Zračni jastuci već su neko vrijeme u svim automobilima i više nisu dodatna oprema već su danas ključni element pasivne sigurnosti automobila koji pomaže u smanjenju negativnih posljedica prometnih nesreća.

No, koliko god oni nadopunjavaju sigurnost vozača i suvozača, uz vezane pojaseve, sa sobom nose i neke opasnosti.

zračni jastuci

zračni jastuci

 

Prvo, kod kupnje rabljenih automobila treba biti na oprezu jer jednom aktivirani zračni jastuci se moraju zamijeniti. Što nije jeftino pa vam se može dogoditi da mislite da su u automobilu, a zapravo ih nema. Ako nakon aktivacije nisu zamijenjeni kompletan sustav za aktiviranje, oplata u volanu i sklop zračnog jastuka, na kontrolnoj ploči će svijetlili lampica. No, vlasnici nerijetko samo trajno ugase lampicu, vrate stari zračni jastuk i samo stave novi plastični pokrov. Prema nekim istraživanjima, čak svaki treći rabljeni automobil ima neispravne zračne jastuke ili ih uopće nema. Kod kupnje rabljenih automobila preko neprovjerenih prodavača riskirate i da su izvadili ispravni zračni jastuk kako bi ga dalje prodali. Stoga je najsigurnija opcija kupiti rabljeni auto preko sigurnih auto-kuća te provjeriti stanje zračnih jastuka u ovlaštenom auto servisu ili kod auto elektroničara na dijagnostičkom uređaju. Može se provjeriti i je li vozilo bilo u sudaru, što je također važno za vašu sigurnost.

Također, sustav zračnih jastuka treba provjeriti nakon 10 do 15 godina bez obzira što nikad nisu bili aktivirani, kako bi se utvrdilo jesu li instalacije ispravne.


Senzorski sustav je tako podešen da reagira na sudar do određene brzine, odnosno određene deformacije karoserije automobila. Zračni jastuci napuhuju se kemijskom reakcijom (eksplozijom) kojom se oslobađa dušik. To se dogodi u samo 20 do 30 milisekundi što je razlog mogućih ogrebotina, masnica ili opeklina na rukama i licu. Napuhan zračni jastuk zauzima između 25 i 35 cm pa vozač mora paziti da ne sjedi preblizu. Volan treba držati pravilno (u poziciji “10 do 2” ili “3 i 15”), a ne križati ruke ili držati volan na vrhu zbog mogućih prijeloma prilikom izletavanja jastuka.

zračni jastuci

zračni jastuk

 

Za suvozača je također vrlo bitno da ne sjedi preblizu, a ako je riječ o trudnici, sjedalo treba što više pomaknuti unatrag. Najsigurnija je opcija ipak da sjedi na stražnjem sjedalu. Isto vrijedi i za dječje autosjedalice te malu djecu.

Sustav upravljanja zračnim jastucima svakim danom se sve više usavršava, tako da postaju sve efikasniji, ali i sigurniji od nepotrebnog aktiviranja. Važno je naglasiti da su zračni jastuci učinkoviti i minimalno rizični isključivo uz ispravno vezivanje sigurnosnih pojaseva.

Autoindustrija je otišla i korak dalje razmišljajući o uvođenju vanjskih zračnih jastuka. Osim što bi štitili pješake, smanjili bi i smrtnost u nesrećama, posebice oni bočni. Naime, bočni sudari pokazali su se kao najopasniji i s najviše smrtnih ishoda.