Sada već davne 1996., kada su se u automobile tek počinjali ugrađivati, senzori i kamere za sigurnije parkiranje djelovali su možda kao nešto suvišno i tada strašno skupo. Ni danas senzori i kamere, usprkos tome što povećavaju sigurnost i olakšavaju vožnju, nisu dio serijske opreme automobila, iako vam, uz nadoplatu od samo 1500 kn pri kupnji vozila, mogu tvornički ugraditi solidan komplet senzora. Ipak, uskoro bi se to moglo promijeniti. Naime, Amerikanci su već donijeli zakon po kojem će do 2018. godine svi automobili u standardnoj opremi morati imati ugrađenu stražnju parkirnu kameru ili senzor, a u nadi da će to postati i naša stvarnost, bacili smo se na istraživanje toga što je bolje – kamere ili senzori, ispitali smo njihove cjenovne razrede, ali i do kojih je granica otišla tehnologija u njihovu razvoju.

Zvučno upozorenje senzora manje raspršuje pažnju vozača od pogleda na monitor kamere, ali kamera je ipak naprednija i ljepše je vidjeti što se zbiva oko automobila pri parkiranju, posebice kada taj pogled obuhvaća 190°

Na automobil se stavljaju dva, četiri, šest ili osam senzora, a svaki od njih je i zvučnik i mikrofon u jednom te projicira zvuk koji ne čuju ljudi, već samo šišmiši ili mačke, a koji se izvan vozila ponaša kao radar. Kada ga pusti, taj zvuk se odbije od prepreke, nakon čega se vraća, a taj isti senzor tada u razlici od mikro, mili i nanosekundi mjeri vraćeni zvuk Kamere često imaju animirane nivoe udaljenosti koji bojom linija na monitoru signaliziraju udaljenost od predmeta. Zelena je metar udaljenosti, žuta 50 cm, a crvena alarmantnih 30 cm. Omjeri tih udaljenosti mogu se i prilagođavati željama vozača i u ekstremno precizno, na mm, izračunava udaljenost automobila od nekog predmeta. Svaki od njih je sam za sebe daljinomjer, a zajednički sklop ili blackbox to sve preoblikuje u zvučni signal upozorenja vozaču, što je zapravo i najbolje za pažnju vozača pri parkiranju jer ako se čovjek koncentrira na sliku kamere, raspršuje mu se koncentracija – objašnjavaju stručnjaci iz zagrebačkog Ronisa. Smještaju se s vanjske strane vozila na prednji i stražnji branik i u pravilu se preporučuje varijanta s minimalno četiri senzora jer tada daju točniju informaciju. Prednji parkirni senzori uključuju se automatski čim se automobil izbaci iz rikverca, aktivni su pet minuta, a potom se i oni, poput zadnjih, automatski gase. Prednji se mogu uključivati i na razmak koji se prilagođava u sustavu automobila, ali tu mogućnost imaju samo najnapredniji sustavi senzora kojima je cijena od 1900 do 2500 kn. Najjeftiniji komplet od četiri senzora je oko 300 kn, ali zimi i za kiše na njima se skuplja vlaga pa slabo rade i ne preporučujemo ih.

Daju lažne slučajeve i nisu isplativi – tvrde znalci. Što se pak tiče kamera, kažu u Ronisu, one su ipak po svemu naprednija oprema za sigurno parkiranje i vožnju, iako slikom na monitoru malo odvlače pažnju vozača. Kamera je preglednija, možda i sigurnija, jer može se dogoditi da senzor, posebno kod zakrivljenih odbojnika automobila, u jednom od puno slučajeva ne osjeti, recimo, stupić. Takav potencijalni stupić puno je ljepše primijetiti na kameri. Najjeftinije kamere, mahom kineskih proizvođača, stoje oko 150 kn. Rade, ali lako navlače vlagu, a noću u potpunom mraku njima se zbilja ništa ne vidi. Rok trajanja im je godina ili dvije. Alpineove kamere u potpunom mraku emitiraju kompletnu sliku, ali crno-bijelu, za razliku od dana kada je slika u boji. Sljedeći nivo cijene kamera je 600 kn. Znatno su bolje od najjeftinijih, ali za razliku od vrhunskih kamera, prikazom dubine slike zbog velike distorzije, koja je produkt loše optike, nisu ni blizu onima od 900 kn koje su već lagano visoka klasa – kažu u Ronisu. Osnovni uvjet za ugradnju kamere je taj da ona traži neki monitor u automobilu na kojem će se vidjeti ono što ona radi, a najidealnija za to je ugradnja multimedije.

Drugi uvjet je i veličina ekrana, jer na malom monitoru ne možete precizno mjeriti svoju vožnju, što povlači i po nekoliko tisuća kn na cijenu kamere. Kao i senzor, i kamera se uključuje automatski kada automobil krene unatrag, a pri vožnji s parkirnom kamerom mora se biti apsolutno usredotočen na sliku koju vam ona odašilje. Upravo to može biti problem zimi. Naime, i na vrućinama i na minus temperaturama i senzori i kamere najnormalnije rade, jedino što kamere zimi može zatrpati sol koja se baca na cestu protiv poledice, što tada smanjuje njenu oštrinu i može biti iznimno opasno pa zbog toga jedan plus ide senzorima. Posljednjih godina sve je raširenija i upotreba prednjih kamera za snimanje vožnje. Imaju memorijsku karticu od 64 GB, uključuju se automatski, snimaju po tri sata vožnje i sortiraju snimke i foldere od 10 minuta te se same resetiraju ako se ništa traumatično u vožnji ne dogodi. Odlične su za rekonstrukciju događaja u slučaju nesreća, a u Rusiji, recimo, za njihovu ugradnju vozač dobiva popust kod osiguravajuće kuće. Uzrok tome je čest slučaj varanja osiguravajućih kuća i izvlačenja novca lažnim prometnim nezgodama. Kod nas je njihova prodaja tek u povojima, a cijene su im od 500 do 3500 kn.

