Koliko god je rekreacijska plovidba ljeti relaksirajuća i lijepa, uvijek treba biti spreman i na situacije koje nisu tako ugodne. Jer, ne zaboravimo, čovjek je ipak kopneno biće, ako se nešto desi brodu ili članu posade nasred mora, ne možemo samo tako negdje ‘parkirati’ brod i onda mirno čekati pomoć. Potrebno je znati tražiti pomoć i primjereno reagirati u situacijama pogibelji. I, znate li tu proceduru?
Prva stvar u takvim slučajevima je da se preko VHF radija zatraži pomoć, ali za to postoji točna procedura kako bi službe za spašavanje na moru korektno primile sve potrebno da mogu krenuti u akciju spašavanja. Poziv pogibelji ima apsolutnu prednost pred svim ostalim komunikacijama. Sve stanice koje čuju poziv pogibelji moraju odmah prestati emitirati i nastaviti slušati frekvenciju na kojoj su čuli poziv. Kada netko pošalje poziv za pogibelj, to znači da je u neposrednoj životnoj opasnosti i hitno traži pomoć.
Poziv za pogibelj
Odašilje se samo kada su brod ili posada u neposrednoj opasnosti i zahtijeva se žurna pomoć
• Na VHF radijskoj postaji odabrati kanal 16 (staviti radio na najveću snagu)
• Polako, glasno i razgovijetno izrecite ‘MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY’
• ‘Ovdje (ime broda ili pozivni znak 3 puta)’ / na engleskom ‘This is Boat’ ako niste u hrvatskim vodama
• MAYDAY, Ovo je brod / This is boat (recite ime broda 1 put)
• Recite svoj položaj kao i dobro poznate udaljenosti prema nekim markerima, te geografsku širinu i dužinu s GPS-a
• Objasnite prirodu pogibelji (brod tone, požar, sudar, nasukavanje, nagnuće…)
• Navesti ostale obavijesti (vrstu tražene pomoći, broj osoba na brodu, opis broda…)
• ‘Prijem’
Poziv za hitnost
Odašilje se ako nema opravdanja za slanje poziva u pogibelji, ali se poziv odnosi na sigurnost broda ili članova posade.
• Na VHF radijskoj postaji odabrati kanal 16 (staviti radio na najveću snagu)
• PAN-PAN, PAN-PAN, PAN-PAN’
• ‘Svim brodovima (3 puta)’
• Ovo je brod / This is boat (ime broda ili pozivni znak 3 puta)’
• Recite svoj položaj kao i dobro poznate udaljenosti prema nekim markerima, te geografsku širinu i dužinu s GPS-a
• Objasnite kakvu pomoć trebate (MOB/čovjek u moru, hitnu liječničku pomoć, kvar stroja…)
• ‘Prijem’
Poziv za sigurnost
Odašilje se kada se želi poslati važno navigacijsko ili meteorološko upozorenje
• Na VHF radijskoj postaji odabrati kanal 16 (staviti radio na najveću snagu)
• ‘SECURITE, SECURITE, SECURITE’
• ‘Svim brodovima (3 puta)’
• Ovo je brod / This is boat (ime broda ili pozivni znak 3 puta)’
• Objasnite detalje upozorenja (iznenadno nevrijeme, prepreka na plovnom putu…)
• ‘GOTOVO / OVER’
Postupak u slučaju izvanredne situacije
Požar, eksplozija
• Poduzeti hitne mjere za lokalizaciju i osiguranje požarišta
• Pružiti pomoć ozlijeđenima – organizirati zbrinjavanje povrijeđenih
• Izvući opremu s mjesta požara – NE UGROŽAVATI SVOJU SIGURNOST
• Preko radija tražiti pomoć pogibelji ili hitnosti, ovisno o jačini požara
• Posadu smjestiti na sigurno
Izlijevanje ulja, goriva u okoliš
• Na mjestu izlijevanja ODMAH preko mrlje baciti sredstvo za apsorpciju
• Pričekati da se ulje-gorivo upije
• Pažljivo pokupiti zauljenu masu i odložiti je u otpad
• U slučaju izlijevanja veće količine ulja ili goriva odmah obavijestiti nadležne službe
Sigurnost na moru
Pružanje pomoći osobama u životnoj opasnosti danas je opća obveza na svim morima. Nakon prijama poruke o opasnosti, skiper je dužan odmah krenuti u pomoć ugroženim osobama/brodu i istovremeno ih o tomu obavijestiti, kao i najbližu obalnu službu potrage i spašavanja. U slučaju neodazivu za pomoć, skiper o razlogu mora obavijestiti najbližu obalnu službu potrage i spašavanja.
