Bolje spriječiti nego liječiti izreka je koja vrijedi uglavnom za sve, a pogotovo za kvarove na automobilima. Sve što možete poduzeti prije nego dođe do ozbiljnog kvara bit će višestruko jeftinije, brže kao i manje komplicirano od popravka ili zamjene dijelova. U nastavku donosimo pregled nekih od ranih simptoma koji mogu značiti da s vašim ljubimcem nešto ozbiljno nije u redu i koje nikako ne biste trebali ignorirati.

1. Mjenjač

Sve više automobila koristi automatski mjenjač, a osnovni problem s njima je da je popravak izuzetno skup. Rijetko ispadne manje od deset tisuća kuna, a ponekad se mora zamijeniti cijeli sklop što stoji desetke tisuća kuna, čak i više od 100.000 kn ako je riječ o ekstremno novim i snažnim vozilima. Stoga obratite pozornost na prve znakove da nešto nije u redu i redovno mijenjajte ulje na redovnim servisima.
Ako auto ne ide naprijed ili nazad nakon ubacivanja u D ili R, čuje se jak udarac, proklizava, pogrešno ili grubo mijenja brzine obavezno posjetite servis. Loš znak su i crvene mrlje ispod automobila te naravno mirisi paleži, vibracije, teško kretanje, jako zujanje, mijenja brzine na visokom ili preniskom broju obrtaja, nema kickdowna – prebacivanje u niži stupanj prijenosa kada se papučica gasa pritisne do kraja (npr. kod pretjecanja) itd.

Prepoznajte prve znakove problema s kvačilom

2. Alternator

Alternator je odgovoran za transformaciju mehaničke energije motora (preko remena) u električnu energiju (AC) za pogon svih sistema u vozilu. Kako je u modernim vozilima jako puno elektronskih elemenata, oni zahtijevaju i veću količinu električne energije. Cijena novog alternatora može biti prilično visoka, no potrebno ga je odmah zamijeniti kako bi se izbjegli daljnji kvarovi. No, i to se može prevenirati. Ne ignorirajte crvenu lampicu baterije jer ako je slaba ona je uglavnom i glavni uzrok kvara alternatora. Također, prepoznat ćete da alternator slabije radi ako neki električni elementi na automobilu rade polovično ili nikako (brisači, podizači prozora). Ponekad i čudna buka može biti znak za kretanje u servis ako olabavi remen ili otkažu ležajevi.

3. Ulje

Rani znakovi skupih kvarova na automobilu - ulje

Ulje u automobilu odgovorno je za ispravan rad brojnih dijelova, a njegova zamjena ne košta puno. S druge strane, ostanete li bez ulja, šteta se može zbrajati u tisućama kuna. Ne oslanjajte se isključivo na kilometražu, jer ulje ponekad treba promijeniti i prije ovisno o njegovoj kvaliteti, načinu vožnje i starosti automobila. Krajnji znak da trebate novo ulje, koji ne ostavlja prostora za odgode, je upaljena žaruljica ili povećana buka motora i čudni zvukovi koji dopiru spod haube. Da bi izbjegli probleme jednom mjesečno možete sami provjeriti u kakvom je stanju ulje pomoću mjerne šipke. On je tamno žute boje i blago prozirno. Ako je tamno znači da je vrijeme za zamjenu.

4. Svjećice

Rani znakovi skupih kvarova na automobilu - svjecice

One su odgovorne za paljenje smjese benzina i zraka u motoru. Primijetite li štucanje motora, nemiran rad u određenim uvjetima ili privremeni gubitak snage potražite pomoć kako ne bi došlo do oštećenja motora, što vas opet može stajati najmanje desetak tisuća kuna. Problem sa svjećicama može uzrokovati “misfire” (zatajenje, zakazivanje) što znači izostajanje eksplozije unutar motora i nepravilan rad jednog cilindra ili više njih. Iako može biti vrlo ozbiljno, nekada je rješenje vrlo jednostavno, a možda zahtijeva jednostavnu promjenu kao što je nova svjećica ili izbor kvalitetnog goriva.

5. Ovjes

Slabija upravljivost vozila, smanjeni komfor vožnje i neobični zvukovi poput pucketanja ili lupanja ukazuju na to da imate problema s ovjesom. Sustav ovjesa jedan je od najvažnijih i najkompleksnijih dijelova automobila jer je zadužen za njegove vozne osobine, udobnost i sigurnost vožnje, a s njim je blisko povezan i upravljački sustav. Svakako se javite stručnjaku i ako automobil vuče na jednu stranu, gume se pretjerano troše ili osjetite previše svaku rupu na cestu. Kako ima mnogo dijelova ovjesa reagirajte brzo na ove navedene znakove kako bi izbjegli dodatne probleme s amortizerima ili drugim dijelovima ovjesa.

6. Općeniti znakovi upozorenja

Ako osjetite miris ulja u automobilu to često može značiti da ulje curi. Osjetite li plin ili ispušne plinove, vozilo se možda pregrijava. Miris spaljene gume može značiti da je došlo do oštećenja remenja na motoru, a moguće je i da gumena cijev koja prenosi tekućine dodiruje nešto što ne bi trebala, vjerojatno vrući dio motora. Nekoliko prozirnih para uvijek će izlaziti iz ispušne cijevi automobila i to je normalno, ali ako se to promijeni u dim vrijeme je za provjeru motora. Možda imate neispravne dijelove motora ili dolazi do propuštanja ulja. Kod plavog dima riječ je o curenju ulja koje sagorijeva zajedno s gorivom, bijeli dim znači da se vodena para ili antifriz miješaju s gorivom pa posjetite servisera da ne bi došlo do većih problema. Ukoliko dim izlazi ispod poklopca motora najčešće je to znak da se motor pregrijao. Ako se motor teže i sporije pokreće, provjerite je li vam akumulator pri isteku roka trajanja.

Provjerite koji su neki od najskupljih kvarova na automobilu

Zaključak

U svakom slučaju, nemojte zanemarivati ove rane znakove potencijalno veoma ozbiljnih i skupih problema i odmah zakažite pregled vozila i servis. A ako do kvara dođe, nazovite ORYX Asistenciju na 0800 18 18 koja će vam pomoći u rekordno brzom roku. ORYX Asistencija popravit će vaše vozilo na licu mjesta, a u slučaju da popravak nije moguće izvršiti na licu mjesta, odvest ćemo vaše vozilo na popravak. Uz popravak vozila na licu mjesta i prijevoz vozila ako je vozilo oštećeno ili popravak nije moguće izvršiti na licu mjesta, na raspolaganju vam je i sve što vam u tom trenutku može zatrebati – zamjensko vozilo, alternativni prijevoz, baš kao i smještaj u hotelu za vas i vaše suputnike. Čak se ne trebate brinuti o čuvanju i nadzoru svojeg vozila, a uz to možemo organizirati i povrat vozila do vaše lokacije.

Postanite član ORYX Asistencije.