Vožnja automobilom, osobito ako je riječ o nekoliko sati vožnje, može biti prava muka za tijelo.

Najugroženiji dio tijela u tom položaju svakako je kralježnica, koja trpi velika opterećenja. Zašto nastaju bolovi, kakve veze psihološka napetost ima s vožnjom te kako si pomoći, objašnjava doc. dr. sc. Stanislav Peharec, somatoped i priznati stručnjak za biomehaniku uzroka bolne kralježnice. Pohvaliti se može i izradom sjedala prema individualnim karakteristikama za pilote Michaela Schumachera i Rubensa Barrichella.

Sjedenje u automobilu, osobito ako je to više sati, više od 2 sata, predstavlja značajno statičko opterećenje za kralježnicu. Vertikalni položaj kralježnice održava uspravno tijelo, pri čemu vertikalno opterećuje strukture kralježnice od kojih su najvažniji intervertebralni diskovi. To su funkcionalni iznimno važni i na mehanička opterećenja osjetljivi želatinozni “jastučići” između kralježaka. Njihovu strukturu uglavnom čini voda. Pri vertikalnom opterećenju dolazi do povećanog pritiska na diskove između kralježaka, zglobove i povećane i produžene aktivnost mišiće koji održavaju položaj kralježnice što, ako duže traje, može izazivati upalne promjene ili oštećenja istih tkiva. Specifičnost položaja tijekom vožnje automobila je i odmaknuti položaj ruku na upravljaču, što pojačano opterećuje mišiće ramenog pojasa. Uspravan i gotovo mirni položaj glave zahtijeva pojačano opterećenje vratnih mišića i cervikalnog segmenta kralježnice – objašnjava dr. Stanislav Peharec. Probleme ne uzrokuje samo sjedeći položaj u automobilu; pojačanoj napetosti mišića pridonosi i psihološka “napetost”, ističe doktor Peharec, zbog potrebne pažnje, što dodatno pridonosi povećanoj aktivnosti mišića.

2 i više sati vožnje predstavlja veliko opterećenje za kralježnicu

Takva i minimalno povećana aktivnost mišića može uzrokovati upale i boli u mišićima koji održavaju položaj kralježnice i glave – napominje Stanislav Peharec. Sjedeći položaj izaziva zdravstvene probleme koji nisu zanemarivi. – Sjedeći položaj, posebice ako duže traje, može izazvati upalne i bolne promjene različitih struktura zdjelice, lumbalne kralježnice, ramena i vrata. Bolovi se mogu prije svega javiti u mišićima i ligamentima. Ako su opterećenja povećana, mogu se oštetiti intervertebralni diskovi – kaže doktor Peharec. Iako vožnja nije uvijek ugodna, nekoliko zaustavljanja te kraći odmori, kao i pravilan i udoban položaj tijela mogu je olakšati i učiniti maksimalno udobnom.

Savjeti za vozače koji puno vremena provode u automobilu

  1. Vožnja automobilom uzrokuje povećano opterećenje zdjelice, kralježnice i ramena pa je potrebno redovito prekidati vožnju nakon 1,5 sati, savjetuje dr. Peharec.
  2. Preporučuju se kraći ali učestaliji odmori prilikom kojih treba iskoristiti priliku i za razgibavanje zdjelice, kukova, kralježnice i ramena.
  3. Odmor se isto tako odnosi na psihološko rasterećenje. Psihološka napetost, potrebna zbog održavanje pažnje, odgovorna je i za povećanje napetosti mišića, posebice ramena i vrata i može biti odgovorna za pojavu upale i boli istih mišića.
  4. Položaj tijela mora biti, koliko je to moguće udoban. Udobnost ovisna je od same konstrukcije vozila i sjedišta. Udobnost i učestalije promjene položaja tijela tijekom vožnje omogućavaju smanjeno opterećenje mišića, ligamenta, zglobova i diskova.
  5. Ako osjetimo učestaliju potrebu za promjenom položaja, “ukočenost” zglobova ili nemogućnost nalaženja odgovarajućeg položaja jasan je znak zamora i potrebe da se zaustavimo i odmorimo.
  6. Potrebno je koristiti mogućnosti namještanja sjedišta prema anatomiji tijela.

Nakon sjedala namjestite i ogledala

Oni sretnici koji voze moderne i nove automobile trebali bi iskoristiti sve njegove mogućnosti za što udobniju i praktičniju vožnju. Neki dijelovi automobila, uz dobro podešeno sjedalo i naslon, isto tako mogu pridonijeti pravilnom i zdravom držanju. Primjerice, ako sjedalo ima naslon za ruke, svakako ga koristite. Namjestite naslon za ruke da lagano podupire laktove, ali ne previše, kako se ne bi podizala ramena, što pak uzrokuje naprezanja vrata. Ogledala namjestite tek kad namjestite sjedalo. Moraju biti u takvoj poziciji da lagano gledate u njih a da previše ne pomičete glavu.

Mali trikovi koji pridonose udobnoj vožnji, pravilnom držanju kralježnice i tijela

Ako ste jedna od onih osoba kojoj je vožnja mrska i često izaziva bolove u leđima, donosimo nekoliko malih trikova koji mogu pomoći. Sjednite što dublje u sjedalo gdje se baza i naslon spajaju. To će vam pomoći da sjedite uspravno i održite prirodnu zakrivljenost kralježnice te minimalizirate stres ligamenata kralježnice. Baza sjedala ne bi trebala dodirivati stražnju stranu koljena, a zaslon bi trebao biti viši od leđa kako bi pružao potporu i omogućavao da pritisnete pedale a da ne mijenjate položaj kralježnice. Naslon mora biti podešen da vam položaj bude udoban i prirodan. Naslon za glavu isto tako je važan dio sjedala, a pomaže kod smanjenja ozljeda tijekom nesreće te da se omogući bolje držanje. Pažnju obratite i na razmak između sjedala i pedala tako da kad stisnete papučice ne naprežete previše noge ili ne savijate tijelo na bilo koji način. Koljena bi trebala biti savijena na 45 stupnjeva kako biste lako mogli operirati sa svim papučicama. Ruke bi trebale biti opuštene tijekom vožnje što je moguće više. Ako je upravljač u automobilu podesiv, stavite ga u srednju prema nižoj poziciji, što će pomoći smanjiti stres u ramenima. Ono oko čega se stručnjaci teško mogu dogovoriti položaj je ruku na volanu, a dok jedni savjetuju da ruke moraju biti postavljene kao kazaljke na satu kada pokazuju deset minuta iza deset sati, drugi kažu da lijeva ruka mora biti podešena kao kazaljka na devet sati, a desna kao kazaljka na tri sata. Moderni automobili danas nude mnoge opcije električnih podešavanja sjedala i preporuka stručnjaka je da svakih 30 minuta mijenjate poziciju kako bi se smanjili bolovi u leđima. No, mnogima je teško to napraviti tijekom vožnje bez obzira na to što je riječ tek o pritisku gumba. Zato je pametnije stati i podesiti sjedalo. No, kako savjetuju stručnjaci, najbolje ćete se odmoriti od duge vožnje ako se malo prošetate, razgibate…

Odgovori