Brzinomjeri u automobilima ne pokazuju stvarnu brzinu, što ste vjerojatno primijetili prolazeći pored mjerača brzine postavljenih uz cestu. U nastavku pročitajte zašto.

Brzinomjeri pokazuju veću brzinu od stvarne

zasto brzinomjeri pokazuju manju brzinu

Mjerači brzine uz ceste uvijek pokazuju nekoliko kilometara na sat manje nego što vama pokazuje brzinomjer na kontrolnoj ploči. Jedan od razloga za to je što se brzina vozila mjeri brzinom okretaja kotača, a mjeri se svakih 50 milisekundi kako bi prikazana brzina uvijek bila aktualna. No kako su gume različitih dimenzija i troše se, njihov dijametar nije uvijek isti pa ni izmjerena brzina. Odstupanja su moguća i kod preslabo ili previše napumpanih guma.

Zbog toga proizvođači programiraju margine pogreške, koje uvijek moraju biti takve da brzinomjer pokazuje višu vrijednost od stvarne. Primjerice, ako vozite 70 km/h, brzinomjer pokazuje 77, nikada 63 km/h. Time se proizvođači automobila štite od potencijalnih tužbi nakon nesreća.

Propisi koji reguliraju prikazivanje brzine

Postoji i propis koji regulira koliko više smiju pokazivati brzinomjeri. UN – gospodarska komisija za Europu (UNECE) propisala je da brzinomjeri na testiranjima automobila maksimalno pokazuju 10% + 4 km/h veću brzinu od stvarne. To znači da za automobil koji vozi 80 km/h može pokazivati maksimalno 92 km/h. To se smatra ispravnim iako je razlika vrlo velika. Nakon što je vozilo certificirano, u realnim cestovnim uvjetima primjenjuje se novo pravilo – 10% + 6 km/h za automobile, autobuse, kamione i druga gospodarska vozila te 10% + 8 km/h za motocikle i vozila na tri kotača koja su brža od 50 km/h.

To je korisno i vozačima koji se nikada neće naći u prekršaju prate li svoj brzinomjer, čak i ako voze nekoliko km/h preko ograničenja. Naime, u realnosti su i dalje ispod ograničenja. Većina brzinomjera pokazuje od oko 4 km/h do oko 10 km/h veću brzinu od stvarne, a koliko točno ovisi o odluci proizvođača jer aktualna tehnologija mjerenja brzine ne može biti potpuno točna.