči da razina buke kojoj su ljudi izloženi u boravišnim prostorima prelazi dopuštene granice kazniti novčanom kaznom u iznosu od 7.000 do 10.000 kuna“. No da bi se do toga došlo potrebno je pozvati nadležne sanitarne inspektore i izmjeriti buku, pa to se eventualno može primijeniti na susjeda koji vam konstantno buči svojim automobilom, nikako na vozila u svakodnevnom cestovnom prometu. Ukratko, ne postoji previše zakonskih osnova po kojima bi se stalo na kraj preglasnim automobilima i motociklima na našim cestama.

Neke druge države su problem buke u prometu odlučile riješiti strogim zakonima i kontrolama. Na cestama u Švicarskoj prije nekoliko godina osvanule su prve kamere s mikrofonima za mjerenje buke koje slikaju neodgovorne vozače i njihove automobile te im nakon toga stiže prilično velika kazna. Smještene su pretežno u urbanim, gusto naseljenim sredinama. Nakon Švicarske, slične kamere su postavljene i u Francuskoj. Također u nekim su državama poput Njemačke i Velike Britanije policijske patrole opremljene uređajima za mjerenje buke. Pretpostavljamo da će u budućnosti tim  smjerom krenuti i naši zakonodavci i policija.

Tehnički pregled – Kako se pripremiti za tehnički pregled i proći bez problema

Zašto su automobili postali preglasni?

Kao što smo ranije naveli, automobili su danas tiši nego ikada tako da lako zamijetimo one koji nisu. A njih je pak više nego ikada. Prije su glasni ispusi iz kojih ponekad odjekuju prave „ekplozije“ bili rezervirani samo za najskuplje sportske automobile. Danas takve ispušne sustave imaju i mali, relativno jeftiniji novi sportski automobili. Pa kako su ti evidentno preglasni sustavi legalni?

Jednostavno, mjerenja se vrše kada je automobil u svojem normalnom načinu rada, a ispuh postaje glasniji i agresivniji tek u sportskom načinu rada pritiskom tipke kada se otvaraju klapne i ispuh postaje „protočniji“. Također, elektronika upravljanja motorom namjerno izaziva male, ali jako glasne eksplozije prilikom otpuštanja gasa da bi zvuk bio spektakularniji. Sve to ne događa se kada je ispuh u normalnom načinu rada i kada je osjetno tiši i civiliziraniji. Upravo zbog toga što je sve više takvih automobila neke su države odlučile sankcionirati vozače preglasnih automobila kaznama.

Što je s motociklima?

Poseban dio priče su motocikli. Mnogi od njih imaju prerađene ispuhe iz kojih „grme“ i glasnije od najglasnijih automobila. No policija, poznato je, teško može stati na kraj takvim vozačima koji se nerijetko voze i bez tablica, uvjereni u to da će u svakom trenutku pobjeći i policajcima na motoru.

No također, neki vrlo glasni ispusi motocikla su potpuno legalni. Vrijednosti koje smo ranije naveli odnose se na nove motocikle i automobile, prije prodaje. Nakon kupnje vlasnik može na svoj motocikl ili auto ugraditi drugi, glasniji ispušni sustav za kojeg vrijede druge homologirane vrijednosti.  Ako ne postoje podaci o dopuštenoj razini buke u stacionarnim uvjetima koju propisuje proizvođač, najviša dopuštena razina buke, prema Pravilniku o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama, može biti čak do 105 dB!

kolika je dozvoljena buka vozila - motocikli

Najviša dopuštena razina buke, prema Pravilniku o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama, može biti čak do 105 dB!

 

Tehnički pregled vozila – Statistika za 2021.