Zupčasti remen najvažniji je radni dio automobila, kako benzinskih tako i dizelskih. Priznajte, na sam spomen tog remena kod automehaničara se preznojite. I ne bez razloga. Jer kvar na njemu može uništiti motor, a ni popravak nije zanemarive cijene.

Uloga zupčastog remena

Uloga zupčastog remena je da prenosi pogon sa zupčanika na radilici na zupčanik učvršćen na bregastoj osovini (ili na dva zupčanika). Remen ima specijalne zube jer cijeli rad razvoda mora biti sinkroniziran s kretanjima klipova. Sustav razvoda važan je jer upravlja dovođenjem svježeg zraka do svakog cilindra pomoću otvaranja i zatvaranja usisnih ventila te upravlja procesom uklanjanja ispušnih plinova iz svakog cilindra otvaranjem i zatvaranjem ispušnih ventila.

zupcasti remen

Rok trajanja zupčastog remena

Što se tiče samog zupčastog remena, on ima svoj vijek trajanja koji određuje proizvođač. Ponekad je to kilometraža (primjerice prva zamjena nakon 210.000km) ili je to vremenski period od pet godina. Ponekad mehaničari preporučuju zamjenu i prije tog roka. Poslušajte ih jer ovo svakako nije dio na autu koji možete zanemariti i čekati da sam “ode”. Naime, on je odgovoran, osim prijenosa pogona na bregastu osovinu, i za ispravan rad pumpe rashladne tekućine koja je važna za ispravan rad motora. Pucanjem zupčastog remena motor može biti potpuno uništen što je golem udarac na novčanik.

Najčešća oštećenja zupčastog remena

Neka od najčešćih oštećenja zupčastog remena su:

  1. Raslojavanje remena zbog loše zategnutosti, blokiranje remena zbog kvara npr. pumpe rashladne tekućine ili oštećenje remena motornim uljem.
  2. Na remenu nedostaju zubi zbog oštećenja jednog od pogonjenih dijelova motora (primjerice novi remen, ali stara pumpa rashladne tekućine).
  3. Deformacija zuba na remenu do koje dolazi zbog prevelike napetosti remena uzrokovane loše postavljenim natezačem.
  4. Puknuće remena zbog onečišćenja motornim uljem, mehaničkog oštećenja ili montažom remena koji je bio savinut prije montaže. Remen se također može oštetiti zbog oštećenja jednog od pogonskih elemenata, zbog velikog opterećenja ili nepravilne montaže.
  5. Jaka istrošenost na novijem remenu događa se zbog istrošenih remenica, prevelike napetosti remena ili vrlo visoke temperature rada izazvane lošim radom rashladnog sustava.

Zamjena zupčastog remena

Osim prilikom oštećenja, zupčasti remen nekad treba zamijeniti i u slučaju montaže nove pumpe rashladne tekućine, nove pumpe ulja, te onečišćenja remena uljem ili rashladnom tekućinom. Demontirani remen nije preporučljivo vraćati, a ne treba koristiti niti polovne remene, već uvijek odaberite nove. Vrlo je važan i način montaže zupčastog remena pa pazite kome dajete automobil u ruke. Amateri nemaju odgovarajući alat, a samo mali pogrešan pomak rezultirat će nepravilnim radom sustava, lošijim radom motora te u konačnici oštećenjem motora.

zupcasti-remen-popravak

Kako izbjeći velike troškove?

Kako bi se izbjegla ova i slična oštećenja, pazite da uvijek kupite odgovarajući remen za svoj model automobila. Prilikom svake zamjene remena preporučljivo je zamijeniti pumpu rashladne tekućine. Pridržavajte se rokova navedenih od proizvođača, a ako vam tako savjetuju stručnjaci, zamijenite ga i ranije. Ako pri kupnji rabljenog . Zamjenu remena uvijek prepustite stručnjacima.