Baš poput svojih vlasnika, i automobili trebaju zimsku obuću, što vlasnici često zaboravljaju ili čekaju zadnji tren da svom limenom ljubimcu obuju zimske gume i stave lance za snijeg u uvjetima koji to zahtijevaju.

Nemar prema obvezi korištenja zimske opreme na automobilu kažnjiv je jer i zakon propisuje da ljetne gume treba zamijeniti zimskima i to čim temperatura dosegne sedam stupnjeva. Naime, pri takvoj temperaturi ljetne gume gube na elastičnosti i nisu pouzdane. Ako niste na vrijeme zamijenili ljetne zimskim gumama, u prtljažniku obavezno morate imati lance za snijeg. To propisuje i zakonska odluka koja nalaže da u zimskim uvjetima ljetne gume moraju imati najmanju dubinu profila od 4 mm i lance za snijeg pripravne za postavljanje na pogonske kotače. Snježni uvjeti na cesti opasni su, pogotovo za neiskusne vozače i zato je važno da u takvim situacijama imaju pri ruci lance za snijeg. Ako ne poštujete ovu odredbu, u periodu od 15. studenoga do 15. travnja možete ostati bez 700 kn, koliko je propisana kazna za taj prekršaj.

Važno je napomenuti da odredba za obaveznu zimsku opremu u gore navedenom periodu vrijedi samo za određene dionice u Hrvatskoj pa stoga prije polaska na put provjerite koje su to dionice. Za vozače koji se prije nisu susretali s postavljanjem lanaca Ministarstvo unutarnjih poslova preporučuje da svakako tu radnju pokušaju prvi put odraditi na suhom kako bi shvatili princip po kojem se lanci stavljaju jer u zimskim uvjetima i na snijegom prekrivenoj cesti teško ćete iz prve uspjeti u ovom zadatku.

Kako odabrati najbolje lance za snijeg , kako ih pravilno postaviti i kad ih treba koristiti, istražili smo za vas. Uz pomoć Kristijana Rukljača, trenera sigurne vožnje ORYX Centra za sigurnu vožnju, testirali smo četiri marke lanaca s naglaskom na vrijeme i jednostavnost montiranja lanaca, ali i na njihovu kvalitetu u uvjetima u kojima se koriste.

– Prije kupnje lanaca svakako je važno provjeriti dimenzije vašeg pneumatika jer dimenzije vaših automobilskih guma moraju odgovarati dimenziji lanaca. Prije nego što se uputite na snijegom ili poledicom prekrivene ceste, lance pokušajte postaviti najprije kod kuće. U hladnijim uvjetima i na snijegu teško ćete čitati uputstva koja dobijete s lancima, a preporučujem da uz lance držite i debele rukavice da vam se ruke ne bi smrznule i s kojima ćete puno lakše i jednostavnije postaviti lance. Nije na odmet pri ruci imati i ručnu bateriju ako se dogodi da ih morate postavljati u noćim uvjetima – savjetuje Kristijan.

Upozorava da je važno da lanci prianjaju sasvim uz vaš pneumatik, odnosno moraju biti dobro zategnuti.

– Ako ih krivo postavite, tijekom vožnje lanci mogu napraviti oštećenja na vašem automobilu, primjerice, mogu vam potrgati blatobran ako ih niste dobro zategnuli – kaže trener sigurne vožnje.

Ako najveći dio lanaca prekriva dodirnu površinu vašeg pneumatika s tlom, to znači da je vaša misija postavljanja lanaca završila s uspjehom. U prosjeku bi preko vašeg pneumatika trebalo biti najmanje 12 lanaca i svakako nakon što ste prešli dvadesetak metara provjerite prianjaju li vaši lanci sigurno i čvrsto uz pneumatik. Kristijan savjetuje i skidanje naplatka prilikom korištenja lanaca za snijeg, pogotovo ako imate aluminijske felge jer ih lanci mogu znatno oštetiti.

Lanci za snijeg nam na snijegu i ledu, gdje nema dovoljno trenja i kotač se okreće na mjestu, omogućuju da se napravi dodatno trenje i na taj način osiguravaju vam nesmetanu vožnju u teškim zimskim uvjetima. Pretjerano stiskanje papučice gasa dok vaši pneumatici imaju zimsku obuću zabranjeno je i brzina s lancima na kotačima trebala bi biti 40 km/h i s velikim oprezom ubrzavajte i usporavajte dok se vozite u takvim uvjetima.

