Sigurnost automobila raste iz godine u godinu. To je jasno i laicima, ali tek detaljan pogled na crne statistike precizno pokazuje koliko su auti s godinama zapravo postali sigurniji.

Primjerice u Njemačkoj, koja je jedna od svjetskih predvodnica uvođenja sigurnosnih tehnologija broj poginulih na cestama se od 1970. do danas smanjio s gotovo 20 tisuća na svega 3214 ljudi prošle godine. U tom istom razdoblju broj automobila se učetverostručio što znači da je smrtnost po registriranom automobilu pala za gotovo 95%.

Slični primjeri i podjednak pad mrtvih u prometu dolaze nam i iz drugih europskih država koje podjednako dobro rade na sigurnosti automobila i prometa i imaju iste propise o sigurnosnim standardima novih automobila.

Koliko je sigurnost automobila važna pokazuje i primjer iz SAD-a gdje su sigurnosni standardi i kvaliteta novih auta u pogledu ovjesa, kočnica i drugih komponenti mnogo niži nego u Europi. U SAD-u se primjerice broj mrtvih s rekordnih 54.589 iz 1972. smanjio na 37.461 poginulu osobu prošle godine. Zanemariv je to pad kada ga usporedimo s onim u Europi, a rezultati u SAD-u još su tragičniji kada uzmemo u obzir njihove savršene prometnice, stroge zakone i vrlo niska ograničenja maksimalnih brzina koja samo na rijetkim dionicama autocesta prelaze 113 km/h. Ovaj primjer najbolje pokazuje da je, bez obzira na zakone, propise, ceste i vozačku kulturu najvažniji faktor ipak sigurnost samih automobila.

Kao i danas Hrvatska je i nekada kaskala u pogledu sigurnosti voznog parka. I dok je većina razvijenog svijeta svoj najcrniji dio povijesti u pogledu poginulih na cestama proživljavala ranih 70-ih, u Hrvatskoj je vrhunac od 1605 poginulih dosegnut 1979. i tek od tada se stanje na cestama počelo poboljšavati. Prošle godine je taj broj pao na 304 osobe u čemu je i sigurnost automobila odigrala veliku ulogu. Istina, vozimo u prosjeku 14 godina stare aute, ali i oni su mnogo sigurniji nego što su bili automobili koje smo vozili prije 10, 15 godina, gotovo svi imaju zračne jastuke i ABS, većina i ESP što je već velik plus sigurnosti.

Sigurnost automobila

No moderni automobili otišli su još mnogo dalje od ABS-a, ESP-a i zračnih jastuka, toliko daleko da neki proizvođači već najavljuju kako u njihovim novim autima od 2025. baš nitko neće poginuti. Sigurnosno najnapredniji auti jednostavno vam ne dozvole napraviti glupost. Gotovo svi novi auti već danas serijski ili uz nadoplatu nude sustav automatskog kočenja koju u gradskim uvjetima i pri gradskim brzinama u potpunosti može spriječiti tešku nezgodu, primjerice nalet na pješaka, a planira se da taj sustav uskoro postane obavezan kod svih novih auta. To je samo jedan od sustava koji već spašava i u budućnosti će nastaviti spašavati živote. Popis sustava za pomoć u vožnji i sigurnosnih sustava koji se ugrađuju u moderne automobile je vrlo dugačak. Prosječni novi auto srednje klase u Europi tako danas može upozoravati na sve vrste opasnosti prilikom vožnje unatrag, držati svoju voznu traku, upozoravati na aute u mrtvom kutu, prepoznavati znakove i još mnogo toga. Osim toga nekadašnji ESP je evoluirao do te mjere da automobili reagiraju na bočni vjetar i ispravljaju putanju pa čak i stabiliziraju prikolicu koju vučete. Također kada “shvate” da će se nezgoda ipak dogoditi poduzimaju čitavi niz radnji da bi njene posljedice bile što manje.

Svi auti postaju sve sigurniji, no kako znati koji su bolji od drugih? Vrlo jednostavno jedini relevantni izvor informacija o sigurnosti novih auta u Europi je institucija Euro NCAP koja već desetljećima provodi testove sigurnosti. Oni se već odavno ne odnose samo na crash testove i sigurnost prilikom sudara već uključuju mogućnost vozila da spriječi sam sudar, ali i umanji posljedice naleta na pješaka. I valja zapamtiti, što je auto noviji, time je sigurniji. Nerijetko je potpuno novi mali gradski auto nekoliko puta sigurnija opcija od 10, 15 godina stare luksuzne limuzine.