Mnogi vozači „boje se“ modernih automobila jer su previše tehnički komplicirani i jer i najmanje kvarove na njima može ukloniti samo kvalificirani specijalizirani mehaničar. Istina, automobili su postali mnogo kompliciraniji te se kvarovi više ne mogu popravljati „u garaži kod lokalnog majstora“, a na mnogim autima teško je i najjednostavnije radnje poput zamjene žaruljica uraditi sam.

No strah od kvarova kod „naprednih novih automobila“ prilično je neutemeljen. Naime, novi automobili mnogo su izdržljiviji i manje se kvare nego primjerice oni prije 20, 30 godina. Također, kvarovi najčešće nisu uopće komplicirani. Pogled na popisa kvarova zbog kojih automobili najčešće “ostanu na cesti“ odnosno nisu u voznom stanju otkriva da većinu popisa čine najjednostavniji kvarovi i problemi koje je vrlo lako popraviti i riješiti. Također, većinu njih moguće je i spriječiti redovitim održavanjem i pažljivijom uporabom auta. Ovo je popis osam najčešćih razloga zbog kojih vas automobil može „ostaviti na cesti“.

Najčešći kvarovi automobila

Ispražnjen ili neispravan akumulator

Problemi s akumulatorom su tijekom time najčešći razlog za kvar nakon kojeg auto više nije u voznom stanju. Ovdje razlikujemo dvije najčešće vrste problema, ispravan ali ispražnjen akumulator, te neispravan star akumulator.

Prevencija i rješenje:

Ako je akumulator u autu prva ugradnja trebalo bi ga provjeriti najkasnije nakon pet godina, radi li se o već zamijenjenom akumulatoru provjera bi se trebala obaviti nakon tri godine. Provjera se vrši u brzim autoservisima i kod autoelektričara jednostavnim testnim uređajem i najčešće je besplatna. Također, budite oprezni i ne ostavljajte svjetla, rasvjetu u autu ili audio sustav upaljen kada izlazite iz vozila. Većina novih automobila će ionako sami ugasiti ta trošila nakon nekog vremena, no problem ostaje kod starijih auta.

Izgubljeni ključevi

Iako nema nikakve veze s kvarom gubitak ključeva bez da se posjeduje rezervni ključ je jedan od deset glavnih razloga zbog kojih auto više nije u voznom stanju.

Prevencija i rješenje:

Budite oprezni s automobilskim ključevima. Ako se radi o novijim handsfree sustavima nije potrebno ključ uopće vaditi iz džepa. Najvažnije je kod kuće ili na drugom sigurnom mjestu čuvati rezervni ključ. Jednom kad izgubite ključ valja odmah napraviti ili od proizvođača naručiti novi rezervni ključ jer gubitak oba ključa može donijeti mnogo veće troškove.

Oštećenja gume

probušena guma

probušena guma

Probušena ili puknuta guma jedan je od najčešćih razloga da vas auto „ostavi na cesti“. Svatko od nas je barem jednom vidio kako netko stoji kraj ceste s probušenom gumom.

Prevencija i rješenje:

Stariji auti svi imaju rezervne gume, no kod novih je to sve rjeđi slučaj te je kod većine gumu potrebno naručiti u dodatnoj opremi. Mnogo češća opcija je takozvani set za krpanje guma od kojeg uglavnom ima malo koristi jer većinu oštećenja na gumi ne može se zakrpati. Zato je uvijek bolje imati rezervnu gumu u autu. Naravno, važno je i znati kako se ona mijenja, to je radnja koju biste barem jednom morali probati radi vježbe, kako ne bi zapelo kad bude zaista potrebna. Za one koji imaju set za krpanje gume najčešće je najbolje rješenje ipak – ORYX Asistencija.

Kvarovi alternatora

Kvar alternatora je jedan od najčešćih mehaničkih kvarova zbog kojih auto može „ostati na cesti“. Pokvaren alternator neće proizvoditi potrebnu struju i puniti akumulator, a nakon što se on isprazni auto će potpuno ostati bez struje i stati.

