Malo je onih koji su imali sreće pa u svojoj vozačkoj karijeri nisu doživjeli barem lakšu prometnu nesreću.

Za vas smo istražili što učiniti kad vam se takvo što dogodi: što u slučaju kad je posljedica nesreće samo materijalna šteta, što kad ima ozlijeđenih i poginulih ljudi te što su to crash testovi i kako se pobrinuti da vaše dijete u vožnji bude sigurno. Prvo je i osnovno pravilo svakako pokušati ostati smiren. Racionalnost i staloženost u takvoj situaciji koristit će vam mnogo više od paničarenja. Pod pretpostavkom da je u prometnoj nesreći prouzročena samo manja materijalna šteta, prvo što treba napraviti jest ukloniti vozilo (ako je u voznom stanju) kako bi se promet mogao nastaviti. U suprotnom bi vas policija mogla kazniti s 500kn.

50

metara od mjesta nesreće treba postaviti trokut koji upozorava da se dogodila nesreća

Ako je situacija takva da vozila nisu u voznom stanju, potrebno je uključiti sve pokazivače smjera, postaviti trokut najmanje 50 m od mjesta nesreće, a ako se nesreća dogodila po mraku, nužno je obući reflektiraju- ći prsluk. Ispunite europsko izvješće o nezgodi vodeći računa da skicu nacrtate što detaljnije. Ako se s drugim sudionikom prometne nezgode ne možete dogovoriti o davanju osobnih podataka, podataka o vozilu, ako drugi sudionik napusti mjesto nesreće ili ako se sudarite s neregistriranim vozilom, s vozilom inozemnih registracija, ako drugi vozač nema vozačku dozvolu i slično – najbolje je obavijestiti policiju o prometnoj nezgodi. U svakom slučaju nastojte izbjeći dogovore na licu mjesta, na temelju svoje procjene štete “od oka”, jer je u većini slučajeva prava šteta veća od one koja se u tom trenutku čini. Ako ste sudionik u prometnoj nesreći u kojoj je netko izgubio život ili je ozlije- đen, najvažnije je ostati na mjestu nesreće, s tim da se možete  udaljiti samo kako biste nekome pružili pomoć ili ako je vama potrebna pomoć. Vozač koji je sudjelovao u prometnoj nesreći u kojoj ma ozlijeđenih ili poginulih osoba, kao i osoba koja je neposredno sudjelovala u takvoj nesreći, imaju pravo tražiti osobne podatke i adresu od osoba koje su bile prisutne kad se nesreća dogodila.

3

su skupine autosjedalica, a dijele se s obzirom na težinu djeteta

Najvažnije je da nikako ne bježite s mjesta nezgode ako ste bili sudionik, jer vas to može stajati od 3000 do 7000 kuna, pet kaznenih bodova i 6 mjeseci bez vozačke dozvole u slučaju manje prometne nesreće (čl. 175. stavka 3. Zakona o sigurnosti  prometa na cestama), pa do zatvora ako pobjegnete s mjesta nesreće u kojoj ima stradalih ljudi. U slučaju nezgode u inozemstvu preporučuje se da pozovete policiju, osim ako je praksa u državi u kojoj se nezgoda dogodila da policija ne izlazi na mjesto nezgode (nesreća s manjom imovinskom štetom). Također se preporučuje da fotografirate položaj vozila i mjesto prometne nezgode iz veće i neposred- ne udaljenosti, tragove kočenja, otpale krhotine na kolniku, oštećenja na vozilima… U tom slučaju savjetujemo da s drugim sudionikom ili sudionicima popunite i potpišete Europsko izvješće o nezgodi, odnosno da razmijenite podatke o osiguranju. Europsko izvješće o nezgodi tipski je obrazac koji je bez obzira na jezik na kojem je sastavljen sadržajno i slijedno istovjetan na području cijele Europe. Sigurnost je postala jedna od najvažnijih stavki za proizvođače automobila na europskom tržištu.

