Velika desetljetna „borba“ dizelskih protiv benzinskih motora polako odlazi na stranu benzinaca. Dizeli su sve više na „crnim listama“; starijim modelima čak je zabranjen ulazak u neke europske metropole (pretežno u Njemačkoj), a i pojačan razvoj turbobenzinskih motora posljednjih desetak godina i njihov velikih napredak odigrali su svoju ulogu u padu popularnosti automobila koji za pogon koriste dizelsko gorivo.

I dok je još prije nekoliko godina dizel bio „izbor broj jedan“, za većinu kupaca u Europi u posljednje vrijeme prednost ima benzin. Tako pokazuju i aktualni prodajni podaci; naime, ove je godine u Hrvatskoj prodano samo 35,3 posto dizelskih automobila, dok oni s benzinskim pogonom čine 61,1 posto ukupne prodaje. Ipak još uvijek ima onih koji smatraju da ne postoji alternativa štedljivom dizelskom automobilu, a to su, u prvom redu, oni koji više voze, odnosno godišnje prevaljuju više kilometara.


Kakve su prednosti automobila s dizelskim i benzinskim motorima, koji su bolji i koji se više isplate provjerili smo na šest konkretnih primjera. Usporedili smo određene modele automobila s benzinskim i podjednako snažnim dizelskim motorima i identičnom razinom opreme. Za sve modele donosimo i najvažnije tehničke podatke. Na dnu svake tablice je i izračun nakon koliko se kilometara razlika u cijeni dizelskog modela isplati. Ovdje se radi o okvirnom izračunu koji u obzir uzima samo tvornički deklariranu potrošnju auta te aktualnu cijenu dizelskog i benzinskog goriva. U realnom korištenju, razlike između potrošnje benzinskih i dizelskih modela su nešto više, što bi dizelaše učinilo isplativijima nakon manje prijeđenih kilometara. No s druge strane treba uzeti u obzir veće troškove održavanja za dizelske modele što opet govori u prilog benzinaca.

Citroën C3

benzin ili dizel test

Jedan od najprodavanijih malih auta u Hrvatskoj za razliku od mnogih konkurenata ima dizelsku verziju, no za nju se odlučuju samo rijetki kupci. Iako je kod ovog modela dizelski motor prilično isplativ. Naime performanse benzinskog i dizelskog C3 su podjednake, a dizel se isplati za manje od 100.000 kilometara što je itekako dobra alternativa za one koji voze malo više od prosjeka. Vozite li samo po gradu i radite malu kilometražu, benzinac je ipak bolji odabir. Benzinac ima mirniji i tiši rad, no dizel se, naročito pri međuubrzanjima pokazuje življim.

 Citroën C3 Puretech 110Citroën C3 BlueHDi 100
Snaga:110 KS102 KS
Ubrzanje do 100 km/h:10,4 s10,0 s
Maksimalna brzina:188 km/h188 km/h
Prosječna potrošnja:4,7 l/100 km3,8 l/100 km
Cijena:107.900 kn117.675 kn
Dizel isplativ nakon: 95.398 km

Renault Megane

benzinci ili dizelaši

Megane u dizelskoj verziji uopće nije loša ideja usporedimo li ga s podjednako snažnim benzincem. Razlika u potrošnji goriva je poprilična tako da se dizel unatoč 14.000 kuna većoj cijeni isplati za manje od 90.000 kilometara. Ako prosječno godišnje radite 15 do 20 tisuća kilometara dizel je bolja opcija. S druge strane novi benzinski motor obujma 1,3 l mnogo je tiši i uglađeniji, a performanse su mu nešto bolje u odnosu na dizelski.

 Renault Megane TCe 100 FAP Renault Megane Blue dCi 95
Snaga:100 KS 95 KS
Ubrzanje do 100 km/h:11,3 s 12,1 s
Maksimalna brzina:188 km/h 185 km/h
Prosječna potrošnja:5,4 l/100 km 3,9 l/100 km
Cijena:131.900 kn 145.900 kn
Dizel isplativ nakon: 88.776 km

Škoda Octavia

benzinci ili dizelaši test

Octavia je već godinama najprodavaniji automobil u Hrvatskoj uglavnom se prodaje u dizelskoj varijanti, tek rijetki kupci odlučuju se za benzince. S obzirom na to da su Octavije uglavnom poslovni auti koji prelaze mnogo kilometara, to je još uvijek donekle razumljivo za osnovnu motorizaciju (115 KS) kod koje se dizelaš u teoriji isplati za 193.273 kilometara, a u praksi još i prije. No u snažnijim varijantama (150 KS) trebat će gotovo 300.000 km da se razlika u cijeni isplati i tu je benzinac jasno ispred dizelaša. Tu je i osjetno uglađeniji rad benzinskih varijanti. Ako Octaviju ne kupujete za tvrtku, bolji odabir je benzinac.