Prevencija i rješenje:

Za alternator je najvažnije redovito održavanje i provjera auta. Jedan od najboljih znakova da je alternator neispravan i da bi uskoro mogao potpuno otkazati je treperenje, odnosno smanjenje intenziteta glavnih svjetala kad auto radi „u leru“ bez gasa. No to vrijedi samo za modele s halogenim svjetlima. Na autima s ksenonskim i LED svjetlima taj simptom nemoguće je primijetiti. Iako je kvar alternatora vrlo teško ili nemoguće predvidjeti popravak je vrlo jednostavan i ne previše skup.

Kvar startera

Starter motora ili popularni „anlaser“ još je jedna komponenta auta koja se „rado kvari“. Ako automobil na okretanje ključa ili pritisak tipke start ne reagira a akumulator je ispravan i pun vjerojatno se radi o kvaru startera.

Prevencija i rješenje:

Starteri su vrlo robusni i izdržljivi no uglavnom će se pokvariti prije samog motora automobila. Nekih naznaka da će se kvar dogoditi u principu nema i ovdje je najvažnije kvalitetno i redovito održavanje automobila.

Problemi s gorivom

najčešći kvarovi

Nekada su krive bile i benzinske postaje koje su prodavale gorivo sumnjive kvalitete no danas su uzrok ovog problema uglavnom sami vozači koji u svoj spremnik ulijevaju krivo gorivo.

Prevencija i rješenje:

Uliti krivo gorivo u auto izgleda kao nešto teško ili gotovo nemoguće izvedivo sve do trenutka dok zbog nepažnje i sami pogriješite. Zato prilikom točenja goriva valja provjeriti, provjeriti i još jednom provjeriti je li crijevo koje ste uzeli u ruku ono pravo. Može se dogoditi da drugi korisnici slučajno ili pak namjerno „iz šale“ crijevo za dizel spreme u utor za benzin ili obratno pa treba uvijek dobro pogledati i na sam „pištolj“ i oznaku na njemu. Također u nekim državama su razne vrste goriva označene drugim bojama pa u inozemstvu može još lakše doći do zabune. Ako ste u nedoumici i ako auto nije vaš pogledajte što piše na unutrašnjosti poklopca spremnika. Tu je uvijek označena vrsta goriva koje smije u vozilo. Također teško ćete deblji „pištolj“ za dizel ugurati u spremnik benzinca, no tanji benzinski uvijek bez problema ulazi u otvor dizelaša. U slučaju da je došlo do greške, ne pokrećite vozilo i odmah nazovite ORYX Asistenciju radi pražnjenja spremnika.

Svjećice

Ovaj jednostavni dio benzinskih motora jedan je od češćih razloga prestanka njegovog rada.

Prevencija i rješenje:

Problema ne bi trebalo biti ako redovito održavate auto i mijenjate svjećice. One se mijenjaju prije nego što otkažu, nakon određene kilometraže ili zbog istrošenosti. Također često problem nije u samim svjećicama već u kablovima koji ih spajaju s razvodnom kapom koji se s vremenom istroše.

Pregrijavanje motora

kvar automobila

Automobil kojima se „pari“ ispod poklopca motora nekada su bili vrlo česta pojava, no danas do pregrijavanja motora dolazi rjeđe. Važno je, dođe li do pregrijavanja, što se lako može iščitati na pokazivaču temperature ili po kontrolnoj lampici, valja odmah zaustaviti vozilo.

Prevencija i rješenje:

Najčešće su razlozi pregrijavanja nedostatak tekućine u sustavu ili neispravni ventilator. Do nedostataka tekućine može doći zbog toga što dugo niste kontrolirali razinu niti održavali automobil, ali i zbog curenja tekućine iz sustava zbog rupe u hladnjaku ili napuknutih crijeva. Kvar ventilatora najveći će problem biti u gradskim gužvama gdje je njegov rad neophodan za rashladni sustav. Oba ova problema u većini slučajeva mogu se spriječiti redovitim i kvalitetnim održavanjem i kontrolom automobila. Razlog za pregrijavanje može biti i neispravni termostat no taj problem je mnogo rjeđi.

Kako bi znali prepoznati što se događa vašem automobilu, potrebno je poznavati 10 svjetlosnih simbola koji se najčešće javljaju na instrument ploči