70%

smanjuje se opasnost od ozljeda kad se koriste pojasovi i air bagovi

Zbog sve bolje tehnologije i razvoja novih sigurnosnih sustava vozači su danas puno sigurniji u novim automobilima. Prema zakonu, svi novi modeli automobila moraju ispunjavati određene minimalne kriterije sigurnosti prije nego što krenu u prodaju, a zahvaljujući kvalitetnom radu usmjerenom prema pružanju informacija prvenstveno kupcima novih automobila, Euro NCAP (Europska organizacija za zaštitu proizvođača) postigao je da proizvođači pri konstruiranju novih modela ulože veće napore u povećanje sigurnosnih standarda, te se u tome čak i natječu. Kako bi se provjerila sigurnost vozila, koriste se crash testovi i to različitih vrsta primjerice: frontalni sudar pri brzini 64 km/h, bočni sudar pri brzini 50 km/h, bočni udar u stup pri brzini 29 km/h i nalet na pješaka pri brzini 40 km/h. Dobivene informacije pretvaraju se u bodove prema kojima se određuje broj zvjezdica koje označavaju razinu sigurnosti koju automobil pruža u kategorijama zaštite odraslih putnika (najviše 5 zvjezdica), djece (najviše 5 zvjezdica) i pješaka (najviše 4 zvjezdice), što relativno precizno i vrlo jednostavno definira njegovu sigurnost i globalnu ocjenu na tržištu. Takav sistem označavanja posebno su dobro prihvatili kupci kojima je sigurnost postala važan čimbenik pri odabiru automobila. Automobili su prema veličini podijeljeni u devet kategorija (mali gradski automobili, manji obiteljski automobili, veći obiteljski automobili, limuzine, roadsteri, manja off road vozila, veća off road vozila, manji monovolumeni, veći monovolumeni). Važan dio sigurnosti automobila u današnje su vrijeme postali i zračni jastuci čija je osnovna funkcija da ublaže udar tijela putnika o vozilo te da raspodjele silu udara na veću površinu. U kombinaciji sa sigurnosnim pojasom, zračni jastuci smanjuju nastanak srednjih i težih ozljeda čak 70 posto! Pojasovi u automobilu najviše mogu smanjiti stopu smrtnosti ili ozljeđivanja u prometnim nezgodama. Oblikovani su tako da omogućuju upijanje sila sudara na najjačim dijelovima ljudskog tijela – kostima kukova, ramena i prsa. Zadržavaju putnike u sjedalima i tako smanjuju mogućnost udarca glavom u upravljačku ploču, neki drugi dio automobila ili u druge putnike, a sprečavaju i da putnici budu izbačeni iz vozila. U slučaju jakog sudara i sami pojasovi mogu izazvati teže ozljede. Što je veća inercija, to je veća potrebna sila i pritisak pojasova da zadrže putnika na mjestu. Zbog toga neki sustavi sigurnosnih pojasova automobila imaju ograničivače sile pritiska na putnika.

40 ms

potrebno je zračnom jastuku da se otvori nakon što senzor detektira sudar

Zadatak je zračnih jastuka da se otvoredo kraja u roku 40 milisekundi (4 stotinke sekunde) nakon detekcije sudara. Isto tako, oni se ne smiju slučajno otvoriti kada nema sudara. Zračni jastuci aktiviraju se senzorom koji detektira sudar. Aktivirani zračni jastuci obuhvaćaju glavu te gornji dio tijela i raspodjeljuju opterećenja na što je moguće veću površinu. U idealnom slučaju, u trenutku otvaranja vozač ili suvozač ne bi trebali biti neposredno nagnuti na mjesto otvaranja zračnog jastuka ili pak u njihovu dosegu dok se još napuhuju. Odmah nakon dodira s vozačem ili suvozačem zračni se jastuk mora početi ispuhivati kako ne bi bio previše čvrst i na taj način uzrokovao ozljede. Već nakon 120 milisekundi plin nestaje i zračna vreća se ispuhuje. U vozilima se osim prednjih zračnih jastuka nude i bočni zračni jastuci, sustav zračnih jastuka za glavu te zračni jastuci za koljena vozača. Na kraju ponovno treba i naglasiti da zračni jastuci sami po sebi nisu zamjena za sigurnosne pojasove niti su dovoljni za zaštitu putnika u vozilu u slučaju prometne nezgode. Naime, putnici koji nisu vezani mogu udariti u druge putnike u vozilu i na taj način ozlijediti i sebe i njih, a mogu i ispasti iz vozila koje se prevrće.