Većina ljudi u Hrvatskoj i dalje vozi automobile s ručnim mjenjačem pa je važno napomenuti neke klasične greške koje gotovo svi rade. Vožnja postaje prilično automatizirana radnja nakon nekog vremena, pa vozači često nisu svjesni stvari koje rade na dnevnoj bazi, a koje štete njihovom automobilu. To je uglavnom i razlog zašto neke dijelove moramo mijenjati puno ranije nego što je njihov predviđen vijek trajanja. Donosimo 5 najvećih grešaka koje većina nas radi ili smo radili s ručnim mjenjačem, a koje značajno povećavaju trošenje svih dijelova ručnog mjenjača.

1. Odmaranje ruke na mjenjaču

Ručica mjenjača nije naslon za ruku. Mnogi na semaforu baš tu zaborave ili odmaraju ruku, a ne znaju da pritisak gura vilicu mjenjača i može dovesti do preranog trošenja vilice. Lagani dodir prilikom vožnje nema značajan utjecaj, no težina ruke dok automobil stoji ili dok vozite ipak stvara opterećenje na mehaničke dijelove i zupčanike unutar prijenosa stupnjeva brzine. Ova napomena stoji u priručniku o korištenju vozila, no uglavnom nitko to ne pročita. A prednost držanja obje ruke na volanu je veća sigurnost.

2. Držanje mjenjača u brzini dok stojite na semaforu

Ova loša navika je štetna koliko i nepotrebna. Naravno, postoje prilike gdje je zaustavljanje samo na nekoliko sekundi i vozači odmah ubacuju u prvu, no to ne treba raditi na iole dužim zaustavljanjima. Maknite mjenjač iz brzine te nogu s kvačila kako se ne bi trošila opruga u kvačilu. Ona nije dizajnirana za tako dugi pritisak kao što je čekanje na semaforu, pa se brže troši i može puknuti. Ne treba puno vremena da se ubaci u prvu, a mnogo je zahvalnije za auto ako je u leru.

[VEZANO] Najčešći kvarovi automobila

3. Držanje kvačila i pritiskanje gasa

Ne koristite kvačilo umjesto kočnice na uzbrdici. Ljudi često ‘ljuljaju’ automobil nalazeći balans kvačila i gasa no to dovodi do bržeg trošenja mehaničkog dijela kvačila. Razlog leži u razlici u okretajima motora koji ovisi o pritisku gasa i kvačila koje prilikom spajanja nema istu brzinu okretaja kao motor. Postoje bolji i štedljiviji načini za stajanje na uzbrdici, poput podizanja ručne kočnice. Noviji automobili imaju automatski “parking sustav” koji se uključuje pritiskom kočnice i uključen je dok ne dodate gas.

[VEZANO] Kako prepoznati istrošene kočnice

4. Ubrzavanje u previsokom stupnju prijenosa

Ubrzanje u previsokom stupnju prijenosa također treba izbjegavati. Vozite li 50 km/h, i u petoj ste brzini, ne treba dodavati gas jer automobil u tom stupnju prijenosa nije spreman za ekstremna ubrzanja. Broj okretaja je premali, pa treba prebaciti u nižu brzinu kako biste pravovremeno ubrzali.

5. Zadržavanje noge na kvačilu kad je automobil u pokretu

Za ovo nema opravdanog razloga, jednostavno je riječ o navici i sporoj reakciji vozača. Odmaranje noge na kvačilu, umjesto sa strane, može biti štetno jer se i dalje stavlja pritisak na mehaničke dijelove mjenjačke kutije, odnosno mjenjača na motor.