 Škoda Octavia 1.5 TSI Škoda Octavia 2.0 TDI
Snaga:150 KS 95 KS
Ubrzanje do 100 km/h:8,2 s8,9 s
Maksimalna brzina:220 km/h221 km/h
Prosječna potrošnja:4,8 l/100 km4,2 l/100 km
Cijena:155.313 kn173.760 kn
Dizel isplativ nakon: 274.918 km


Volkswagen T-Cross

benzinci ili dizel

Mali SUV-ovi su trenutno najprodavanija klasa u hrvatskoj, a T-Cross je jedna od najvećih zvijezda te klase. Ovdje nema dvojbe, benzinac je mnogo pametnije rješenje. Dizelaš se isplati tek nakon 231.232 kilometara, a benzinac radi uglađenije, mirnije i tiše. Osim toga je mnogo življi. Dizelaš je jednostavno previše skup da bi se isplatio.

 Volkswagen T-Cross 1.0 TSIVolkswagen T-Cross 1.6 TDI
Snaga:95 KS 95 KS
Ubrzanje do 100 km/h:11,5 s11,9 s
Maksimalna brzina:180 km/h180 km/h
Prosječna potrošnja:5,1 l/100 km4,2 l/100 km
Cijena:130.757 kn 153.297 kn
Dizel isplativ nakon: 231.232 km

Kia Sportage

benzin ili dizel

Ovaj SUV je jedini model kod kojeg bez dvojbe možemo reći – dizel je ispred benzinca, barem u verzijama koje smo usporedili. Naime, osnovni benzinski motor nije najmoderniji, nema turbo i u praksi se doima „anemičnim“, slabim i vrlo glasnim kad pokušavate brže voziti. Osim toga, troši osjetno više od dizelaša. Po tvorničkim podacima to je 2,1 litra, a u realnosti i više od tri litre. Po tvorničkom izračunu dizelski model isplatit će se već za manje od 60.000 kilometara.

 Kia Sportage 1.6 GDIKia Sportage 1.6 CRDi HP
Snaga:132 KS 136 KS
Ubrzanje do 100 km/h:11,5 s11,2 s
Maksimalna brzina:182 km/h180 km/h
Prosječna potrošnja:6,9 l/100 km4,8 l/100 km
Cijena:181.990 kn 194.990 kn
Dizel isplativ nakon: 59.198 km


Audi A6

benzinci ili dizelaši

U svijetu luksuznih poslovnih limuzina, pa tako i kad je u pitanju novi Audi A6, gotovo svaki kupac bira dizelski motor, što je poprilični paradoks. Naime, investicija u skuplji dizelski model ovdje se nikako ne isplati. Prema podacima o tvorničkoj potrošnji, dodatna investicija u 39 tisuća kuna skuplji dizelski pogon isplatit će se tek nakon gotovo 440.000 kilometara. I da je realna razlika u potrošnji i dvostruko veća od tvornički prikazane jedne litre dizelski A6 bi teško bio isplativ. Dodatni aduti benzinca su i mnogo mirniji, uglađeniji rad, što se u ovoj klasi itekako cijeni. Performanse oba modela su podjednake.

 Audi A6 45 TFSI QuattroAudi A6 45 TDI Quattro
Snaga:245 KS 231 KS
Ubrzanje do 100 km/h:6,0 s6,3 s
Maksimalna brzina:250 km/h250 km/h
Prosječna potrošnja:6,6 l/100 km5,6 l/100 km
Cijena:518.771 kn556.882 kn
Dizel isplativ nakon: 438.969 km

Goriva za automobile – sve što trebate znati

Sve o dizelskim gorivima tijekom zime