Spašavanje na moru najčešće je povezano s potragom, gdje potraga prethodi spašavanju, ako nije poznat položaj unesrećenog. Ako je poznat položaj unesrećenog, isključuje se potraga i odmah se pristupa spašavanju. Neposredne pozive uglavnom šalju same osobe u opasnosti:
• poziv za pogibelj MAYDAY,
• signal o opasnosti upućen preko DSC (Digital Selective Call) uređaja,
• signal o opasnosti upućen na razne načine kao SOS Morse znaci,
• crvene rakete, rakete s padobranom, crvene ručne buktinje i dr.,
• signalna zastavica NC,
• četvrtasta zastavica s loptom iznad/ispod,
• narančasta jedrenina s nekom crnom oznakom u sredini,
• narančasti dim, vatra,
• mahanje rukama bočno,
• pucnji svake minute,
• neprekidno trubljenje rogom za maglu, sirenom i dr.,
• privlačenje pozornosti na bilo koji drugi način itd.
Strogo je zabranjeno neopravdano korištenje ovih signala.
Odgovori Otkaži odgovor
Ukoliko želite ostaviti komentar, morate se prijaviti.
-
Izvanserijska razina usluge razlog je što smo i suprug i ja odmah prešli na ORYX!
veljača 15, 2021 -
Topla riječ i ljudski pristup spasili su me u horor situaciji u inozemstvu
studeni 13, 2020 -
Veća fleksibilnost i dostupnost usluga razlog su mojoj vjernosti ORYX Asistenciji već 10 godina!
rujan 23, 2020 -
Uz ORYX Asistenciju, sve što trebam je jedan poziv – za ostalo se pobrinete vi!
srpanj 20, 2020 -
Ljubav koja traje već 10 godina
veljača 21, 2020 -
Vjerni sam član ORYX Asistencije baš zbog vaše besprijekorne brige!
srpanj 9, 2019 -
Ne tražim opciju druge pomoći na cesti!
lipanj 17, 2019 -
Članstvo u ORYX Asistenciji srezalo mi je troškove, a stigli su za 20 minuta
ožujak 2, 2017 -
Nakon korištenja ORYX Asistencije postala sam neformalni ambasador
siječanj 11, 2017 -
Članstvo za pomoć na cesti višestruko mi se isplatilo
studeni 2, 2016 -
Za manje od deset minuta od mog poziva došli su majstori
srpanj 6, 2016 -
Nisam stigao ni kavu popiti koliko su brzi dečki iz Asistencije
svibanj 5, 2016 -
Za članarinu od 200 kn imam najkvalitetniju i najbržu uslugu
ožujak 15, 2016 -
Putni Anđeo me upozori i kada je vrijeme da napravim pauzu
ožujak 12, 2016 -
Kad mi se pokvario auto, odveli su me sve do Vira
ožujak 11, 2016
ORYX Program uštede
Kontakt
Zubak Grupa d.o.o.
(ORYX Asistencija)
Sesvete, Lj.Posavskog 7a
10360 Sesvete, Hrvatska
Call for free: 0800 1818
Contact telephone number
for outside Croatia inquiries:
+385 (0) 1 2900 312
e-mail: [email protected]
Savjeti za vozače
Savjeti za plovidbu
-
Rupa u brodskom trupu
veljača 15, 2021 -
Zimski radovi na brodu
siječanj 18, 2021 -
Održavanje jedara
prosinac 22, 2020