Kad uočite na cesti znak da snježni uvjeti ne vladaju na toj dionici, odnosno da cesta nije prekrivena snijegom ili ledom, obvezno skinite zaštitne lance s vaših pneumatika jer na suhom kolniku lanci će oštetiti vaše gume i utjecati na samu vožnju.

Na našem testu testirali smo četiri vrste metalnih lanca za pneumatike dimenzija 175/70-14. Provjerili smo koliko je vremena potrebno za postavljanje lanaca Rapid grupa 60, TQ 60, Pewag i Klack&Go. U kutiji s lancima uz uputstva čekaju vas i plastične rukavice koje će vam sigurno dobro doći. Kad otvorite kutiju, učinit će vam se da je pred vama kaotičan snop lanaca koji nikad nećete svladati ni postaviti. Ali budite strpljivi i za početak najprije temeljito raspetljajte lance i položite ih pored pogonskog kotača. Pažljivo potom provucite lance s unutarnje strane kotača tako da vam dio gumenog obruča, koji je obično obilježen žutom bojom, bude na sredini kotača. Vaš sljedeći korak je da s unutarnje strane kotača montirate sajlu obloženu plastikom i potom podignete lijevu i desnu stranu obruča i spojite ih na vrhu kotača. Prednji bočni lanac zatvorite u krug kukom i dobro namjestite obruč sa zadnje strane kotača i to tako da ne leži na vrhu gume. Uzmite zatezni lanac i kukom zatvorite krug te sa zadnje strane kotača namjestite obruč tako da ne leži na samom vrhu gume. Zatezni lanac s desne strane, koji je obično u nekoj drugoj boji od prednjeg bočnog lanca koji smo koristili u koraku prije, provucite kroz kukicu na lijevoj strani i zatim kroz prsten na desnoj strani. U sljedećem koraku snažno zategnite i zatim zakačite lanac na suprotnoj, odnosno gornjoj strani. Odvozite nekoliko metara automobilom da biste se uvjerili da su lanci zbilja čvrsto postavljeni. Ovaj postupak trener sigurne vožnje Kristijan Rukljač ponovio je četiri puta s lancima koje smo testirali.

– Najmanje vremena za postavljanje bilo je potrebno za lance Klack&Go koje sam postavio za minutu i 43 sekunde. Jednostavno je bilo postaviti i Pewag lance za koje je trebalo svega dvije minute. Treće mjesto po brzini postavljanja zauzeli su lanci TQ i za njih je bilo potrebno dvije minute i 40 sekundi dok je najviše vremena bilo potrebno za postavljanje lanaca Rapid, i to četiri minute – govori Kristijan rezultate testa. Ipak, kaže, to što smo neke lance uspjeli montirati brže od ostalih ne znači da su nužno i bolji.

– Iako su TQ i Rapid zahtijevali više vremena, oni su robusniji i teže će ih se potrgati nego druga dva para lanaca. Imaju i markaciju, odnosno uočljivom žutom označen je dio koji se prvi otkopčava prilikom razmontiravanja i po snijegu i mraku taj uočljivi dio je jako važan. Uz to Pewag i Klack&Go imaju plastikom obložen dio na kojem se nalazi sajla za zatezanje. Takvi dijelovi mogu se brzo potrgati, pogotovo u kontaktu s ledom, snijegom i soli kojom se posipaju ceste tijekom zimskih uvjeta. A kod Rapida i TQ taj dio je metalni, što je svakako bolje – objašnjava Kristijan. Preporučuje zato TQ ili Rapid lance za koje možda treba više vremena za postavljanje, ali vijek trajanja im je dulji.

Kao što smo prije spomenuli, u Hrvatskoj od 15. studenoga do 15. travnja na snazi je odredba o korištenju zimske opreme, a mi vam nudimo i kratki pregled kakve odredbe o zimskoj opremi imaju naši susjedi.

U Sloveniji zimsku opremu za automobil morate imati u periodu od 15. studenoga do 15. ožujka. Za vožnju bez zimske opreme kazna je 919 kn, a u slučaju prometne nesreće ili zastoja zbog nemanja propisane zimske opreme 3830 kn. Ako idete na skijanje u Austriju, morate znati da je ondje zimska oprema obvezna od 1. studenoga do 15. travnja i to u trenutku zimskih uvjeta za vožnju. Vozači moraju imati zimske pneumatike s minimalnom dubinom profila 4 mm ili ljetnih pneumatika s minimalnom dubinom profila 4 mm i s lancima za snijeg na pogonskim kotačima. Za vozila opremljena zimskim pneumaticima lanci za snijeg obvezni su kod veće količine snijega i kad to traži prometni znak. Kazna za nepoštivanje ove prometne odredbe je 269 kn. Zakon u BiH od vozača traži da od 15. studenoga do 15. travnja bez obzira na vremenske uvjete imaju odgovarajuću zimsku opremu, a moraju je koristiti u uvjetima kad je snijeg na kolniku, kada je snijeg zaleđen ili pada ledena kiša. Najmanje stroge uvjete i odredbe tijekom zimskih uvjeta imaju Mađari. Kod njih zimska oprema nema vremensku odrednicu, ali obvezna je uporaba lanaca za snijeg na pogonskim kotačima. U takvim slučajevima uporaba lanaca za snijeg zahtijeva se pri prelasku granice.

