Tuning auta prije dvadesetak godina bio je iznimno popularan. S vremenom se broj ljudi koji „uljepšavaju“ ili „poboljšavaju“ svoje automobile kod raznih poznatijih i manje poznatih tunera jako smanjio. S jedne strane, proizvođači su počeli raditi atraktivnije i brže aute, a s druge vlasnici su shvatili da im tuning nerijetko može donijeti štete ili smanjiti kasniju prodajnu cijenu vozila. Kad auto izgleda „nabrijano“,  budući kupac će u 99 posto slučajeva misliti da je prethodni kupac s njime divljao i vjerojatno ga nekoliko puta razbio. Tuning auta nije za svakoga, no oni koji se i danas odlučuju na taj zahvat, trebali bi u obzir uzeti velike greške koje mogu pritom napraviti. Mi ćemo ovdje nabrojati 10 najčešćih grešaka kada je u pitanju vizualni tuning, ali i prepravke na kotačima, ovjesu i pogonskom sustavu.

Tuning auta – 10 najčešćih grešaka kod vizualnog tuninga

1. Spuštanje auta

Da, spušteni auto izgleda bolje i opakije, na idealnoj podlozi je možda i brži, no za to potpuno žrtvujete komfor. Auto će biti izuzetno neudoban, penjanje na rubnike ili prelazak preko „ležećih policajaca“ postat će muka, a ovjes neće imati skoro nikakav hod. Stoga će i gume strugati po blatobranu. Jedini način pametnog spuštanja auta je u kombinaciji sa zračnim ovjesom kada se visina auta može regulirati po potrebi.

2. Krute opruge

Tuning auta često uključuje i kruće opruge. Krute opruge na savršenoj podlozi, primjerice na trkaćoj stazi, imaju prednosti. Poboljšavaju prianjanje auta i smanjuju naginjanje u zavojima, između ostalog. No na javnim cestama, posebno onima u Hrvatskoj, krute opruge su loš izbor. Auto će biti neudoban i poskakivat će što znači i lošiju trakciju na podlozi. Na klasičnim cestama mekše opruge osiguravaju bolje prianjanje.

tuning auta - opruge

3. Preveliki kotači

Ugradnjom prevelikih kotača s vrlo niskoprofilnim gumama vjerojatno ćete upropastiti udobnost. Takvi kotači nisu baš za svaki auto i ovjes. Guma također filtrira neravnine i sastavni je dio onoga što jamči komfor u autu. Također, veće gume znače i veće naplatke a to znači da su naplatci u pravilu veće mase. Zbog toga će ubrzanja biti lošija, a potrošnja goriva veća. Veća masa na kotačima više će opterećivati i ovjes i pridonijeti njegovom bržem trošenju ili oštećenju.

Chip tuning automobila – sve što trebate znati

4. Preširoke gume

Dimenzije guma na automobilima su takve kakve jesu zbog toga što je to proizvođač odredio nakon mnogo testiranja. Nisu stavili uže gume zato da bi uštedjeli, već zato što je takva guma idealna za auto. Ne stavljajte šire gume od onih koje su predviđene. Povećate li snagu motora šire gume imaju opravdanje, no morate imati na umu da to znači i veću masu što pogoršava performanse i povećava potrošnju goriva. Također, šira guma je skuplja i brže se troši zbog veće razlike u brzini vrtnje vanjskog i unutrašnjeg ruba u zavojima.

5. Negativni nagib kotača

Kad je u pitanju tuning auta, često se koristi i negativni nagib kotača koji će u teoriji pružiti bolje prianjanje na cestu. No ako je on prevelik (npr. toliko velik da je vidljiv golim okom) smanjuje se površina kojom guma dodiruje površinu i gubi prianjanje. Osim toga, gume će se neravnomjernije trošiti.

tuning auta - nagib kotaca

6. Karoserijske promjene

Većina modernih auta savršeno je aerodinamički optimizirana nakon stotina sati testova u aerodinamičkim tunelima. Ne vjerujte tvrdnjama tunera da će ugradnjom njihovog dijela vaš auto imati bolje aerodinamičke karakteristike. Najčešće su ti razni spojleri, blatobrani i drugi dodaci samo vizualni ukrasi koji na kraju pogoršavaju aerodinamiku. U pogledu prianjanja donose malo ili ništa, ali zato kvare aerodinamiku što znači veću potrošnju goriva i veću, nerijetko iritirajuću buku vjetra. Nerijetko pogoršavaju aerodinamiku toliko da auto više nije tako stabilan pri većim brzinama kao što je bio.  Zato treba odabrati samo karoserijske dodatke renomiranih proizvođača koji su opsežno testirani. No ni to ne znači da će biti bolji od originala (štoviše najčešće nisu).

7. Nestručna modifikacija ECU-a (mapiranje radi povećanja snage)

Snaga se danas na modernim autima povećava reprogramiranjem ECU-a, glavnog kompjutera automobila. Ako tako nešto radi nestručni „tuner“, može napraviti veliku štetu i malo koristi. Snaga može biti veća no mnogi drugi detalji će biti lošiji nego kod originala. Auto može više dimiti što će dovesti do kvara sustava pročišćavanja ispušnih plinova, naprezanje motora bit će veće od predviđenog i može doći do velikog kvara. Također, auto će biti neugodniji za svakodnevnu vožnju. Čak iako su sve promjene napravljene stručno ostaje jedan problem – povećana potrošnja.

8. Krivi ispušni sustav

Kod automobila s turbopunjačem ispušni sustav ne može biti previše otvoren jer turbina osjetno smanjuje brzinu ispušnih plinova. No kod atmosferskog motora treba biti izuzetno oprezan. Previše otvoren ispuh može dovesti do većeg opterećenja ispušnih ventila i pada snage motora. U najgorem slučaju može doći i do ozbiljnog kvara. Također, ispušni sustav će relativno brzo „pregorjeti“.

tuning auta - ispusni sustav

9. Krivi filter zraka ili njegovo potpuno uklanjanje

Uklanjanjem filtra zraka ili odabirom nekog „protočnijeg“ svakako ćete povećati snagu motora, no odaberete li loš filter (ili takozvani fake filter) ili ga pak potpuno uklonite, ostat ćete bez vrlo važne funkcije, a to je filtriranje zraka. U motor, a posredno i u ulje će ulaziti nečistoća što će rezultirati povećanim trošenjem cilindara, klipova i drugih komponenti motora.

10. Ne zaboravite na kočnice

Ako osjetno povećate snagu auta trebali biste mu ugraditi i bolje kočnice. Postojeći kočioni sustav vjerojatno nije namijenjen za tolika naprezanja koja izazivaju veće brzine koje postiže snažniji auto. Zbog toga lako može doći do pregrijavanja kočnica prilikom agresivne vožnje, a koliko to može biti opasno ne trebamo dodatno objašnjavati.