Teško more je uvijek problem, a posebno onda ako veliki valovi tuku po krmi. I nije moguće uvijek se odlučiti kako postići najbolje uvjete za brod i posadu u toj situaciji. Zato se mora biti spreman suočiti s valom koji umjesto s pramca ili sa strane dolazi po krmi, jer u ovom slučaju val pogađa krmene segmente koji su najglomazniji.

Tu nam opet pomažu flapsovi (trim ploče). Ploče pričvršćene za krmenicu služe ne samo za brže izglisiravanje ili štednju goriva, već su jedan od najvažnijih (vrlo često i nepoznatih) dodataka za poboljšano upravljanje motornim brodom. I nije važno je li to brzi gliser ili teži krstaš. Dakle, evo kako se potpuno zaštititi od valova po krmi.

Valovito kretanje koje dolazi po krmi ima tendenciju da podigne krmu i učini da desna strana pramca previše potone. U tim uvjetima, gdje je prednji dio vrlo uronjen, učinkovitost kormila je bitno smanjena, a upravljanje brodom prilikom spuštanja s vrha vala postaje ponekad vrlo teško. Potpuno podizanje trim ploča i zatim pritiskanje krme prema dolje može umanjiti taj učinak. Također je neophodno držati brod u kursu da bi se optimizirala učinkovitost kormila.

Valovito more po krmi je nesumnjivo najteža situacija za upravljanje. Naravno, pomislili biste da bi bilo dovoljno držati se pravila koja se koriste kada valovi dolaze po pramcu. Ne, jer ne postoji niti jedan kriterij koji se može primijeniti isto za sve brodove. Ako vas odredište prisiljava da se suočite s krmnim valovima, najbolje je ploviti cik-cak, sljedeći rutu koja vam omogućuje da se s njima suočite sa strane, a ne da ih usmjeravate točno prema krmenom zrcalu. Općenito, pramac treba biti lakši (možda pražnjenjem bilo kojeg spremnika vode, često postavljenog od polovice trupa prema naprijed).

veliki_valovi_plovidba

Ako je brod pogonjen izvanbrodskim motorom, trim motora i flapsovi se trebaju prilagoditi kako bi se osiguralo da se, kada se brod spusti u dolinu vala a pramac podigne, spriječilo da val uđe u kokpit. Pronalaženje prave ravnoteže je teško i mijenja se ovisno o vrsti vala: što je strmiji val, to je teže upravljati situacijom. Obično je potrebno naizmjenično djelovati na trim motora i flapsove da bi se smanjio nagib trupa.

Temeljna funkcija za pravilno upravljanje u ovim uvjetima je brzina: tempo mora biti dovoljan da bi brod plovio na način da se nikada ne izgubi kontrola. Zašto? Jednostavno, učinkovitost kormila ovisi upravo o razlici između brzine broda i brzine vala; ako se previše smanji brzina, potiskivanje valova riskiralo bi da nadvlada upravljač i uzrokuje iznenadnu promjenu smjera, tj. nagli zaokret broda po njegovoj osi koji stvara snažno nagibanje, što rezultira velikim strahom posade.

Tijekom plovidbe vjerojatno će dosta vode ući u kokpit. Ako vaš brod ima kaljužu, obavezno je koristite kako biste bili lakši. Ako nemate kaljužnu pumpu, provjerite imate li nešto za ručno uklanjanje vode, a ako imate posadu, to bi trebao biti jedan od njihovih osnovnih poslova da biste sa što manje problema izašli iz ove situacije.