ESP (Electronic Stability Program) sigurnosni sustav u automobilu jedan od najzaslužnijih za spašavanje tisuća života.

Za razliku od pasivnih sustava koji do izražaja dođu tek kad se nesreća dogodi (pojasevi, zračni jastuci, deformacijske zone) ESP je aktivan sustav što znači da pomaže da se nesreća uopće ne dogodi. ESP je najzaslužniji da su automobili, pa i oni opasniji sa stražnjim pogonom, postali nemjerljivo stabilniji tijekom kritičnih situacija u vožnji.

ESP se razvio u devedesetim godinama na temelju sustava kontrole proklizavanja koji su kočenjem pojedinih kotača i oduzimanjem gasa služili da ne dolazi do proklizavanja kotača pri naglom kretanju ili vožnji po skliskoj podlozi. Prve primitivne ESP sustave koristili su Mitsubishi i BMW, a napredniju verziju sustava je 1992. godine razvio Mercedes. Sredinom devedesetih se ESP polako počeo ugrađivati u rijetke i uglavnom vrlo skupe aute, no jedan je događaj promijenio sve.

Godine 1997. je švedski novinar Robert Collin na testu naglog izbjegavanja prepreke (takozvani moose test koji je ime dobio po izbjegavanju losa, velike životinje koja u sjevernim krajevima nerijetko izlazi na ceste) pri brzini od 78 km/h prevrnuo novi Mercedes A-klase. Događaj je odjeknuo u medijima širom svijeta, a Mercedes koji je A-klasu promovirao kao izuzetno siguran auto bio je prisiljen povući svih 130.000 prodanih A-klasa u servis i pronaći rješenje za ovaj problem. Sve su automobile opremili ESP-om i stabilnost auta se izrazito poboljšala, a broj nesreća drastično smanjio.

esp sustav automobili

Nakon toga ESP je postao pojam sigurnosti i svi su ga drugi proizvođači ubrzano počeli uvoditi u svoje aute, prvo u skuplje pa nakon toga i u jeftinije. Za desetak godina velika većina auta imala je serijski ESP, a od 2014. u Europi nije više moguće prodavati auto koji nema ESP.

ESP poput kontrole proklizavanja koči i oduzima snagu na nekim kotačima, no mnogo je sofisticiraniji. Brojni senzori i računala bilježe putanju vozila, sile koje djeluju na auto i računaju koliko se snage treba gdje oduzeti i koji se kotač mora prikočiti ne bi li se spriječilo da se auto izvrti na cesti, odnosno kako bi on zadržao putanju koju je vozač odabrao.

esp sustav

ESP je danas serijski uključen u svim novim automobilima, a na većini ga nije ni moguće isključiti. Na nekim automobilima je njegovo djelovanje moguće ublažiti kako bi se omogućila sportska vožnja s više proklizavanja i „driftanja“, a samo na rijetkim, uglavnom izrazito sportskim automobilima ESP je moguće i potpuno isključiti.

Kako djeluje ESP i kako može spriječiti teške nesreće isprobali smo na testnom poligonu ORYX Centra za sigurnu vožnju. Zadatak je bio pri brzini od 75 km/h izbjegnuti nekoliko prepreka na skliskoj podlozi. Uz uključen ESP novi Golf je zadržao smjer u kojem je vozač želio ići i prepreke su izbjegnute sigurno. Uz isključen ESP, auto s pet Euro NCAP zvjezdica odmah se pretvorio u opasnost. Koliko god se trudio, vozač nije uspio sam stabilizirati vozilo pri brzom i opasnom manevru te su svi pokušaji završavali udaranjem u slijedeću prepreku ili nekontroliranom vrtnjom po testnoj stazi. Kako je to izgledalo možete vidjeti u našem videu

ESP je bez sumnje izuzetno koristan saveznik sigurnosti na prometnicama i ako kupujete stariji rabljeni automobil on bi svakako trebao biti opremljen ovim sustavom jer naknadna ugradnja nije moguća. No iako spašava živote, ESP nije svemoguć. Pri vrlo visokim brzinama i velikim vozačkim pogreškama neće moći dovoljno intervenirati i dogodit će se nesreća, nerijetko s najtežim posljedicama. Stoga su najvažniji saveznici sigurnosti na cestama i dalje sigurni i razumni vozači i vozačice te umjerena brzina prilagođena uvjetima na cesti.