Današnji novi auti su nemjerljivo sigurniji od onih prije desetak godina, a glavni razlog tome nisu samo poboljšani rezultati crash testova, napredniji zračni jastuci ili čvršći čelik, već tehnologije koje sprječavaju da do sudara uopće dođe. Najvažnija takva tehnologija je sustav automatskog kočenja u slučaju nužde koji se danas ugrađuje u većinu novih automobila, a od 2022. će u Europskoj uniji postati obavezan za sve nove modele automobila. No kako ovaj sustav funkcionira i zašto je tako važan pri sprečavanju prometnih nezgoda?

Sustav automatskog kočenja u nuždi je sustav koji koristi radar i (ili) druge senzore kako bi upozorio vozača na mogući sudar, pomogao mu pri kočenju kreiranjem maksimalnog pritiska ili u krajnjoj nuždi potpuno samostalno zakočio automobil.

Postoje različite kategorije ovog sustava. Osnovne verzije funkcioniraju samo pri niskim brzinama, a proizvođači ih često nazivaju Emergency City Braking. Ovdje je riječ o jeftinijoj vrsti sustava koji uglavnom ne koristi radar te pomoću drugih senzora može primijetiti prepreku na nekoliko metara ili ispred automobila. Zbog toga ovakav sustav koči samo pri niskim brzinama, najčešće maksimalno do 50 km/h. Zbog svega toga ovakav sustav više služi za sprečavanje manjih materijalnih šteta i tipičnih gradskih sudara nego za spašavanje života. Tu ulogu ima sustav koji funkcionira na velikim brzinama, nerijetko i do 200 km/h. Ovakav sustav pomoću radara prati do 200 metara ispred automobila kako bi on mogao pravodobno zakočiti. I dok neki, jeftiniji automobili uglavnom koriste samo gradsku verziju sustava, oni skuplji mogu kombinirati obje verzije i promet pratiti nizom radara, kamera i senzora kako bi sustav funkcionirao što bolje.

Obavezna tehnologija na novim autima od 2020. godine

U praksi, ovi sustavi funkcioniraju vrlo jednostavno. “Primijeti” li auto da je sudar moguć, prvo će upozoriti vozača glasnim zvučnim i jasnim vizualnim upozorenjem. Krene li vozač na vrijeme kočiti, to će kočenje biti efikasnije jer sustav će sam intenzitet kočenja namjestiti na najjače. Ne reagira li vozač na vrijeme, sustav će sam zakočiti automobil. No to ne znači da će sudar nužno biti izbjegnut. Zbog raznih vanjskih faktora ili prekratkog vremena za reakciju, automobil se možda neće zaustaviti prije udarca u drugi automobil, prepreku ili pješaka, ali će svakako usporiti te će posljedice sudara biti mnogo manje.

Tehnološka rješenja koja već mijenjaju vožnju automobila

U činjenicu da sustavi automatskog kočenja još uvijek nisu savršeni mogu se često uvjeriti i sami vozači. Naime, lažna vizualna i zvučna upozorenja su vrlo česta, a ponekad čak dolazi i do kočenja kada to uopće nije potrebno. Neke sustave će tako lako zbuniti rampe na parkiralištima, a ponekad i agresivna vožnja, primjerice naglo približavanje drugom automobilu prilikom preticanja. Ipak, u većini slučajeva sustav radi ispravno i mnogo poboljšava sigurnost na cestama. Prema raznim istraživanjima ovakav sustav smanjit će štetu nastalu pri sudaru u 50 do 80 posto slučajeva, a potpuno spriječiti sudar u 30 do 50 posto slučajeva.