Električni automobili bez sumnje su vozila budućnosti koja će i brže nego što se nadamo u povijest poslati klasične benzince i dizelaše.

Ako ne zbog ekonomičnih i ekoloških razloga, onda prije svega zbog anti naftnog raspoloženja koje vlada u većini Europe, ali i u sve većem dijelu SAD-a i Azije. Tako su mnogi veliki gradovi već najavili kako će vrlo skoro zabraniti vožnju dizelskim automobilima. Isto tako neke države, poput Francuske, Španjolske i Kalifornije u SAD-u najavljuju potpunu zabranu prodaje automobila s benzinskim i dizelskim motorima za dvadesetak godina. Dakle, klasičnim automobilima “ne piše se dobro” u ne tako dalekoj budućnosti.

No kakva je situacija s električnim automobilima danas? Niti približno onako dobra kakav se dojam dobiva iz medija koji su pretrpani vijestima o uspjesima električnih modela diljem svijeta. Trenutno električni automobili i plug-in hibridi drže neznatnih 0,86% svjetskog tržišta novih automobila. I uz trenutne stope rasta prodaje od 20 do 30 posto godišnje ne bi uhvatili klasične automobile niti za stotinu godina. No osim onoga što smo naveli u uvodu, mnogo toga njima govori u prilog. Tehnologija se razvija rapidnom brzinom, brzih punionica je sve više (u Hrvatskoj ih već ima više od 200), a i dosezi automobila su sve više prihvatljiviji. Primjerice obnovljeni Renault Zoe ZE 40 ima bateriju dvostrukog kapaciteta nego što je to bilo do sada. U četiri godine tehnologija je toliko napredovala da su u isti prostor smjestili dvostruko bolju bateriju koja na kraju teži samo nekoliko kilograma više i stoji desetak posto više nego do sada. S njom auto ima realni doseg od sasvim pristojnih 300 kilometara. Ako tehnologija nastavi napredovati istom brzinom za par godina možemo očekivati isti doseg kao i kod benzinaca.

No uz sve ovo ostaje pitanje cijene. Električni auti vrlo su skupi, nerijetko i dvostruko skuplji od usporedivih modela s konvencionalnim motorom i zato ćemo mi testom pokušati otkriti isplate li se električni automobili uopće kada su u pitanju financije. Usporedit ćemo modele iz dvije najprodavanije klase. Novom Renaultu Zoeu suprotstavili smo gotovo jednako veliki Clio s podjednako snažnim i maksimalno štedljivim dizelskim motorom, a kako bi usporedba bila što više fer odabrali smo Clio s automatskim mjenjačem, jer realno, i kod električnih auta nije potrebno mijenjati brzine. Clio sa svom tom opremom stoji nemalih 140.900 kuna, no to je ništa u odnosu na električni Zoe s cijenom od čak 249.900 kuna. Može li se razlika u cijeni od gotovo 110 tisuća kuna, što je cijena još jednog itekako dobrog Clia ikako kompenzirati troškovima goriva? Testirani Zoe u prosjeku nam je trošio 12 kWh struje na 100 kilometara što ugrubo po cijenama struje iznosi oko 12 kuna u dnevnoj ili oko šest kuna u noćnoj tarifi. No to je samo punite li kod kuće.

Odlučite li se na neku brzu javnu punionicu kakvih ima diljem Hrvatske punjenje je do daljnjega u čitavoj Hrvatskoj u potpunosti besplatno pa vas 100 kilometara u pogledu goriva stoji doslovno nula kuna. S druge strane dizelski Clio u prosjeku nam je trošio 5,1 l/100 kilometara što je trošak na gorivo od 45 kuna na 100 kilometara. S električnim Zoeom tako na gorivo trošite 450 kuna manje svakih 1000 kilometara, 4500 manje svakih 10.000 kilometara što znači da ćete nakon 100.000 kilometara uštedjeti respektabilnih 45.000 kuna. No visoka razlika u cijeni između Zoea i Clia isplatit će vam se tek nakon 242.000 kilometara. Radite li uobičajenih prosječnih 15.000 kilometara godišnje trebat će više od 16 godina da se Zoe isplati i to pod uvjetom da je punjenje besplatno, što svakako neće još dugo biti. Uz realnu cijenu struje stvarnost je još neugodnija za električni auto. Isplatit će se tek za 280.000 do 330.000 kilometara ili u prijevodu do 22 godine realnog korištenja. Auto se realno financijski isplati tek ako zapravo vozite mnogo što je zapravo u čistoj suprotnosti imidža električnog auta kao vozila za grad ali i nerealno za očekivati uz još uvijek malen doseg koji imaju aktualni auti.

Osim Zoea provjerili smo kako računica izgleda kod Volkswagen Golfa. Električni e-Golf sa 136 KS na 100 kilometara troši 15,2 kWh struje ili 0-15 kuna na 100 kilometara. Usporedivi dizelski Golf sa 150 KS i automatikom trošio nam je 5,7 l/100 km. I dok električni Golf stoji 299.000 kuna usporedivi dizel je 204.300, što je gotovo 95.000 kuna više. I ovaj automobil teško se isplati. Uz potpuno besplatnu struju Golf se isplati tek nakon 190.000 kilometara, a uz punu cijenu struje tek za 270.000 kilometara.

Dakle, električni automobili trenutno nisu ekonomski isplativi radite li prosječnu ili manju kilometražu, no ako živite primjerice 100 kilometara od radnog mjesta investicija će vam se itekako brzo isplatiti.

 

Odgovori