najbolji lanci za snijeg

Pewag

Idealni su za gradsku vožnju. Ovaj tip lanaca preporučuje se za vozila s prednjim pogonom.

PLUS

Montaža ovog lanca zahtijeva dvije minute, jednostavno ga je postaviti i bez gledanja uputstava.

MINUS

Dio spoja koji štiti sajlu izrađen je od plastike koja može lakše puknuti nego metal, pogotovo kad je cesta prekrivena snijegom, ledom i soli. 


TQ 60

Pripadaju kategoriji klasičnih čeličnih lanaca za snijeg

PLUS

Napravljen su od specijalnog kaljenog čelika i sigurno ih možete koristiti duže vrijeme i ne morate tijekom postavljanja pomicati vaše vozilo. K tomu, imaju žutom bojom  jasno označeno mjesto završnog spoja.

MINUS

Vremenski su zahtjevniji za postavljanje (oko tri minute) i to im je i jedini nedostatak.


Rapid

Ovo je model X-vez i ovakav se tip lanaca preporučuje za vozila s ABS kočnicama.

PLUS

Cijena i materijal, čelik, idu im svakako u prilog kao i detaljno markirani dijelovi koji označuju kako točno spojiti i otkačiti lanac.

MINUS

Vrijeme potrebno za postavljanje (četiri minute u našem testu) ne idu im na ruku, no najbolji su usprkos tome.


Klack&Go

Metalni lanci koji se dobro ponašaju u gradskoj vožnji i na brzim cestama.

PLUS

Mogu se složiti na pneumatik za minutu i 43 sekunde i to im je prednost pogotovo kada se postavljaju na temperaturi ispod minusa.

MINUS

Dijelovi u kojem se nalazi mala sajla za zatezanje napravljeni su od plastike koja se može lako polomiti u snježnim uvjetima.


Plastični lanci ne stvaraju neugodne vibracije

lanci za snijeg

Novost je i tzv. lanac za snijeg u spreju koji podiže trakciju preko 30 posto i smanjuje proklizavanje.

Plastični lanci za snijeg teško se mogu pronaći u prodaji u našim trgovinama autoopremom jer, kako su nam u većini trgovina rekli prodavači, potražnja za ovakvim tipom lanaca jednostavno je premala. Ovakvi lanci napravljeni su od izdržljive plastike i ne stvaraju neugodne vibracije tijekom vožnje pa kod njihova korištenja ne postoji strah da će oštetiti ovjes. 

Novost na tržištu su i lanci za snijeg u spreju Weicon Powergrip.

Weicon je razvio proizvod za skliske i snježne ceste koji trenutačno pomaže vozaču u takvim uvjetima. Testiranja su pokazala da Weicon Power Grip podiže trakciju preko 30 posto, smanjuje proklizavanje i skraćuje put kočenja. Cijena sprej boce od 200 ml košta u maloprodaji 99,99 kn, a sprej boca od 500 ml košta 129,99 kn. Sprej od 200 ml dovoljan je za četiri apliciranja na gumama širine 195 mm, a jedan sprej od 500 ml je dovoljan za čak deset apliciranja.

Čarape za gume lako se montiraju, ali su skuplje

lanci za snijeg

Tekstilne čarape mogu poslužiti kao zamjena za lance i puno su jednostavnije za korištenje. U tri poteza “obut” ćete ih svom pneumatiku, a pogodne su za osobna vozila i kombi vozila i kompatibilne su sa svim elektronskim sigurnosnim sustavima (ABS, ESP i slični). Ugodne su tijekom vožnje i ne stvaraju buku kakvu znaju stvarati metalni lanci i k tomu ne morate skidati aluminijske naplatke kako biste čarapu navukli na gumu. Navedeno im povećava i cijenu pa, ovisno o modelu i materijalu, u prosjeku koštaju od 350 do 750 kn. Isto kao i kod lanaca, tekstilne čarape koriste se samo na ledu i snijegu, nikako na suhom kolniku.