kamera15 (Small) Ugodnija vožnja za magle i kiše
U zadnje vrijeme razvijaju se i prednje kamere koje imaju “night vision”. Riječ je o tehnologiji koja je još u razvoju, ali rezultati najnovijih istraživanja pokazuju da je lakše i manje zamorno za vrijeme noćne vožnje gledati u monitor koji prikazuje cestu, bez obzira na maglu i kišu. Zasad se mogu nabaviti za otprilike 11.000 kn.
kamera1 (Small) Lakši izlazak iz slijepih ulica
Ova prednja parkirna kamera pruža bolju vidljivost pri izlasku automobila iz slijepih ulica i bolji pogled na kutove u vožnji. Posebno je korisna za smanjenje tzv. slijepih pjega vozača sportskih terenaca, kombija ili kamiona. Može se instalirati kao samostalno rješenje za kamione i u svrhu nadzora vožnja, a cijena je 2899 kn.
kamera (Small) Kompaktan dizajn bez crne kutije
Stražnja parkirna kamera dizajnirana tako da nema dodatnu crnu kutiju koja se instalira u automobil, već samo kabel koji se priključuje izravno na glavnu jedinicu automobila. Daje izuzetno svijetlu i jasnu sliku, tako da vozač uvijek zna što je iza njega. Omogućuje lakše manevriranje i daje veću sigurnost za 2500 kn.
kamera18 (Small) Mala i decentna, ali obuhvatna
Mini parkirna kamera zgodna je zbog svojeg promjera koji odgovara veličini parkirnog senzora (oko 16 mm) pa se za nju lako može naći mjesto na automobilu i nije vidljiva. Monitor s kojim je spojena automatski se uključuje pri parkiranju i spaja se na retrovizor vozila. Zadovoljavajuće je vidljivosti i stoji oko 950 kn.
kamera14 (Small) Detektor mjerača brzine
Zgodan gadget je bežična kamera s ugrađenim radarom koji upozorava na prisutnost uređaja za mjerenje brzine. Zakonom su već dopušteni u Sloveniji jer u biti potiču vozača da smanji brzinu s obzirom na činjenicu da su po Europi na svakom 15. semaforu postavljeni uređaji za mjerenje brzine. Radi na principu senzora, a cijena se kreće od 1500 do 4000 kn.
kamera17 (Small) Upozorava na objekte u pokretu
Ovaj Alpine sustav kamera ne daje samo jasan pogled na stražnji dio vozila, već upozorava i na objekte koji se kreću korištenjem ALERT tehnologije (Alpine External Recognition Technology). Kad je detektirana osoba ili vozilo koje se kreće, oglasit će se zvuk upozorenja, a na monitoru će objekt biti naglašen. Stoji 3399 kn.
kamera19 (Small) Paket s monitorom za retrovizor
Parkirna kamera s infracrvenim senzorom s kojom u kompletu ide i 4,3” monitor koji se može postaviti na retrovizor i koji se tijekom parkiranja automatski uključuje, a nakon što ste parkirali automobil, automatski se isključuje. Ima i označene linije koje pomažu pri parkiranju i stoji oko 650 kn.
senzori (Small) Što smo bliže prepreci, senzor sve bržim zvukom to javlja vozaču
Koliko ste blizu nečemu, senzor kazuje brzinom ponavljanja zvuka. Kada dođe do prve prepreke, oglasi se kratkim ‘bip’, a kako se ide bliže prepreci, zvuk se sve brže ponavlja, sve dok ne dođe do 40 cm udaljenosti, kada počinje neprekidno tuliti. To je znak da se noga automatski mora prebaciti s gasa na kočnicu vozila. Ugrađuju se dva, četiri, šest ili osam senzora i cijene im variraju od 300 do 2500 kn.
kamera11 (Small) Alarm za vozilo u mrtvom kutu
Volvo je razvio sustav senzora smješten na vanjskim retrovizorima svojih džipova na kojima se, kada vam se netko nalazi u mrtvom kutu, upali narančasta lampica upozorenja. Kada automobil izađe iz vašeg mrtvog kuta, ona se gasi. Nečeg sličnog još nema za izdvojenu kupnju kako bi se moglo ugraditi na bilo koje vozilo.

 

Savršeno parkiranje uz pogled iz ptičje perspektive

Sustav koji uključuje i tzv. topview pregled iz zraka, a vozaču omogućuje preglednost od 360° oko vozila, razvijen je isključivo za automobil BMW X5.

Trenuto možda najbolji sustav preglednih kamera na svijetu razvio je Alpine, ali to je dobra vijest samo za vlasnike vozila BMW X5 jer sustav je namijenjen isključivo tom automobilu i neće raditi u drugim vozilima. Četiri kamere – prednja, stražnja i bočna – koje uključuju i crnu kutiju, osiguravaju vozaču preglednost od 360°, što kao nikada do sada povećava sigurnost parkiranja i vožnje unatrag. S ovakvim sustavom s četiri načina prikaza kretanja vozila, uključujući tzv. TOPVIEW način rada koji prikazuje automobil i njegov okoliš iz zraka, više nema ogrebotina, potencijalnih zabijanja u niske i vozaču teško vidljive predmete na putu… Korak do savršenstva koji bi u budućnosti prometnog razvoja zbog sigurnosti morala imati sva vozila.

Odgovori