Auti u Hrvatskoj su stari, nesigurni i zagađuju

Hrvatski vozni park zabrinjavajuće je star. Prošle godine prosječna starost automobila u Hrvatskoj pala je prvi put nakon 2008. godine, no naš vozni park je i dalje vrlo star. Nakon što se 2017. vozni park opasno približio prosječnoj starosti od 13 godina, prošle je godine ona pala na 12,5 godina. No i to je još uvijek vrlo loše jer su 2008. godine naši automobili bili prosječno mlađi od 10 godina. Usporedbom s drugim europskim državama vidimo koliko je stanje zapravo loše. Starije aute od nas voze u samo šest država EU, a najgora je Litva u kojoj je prosječni auto star 16,9 godina. U Sloveniji je ta starost 11,3 godine, u Njemačkoj 9,3 godina, a u Austriji samo 8,2 godine. Prosjek Europske unije iznosi 10,5 godina.

starost automobila

Razlog rasta starosti automobila je krah tržišta novih automobila, koji se dogodio uslijed posljednje velike ekonomske krize prije desetak godina. Posljedično, stariji auti imaju veće troškove servisiranja, i veći postotak pada na obaveznom godišnjem tehničkom pregledu. Naime, službeni podaci govore da u Hrvatskoj gotovo svako četvrto vozilo padne na tehničkom pregledu vozila. U iščekivanju oporavka tržišta, usporedno je narastao uvoz rabljenih auta iz inozemstva. Taj trend se zadnjih godina počeo mijenjati oporavkom tržišta novih automobila. Upravo iz tog razloga, ORYX Asistencija kreirala je proizvod Autopass koji omogućuje besplatan popravak osobnog vozila u slučaju pada na tehničkom pregledu.

Zbog čega je starost automobila u Hrvatskoj toliko zabrinjavajuća? Jednostavno, stariji auti osjetno su nesigurniji od novih te višestruko veći zagađivači nego novi moderni auti. Primjerice, 13 godina star dizelski auto s ekološkom normom Euro 4 u atmosferu izbacuje čak tri puta više dušikovih oksida i pet puta više štetnih mikroskopskih čestica nego prošlogodišnji model s normom Euro 6. Također, automobil koji je prije trinaest godina s pet zvjezdica smatran maksimalno sigurnim, prema današnjim kriterijima testa teško bi dobio više od jedne zvjezdice.

starost automobila u Hrvatskoj

Zanimljivo je i pogledati starost drugih kategorija vozila u Hrvatskoj. Skuteri u Hrvatskoj su stari 12,85 godina, a motocikli nešto mlađi. Oni u prosjeku imaju 12,3 godina. Autobusi u kojima se vozimo u prosijeku imaju 11,9 godinu, a teški kamioni (masa veća od 12 tona) 12,2 godine. Posebno zabrinjava starost kamiona mase 3,5 do 12 tona koja je u prosjeku 17,7 godina, te srednjih kamionskih prikolica (masa 3,5 do 10 tona) koje u prosjeku imaju 31,1 godina. Izuzetno su stari i traktori koji imaju 30,9 godina.

Najstarija vozila su s 49,1 godina motocikli s prikolicama. Razumljivo, jer ovakvi motocikli se već dugo ne proizvode i većina registriranih u Hrvatskoj su zapravo oldtimeri koje vlasnici imaju iz hobija, a ne kao osnovno prijevozno sredstvo. Najmlađa kategorija su teški četverocikli (tzv. quadovi) koji u prosjeku imaju 6,6 godina što je također logično jer oni su masovno počeli dolaziti na tržište tek prije desetak godina.